Skip to main content
Beantwoord

Voorgeïnstalleerde apps verwijderen

• February 14, 2026
  • 18 reacties
  • 168 keer bekeken

Ha-ns W
Topper
Forum|alt.badge.img+2

Ben afgelopen donderdag 12 februari klant geworden bij Kpn ik probeer vanaf dag 1 voorgeïnstalleerde apps te verwijderen cq stoppen. Bijvoorbeeld Videoland, Hbo Max etc ik verwijder ze de volgende dag staan ze er weer op. De apps die ik gewoon kan stoppen dat werkt gewoon. Apps definitief verwijderen andere optie wordt niet gegeven komen de volgende dag gewoon terug. Even nog een vermelding ben niet ingelogd bij Google ben daar niet zo,n fan van. Verder ben ik tot nu toe tevreden over Kpn tv plus wel even wennen aan het menu in vergelijking met de Next Mini van Ziggo.

Beste antwoord door TDN

@Ha-ns W Je kan de vooraf geïnstalleerde Apps niet verwijderen, omdat bij iedere cold boot, checkt de firmware op de aanwezigheid van deze Apps en retoren hun als je hun verwijdert. Maar je kan deze Apps uitschakelen, dit overleeft tot de volgende software update

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2026

Beste ​@Ha-ns W bepaalde door KPN voorgeïnstalleerde apps zijn niet te verwijderen.

Je kunt binnen het menu wel aangeven wat je wel of niet wilt zien in het startmenu.

Ha-ns W
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

Oke ​@JanD  bedankt voor je snelle reactie. Weet jij toevallig ook het volgende de box staat standaard op dolby vision mijn tv LG 55QNED87T6B (2024) ondersteunt naar mijn weten alleen Hdr10 maakt het niks uit de standaard instelling zo te laten wat het is. Beetje offtopic deze vraag.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2026

Beste ​@Ha-ns W ik ben daar niet zo in thuis, ik ben slechthorend en heb alles gewoon op stereo staan.

@PeterG weet daar veel van, ik heb hem even ingeseind en wil je misschien wel helpen.

Succes.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

@Ha-ns W 

Waarom wil je die verwijderen?

Je kan zonder problemen een Google accound erin zetten.

Maak via Google een aparte gmail aan die je alleen voor de box gaat gebruiken.

Je moet hem wel minimaal 1 keer per jaar via GMAIL openen.

Ik heb voor mijn mobiel, tv, tablet, KPN DIW7022, een aparte gmail account aangemaakt.

LG ondersteund HDR en Dolby Vision.

Ik dacht dat de LG tv dat automatisch deed.

Mooiste beeld is via Dolby Vision, maar dan moet je bij de streamingdienst wel het duurdere 4K pakket afnemen. (ik heb het er niet voor over)

De Sagemdom DIW7022 moet je HDR op automatisch zetten (dan heb je een mooier beeld) en dan kan je kiezen of je HDR10 of Dolby Vision als voorkeur wilt hebben.

TV zenders in UHD op de DIW7022 hebben HDR, in dat geval moet je HDR als voorkeur instellen.

P.S. (off topic)

Persoonlijk vind ik dat de streamingdiensten standaard 4K met HDR of Dolby Vision en Dolby Atmos horen aan te bieden.

Helaas slaan ze er een slaatje uit.

Ha-ns W
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

@JanD Top ook voor mij geldt hetzelfde slechthorend en ook op stereo.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Dolby Vision heeft niets met geluid te maken.

Ook HDR 10  ook niet.

Beide zijn beeldverbeteraars.

Dolby Atmos is voor geluid in de hele ruimte.

Moet heel erg mooi zijn, maar zelf nog niet gehoord.

Dolby Atmos zit helaas ook in de duurdere pakketten en dat heb ik er niet voor over.

Ha-ns W
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

@joop2011 Bedankt voor je reactie en tips. Ik weet genoeg met deze informatie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

Dolby Vision en HDR10(+) zijn modi voor de beeld weergave. ​@JanD , ​@Ha-ns W .

Bij mijn weten zou ie juist standaard op HDR10 staan. 

Maar goed. Controleer en eventueel wijzig die instelling via instellingen. Tandwiel - apparaat l - apparaat voorkeuren- weergave en geluid.

De tv zenders zijn HD en hebben dus niks daarmee van doen. 

4k uhd materiaal hebben die verbeteraar vaak wel. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 14, 2026

@Ha-ns W Je kan de vooraf geïnstalleerde Apps niet verwijderen, omdat bij iedere cold boot, checkt de firmware op de aanwezigheid van deze Apps en retoren hun als je hun verwijdert. Maar je kan deze Apps uitschakelen, dit overleeft tot de volgende software update

Ha-ns W
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

@TDN Bedankt voor je reactie klopt wat je zegt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

Hoe schakel je apps uit ​@TDN ? Ik zie die optie nergens. Bijvoorbeeld hier bij Disney +.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2026

Sorry ​@PeterG en ​@joop2011 jullie hebben gelijk, verkeerd geïnterpreteerd.

Excuses voor het foute antwoord ​@Ha-ns W 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

@PeterG Om een App zoals Disney+ te deactiveren moet je via ADB Shell vanaf jouw PC volgende bevel uitvoeren

adb shell pm disable-user com.disney.disneyplus

Je kan ook een een App zoals "ADB TV” installeren en binnen zijn ADB shell de Apps kiezen en deactiveren.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

🙃😖

Ha-ns W
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

Nog een vraagje of de apps die wel vooringestallerd zijn zoals BBC NL + wordt deze automatisch geüpdatet of moet er ergens iets aan vinken kan nergens iets vinden hierover. Ik weet dat de Kpn tv plus wel automatisch gaat vandaar deze vraag.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

Ja, alle apps worden ook automatisch geüpdate. 

Ha-ns W
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

Top ​@PeterG sorry voor al deze vragen deze dag. Wel blij dat ik zo vriendelijk en snel op mijn vragen antwoorden krijg echt geweldig deze community 😁😜.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hoi ​@Ha-ns W, Helemaal geen sorry nodig hoor 🙂 Daar is de community juist voor! Fijn om te lezen dat je zo snel en vriendelijk geholpen bent. Daar doen we het met z’n allen voor. En je vragen zijn gewoon logisch, zeker als je net bent overgestapt en alles nog aan het ontdekken bent.

Blijf ze dus vooral stellen als je ergens tegenaan loopt. We helpen je graag verder!

Veel kijkplezier met KPN TV+! 😊