Skip to main content

Hoera! Het is gelukt!

Met een oude losse tv/radio tuner Arris VIP2952 VP, welke ik nog in de kast had liggen, heb ik géén Google ellende meer!

Kan weer zelf mijn favoriete zenders selecteren, heb een gewone stereo audio uitgang (baby jack plugje 3,5,mm), werkt met HDMI en het allerleukste:

Er zit nog een ouderwetse scart aansluiting op! Dus nu nog ff kijken of mijn oude Harddisk/Cd brander/recorder hierop werkt...

(...)

Opnemen op de HDD recorder zal wel lukken. De scart is echter geen ingang. Derhalve zal de HDD recorder voor afspelen wel rechtstreeks op de tv aangesloten moeten worden. En moderne tv's hebben vaak geen scart of video (geel) ingang meer.


Hallo Peter,

De ontvanger met scart is gewoon een uitgang, kan dan rechtstreeks op de recorder en ik gebruik geen tv, maar een grote Pc monitor met diagonaal van 70 cm. Hierop zitten HDMI, VGA en tulpplugjes (rood, wit en geel) aansluitingen voor audio en video.

Via de scart van ontvanger naar drie tulpplugjes naar de recorder is dit makkelijk en prima te doen.

Oók staat er een Pc naast de monitor (die dan ook via de V10 router met VGA gekoppeld wordt), zodat ik via Internet dan ook op het scherm kan kijken en werken.

De Pc zelf wil ik later ook nog instellen als speler/recorder.

Beetje spelen en rommelen dus straks...


Via de scart van ontvanger naar drie tulpplugjes naar de recorder is dit makkelijk en prima te doen.

Dan moet je voor afspelen ook nog van de recorder naar geel,rood,wit van de monitor voor afspelen dvd's en opnames.

Nota bene: is dit een LG of Sony DVD - recorder dan werkt het niet in verband met de kopieerbeveiliging op de kpn ontvanger. Een Philips DVD - recorder is ietsje minder streng. Je kunt wel opnemen op de harddisk, maar niet door kopiëren of opnemen op DVD.


Ik gebruik dus niet meer de KPN ontvanger, maar zoals aangegeven die oude ontvanger met scart en daar zit geen 'rem’ in. Het is op de monitor dus schakelen van live HDMI of opname via scart/vga en dan afspelen.

 


Op de oude “KPN tv decoder” kon je alleen zenders verbergen.

Je kon ze ook daar geen eigen nummer geven.

 

Dinsdag komt er een update en dan kan dit ook op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Zie ook hier.

 

Verder Scart is analoog en dus een veel minder mooi beeld.

Echt terug naar het verleden. 

 

En via de Toslink (audio fiber) (moet je wel aanzetten op de DIW7022) kan je met een adaptor ook een 3,5 mm aansluiten voor geluid.


Klopt, maar voor zappen of in zenderlijst kiezen maakt mij dat niet uit. I.i.g. alles wat overbodig is, is nu gelukkig weg. Natuurlijk is scart analoog, maar gebruik dat straks voor eigen opname terug zien.

 


Klopt, maar voor zappen of in zenderlijst kiezen maakt mij dat niet uit. I.i.g. alles wat overbodig is, is nu gelukkig weg.

 

 

Zoals ik al zei, dat kan vanaf dinsdag dus ook op de nieuwe Sagemcom DIW7022. 


Als er straks een update komt is het probleem opgelost, maar…. Eerst zien en dan geloven, want dit speelt blijkbaar al jaren, zoals op deze site is terug te lezen.

 


Die oude ontvanger kan dan naar de slaapkamer!


Als er straks een update komt is het probleem opgelost, maar…. Eerst zien en dan geloven, want dit speelt blijkbaar al jaren, zoals op deze site is terug te lezen.

 

 

Jaren?

Hij is pas eind januari 2023 beschikbaar. 😉

Morgen is de update, zie mijn eerdere link.😉


Voor alle duidelijkheid Joop, Lees ff terug hierboven:

Die oude Arris VIP2952 VP gaat dan naar de slaapkamer die nu tijdelijk in de woonkamer staat i.p.v. de DIW7022 zonder update…..

Er staat ook minder Google ellende op, wat minder irritatie geeft. Voor alles moet je tegenwoordig eerst een account hebben bij hun om dan pas iets te kunnen wijzigen of instellen. Overal zitten ze met ‘hun dikke lip’ tussen. Schijtziek word je daarvan.

 


@Victor62 

 

Ik had het gelezen.😉😊

 

Maar vraagje, moet de “oude” KPN tv decoder niet retour KPN?

 

En zo te lezen ben jij een Apple fan, klopt dat? 


Nee geen Apple fan, totaal niet.

Die T-mobile (KPN) ontvanger en V10 router hoefden niet terug 5 jaar geleden. Waarom weet ik niet, want in het weekend heb ik de netjes opnieuw ingepakte doos van hun uit de kelder gehaald die er nog stond. Er is nooit een herinnering o.i.d. gekomen, dus het zal wel goed zijn dan.

Toch?

Ik wist het zelf niet meer, totdat ik aan het denken was om een oplossing te vinden voor het probleempje hier.

De laatste 5 jaar had ik Ziggo en ben blij dat ik daar nu ook weg ben.

Ik wil voor de Pc's en Wifi mijn eigen netwerkje maken en daarmee ook de IP-adressen 'verstoppen’. Eén Pc wil ik als server met virusscanner tussen de routers gaan gebruiken. Alles wordt dan wel trager natuurlijk, maar de datasnelheid is ruim voldoende hiervoor. Alleen de Tv zou nog rechtstreeks op de V12 kunnen blijven, maar omdat Google zich overal mee bemoeid wil ik die ook ‘verstoppen'.

Het eerste wat ik deed is Firefox instellen, maar voor sommige functies krijg je dan geen toegang meer. Via DuckDuckGo is het helemaal lastig.


@Victor62 

 

T-Mobile (tegenwoordig Odido) en KPN zijn concurrenten van elkaar. 

 

Voor dat andere, kan je beter een nieuwe eigen topic maken.

Anders lopen 2 dingen door elkaar.

 

En, ik weet ook niet waarom, maar de KPN rotuer / modem 12 wordt Box12 genoemd. 


Er worden RJ-45 stekkertjes gebruikt voor alle data verbindingen, dus voor mij is het gewoon een router met een glasvezel modem ervoor.

Mijn Tv (eigenlijk gewoon een grote monitor zonder ontvanger) heeft één VGA en 2 HDMI ingangen. Nu zijn zowel de DIW7022 en ook de Arris VIP2952 VP tegelijk aangesloten.

Door te switchen op de monitor kan ik nu allebei de ontvangers tegelijk gebruiken om ff mee te spelen…

Teletekst gaat overal verdwijnen, maar hoef niet een app te gebruiken met de Arris en werkt veel sneller. Oók zappen gaat sneller en kan mijn eigen zenders selecteren. Helaas niet op eigen volgorde, maar gelukkig zonder al die sh*t zenders waar ik geen interesse voor heb.

O ja, het hele datanetwerk in Nederland is allemaal van KPN. Ook Ziggo is in handen van KPN, omdat zij een meerderheid van de aandelen in het bedrijf hebben.

Alle verschillende providers hebben hun eigen aanbod en prijzen, maar het hele netwerk is gewoon KPN.


Alleen de Tv zou nog rechtstreeks op de V12 kunnen blijven, maar omdat Google zich overal mee bemoeid wil ik die ook ‘verstoppen'.

Als je ‘m niet aanmeld op je Google Account heeft alleen KPN er invloed op. Belangrijk voor de vooraf geïnstalleerde apps en ook updates van TV+ zelf.


Hallo Peter, Om instellingen te wijzigen MOET je een Google account hebben om in te loggen om dit dan pas te kunnen doen.


Nouja, dan gewoon zo laten. Google zou het veel te druk krijgen om die miljard streamingboxen wereldwijd individueel te monitoren. 

En op de Arris en Arcadyan boxen heeft Google al helemaal geen bemoeienis. Je gebruikt de TV+box toch niet? Maar een Arris begrijp ik uit dit topic.


Ik gebruik nu even allebei de ontvangers en als er geen update komt, straks inderdaad alleen nog  de Arris.

Google zal heus niet individueel gebruikers monitoren, maar ondertussen bepalen zij wel hoe er op afstand bij jouw thuis instellingen worden gemaakt of veranderd en data gegevens worden gedown- en upload.

Dit maakt dataverkeer trager voor jou, omdat zij continu op de achtergrond aanwezig zijn.

Google is steeds vaker in de actualiteit, omdat zij die gegevens verkopen aan bedrijven voor marketingsdoeleinden en dan praat je over miljarden Euro's en Dollars...


Ik heb gewoon voor de KPN tv+ box (Sagemcom DIW7022) een separaat gmail adres aangemaakt.

Dus heb ik geen controle problemen en werkt perfect.

Want er zijn geen prive gegevens gekoppeld aan het Gmail adres en dat Gmail adres kan je gebruiken als account op o.a. de KPN tv decoder (Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)).😉😊

 

Dat heb ik ook voor elke mobiel (mijn vrouw en ik) en de tablet gedaan.

Wel veel gmail adressen, maar dat is geen probleem.

Wachtwoorden houd ik bij een een wachtwoordmanager (Keepass2)

 

P.S.

Je moet wel het Gmail adres 1 keer in de 2 jaar openen op je computer of zo.

Dat doe ik jaarlijks.


Ik heb al jaren een gmail account, waar ik af en toe inlog. Er staan dan ettelijke zogenaamde mails van datingsites. Alles aanvinken en weer leegmaken.

Hier heb je het gewoon openbaar te zien voor iedereen:

 


@Victor62 

Het is een open forum.

Ik ben net zoals jij klant bij KPN.

Dus geen adressen of mail adressen, etc. vermelden.

 

En Gmail is gratis, je kan er dus meerdere aanvragen.

Bij mij komt gelukkig geen rare mail op mijn Gmail adressen binnen.


Gmail heb ik al ongeveer 20 jaar als 'rommel’ adres. Juist omdat ik hier alles laat komen wanneer iets niet vertrouwd of rommel is, kan ik het gewoon openbaar plaatsen. Ik heb nog een tweede hotmail adres als tussenvak en mijn privé adres, die je hier echt niet te zien krijgt.


Hallo Joop,

Zoals je aangegeven hebt, is de DIW7022 nu een reset gegeven met de paperclip vandaag en inderdaad is het nu mogelijk om je eigen favorieten te selecteren.

Het is echter dus niet zoals verwacht, dat na selectie de kanaalnummers aaneensluitend zijn:

Bijvoorbeeld kanaal 9 welke ik niet interessant vind zit niet meer in mijn favorieten zoals gewenst, maar in de zenderlijst zappen spring je dus gewoon van  … 5, 6, 7, 8 direct naar 10, 11, 12 … etc.

Net zoals in de Arris dus niet opnieuw de kanalen aaneensluitend na elkaar.

Om volledig de Google voorkeuren in te stellen MOETEN mensen gedwongen een account hebben bij Google zelf.

Sommige instellingen kunnen zonder inloggen, maar de meeste dus pas na inloggen bij hun.

Zij beloven persoonsgegevens af te schermen, maar ik heb daar grote twijfels over en geloof dat simpelweg niet. Ook omdat dit steeds meer in opspraak is en actueler wordt is het zeer aannemelijk, dat dit nog niet opgelost is.

Voor jouw misschien overdreven, maar de hele wereldbevolking lijkt op deze manier in handen te zijn bij Google.

Om het simpel te houden:

Ze hebben theoretisch gesproken mijn en miljoenen, of zelfs miljarden, vingerafdrukken van mensen in hun bestanden staan...


@Victor62 

 

Kanaalnummers staan vast.

Je kan alleen, net zoals op de “oudere” KPN tv decoder, kanalen verbergen.

 

Wat betreft Google account, wat ik met Gmail wilde aangeven, is dat een Gmail adres als Google account kan worden gebruikt.

En als je alleen dat account voor de KPN tv decoder gebruikt, hoef je nergens bang voor te zijn.

Uiteraard is voorzichtigheid altijd goed, daarom heb ik voor elk apparaat (zoals ik al aangaf) een eigen Gmail aangemaakt en die kan je dus elk als Google account gebruiken. 

En met dat Gmail adres voor het betreffende apparaat doe ik uiteraard verder geen communicatie, alleen 1 keer per jaar openen en weer sluiten.😉😊

 

Hier laat ik het bij, ik heb niets meer voor deze topic toe te voegen.😉😊😊