Skip to main content
Vraag

Vooruitspoelen op de KPN Soundbox zorgt ervoor dat beeld en geluid niet meer synchroon lopen

• November 4, 2025
  • 19 reacties
  • 153 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb sinds ongeveer een half jaar glas van KPN. Ik kwam van een ADSL-verbinding. Nu heb ik dus ook een nieuwe TV box (met sounbox) gekregen en nu heb ik bij het bekijken van opnames het bijna altijd dat bij vooruitspoelen het geluid en beeld niet meer synchroon lopen. De enige manier is om of weer een stukje terug te spoelen of het afspelen te stoppen en dan weer op te starten.

De tv box zit rechtstreeks met de meegeleverde HDMI-kabel in de tv en het geluid wordt dus afgespeeld op de KPN TV box. In de oude situatie speelde ik het geluid af via mijn SONOS-home-bar en had ik deze problemen niet. Echter de tv box die ik had, zou, volgens de technische helpdesk, niet geschikt voor glas, dus is omgeruild.

Is dit een bekend probleem? 

PS: Ik heb meer problemen met deze box, namelijk dat af en toe het overzicht van de opnames niet wil laden. Dan moet ik de hele box resetten en dan doet deze het weer. 

19 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Het heeft zo wie niets met Glasvezel te maken.

Dat is net als koper niets meer dan een transponder (maar dan geschikt voor veel hogere snelheden en stabieler).

Wat is de reden dat u voor de Soundbox hebt gekozen?

Ik denk dat de Sonos soundbar een veel mooier geluid heeft.

U kunt gratis KPN bellen op 0800-0402 en vragen om de Soundbox om te ruilen voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box). Dat scheelt meteen € 6,-- per maand.

Hoe is de Soundbox verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

Ik ga er vanuit dat vanaf de Glasvezel box een UTP kabel naar de KPN router gaat, zonder iets daartussen.

P.S.

Welke KPN tv ontvanger had je?

Want ik vind de opmerking erg vreemd van KPN.

De volgende KPN tv ontvangers zijn in omloop en allemaal geschikt voor glasvezel:

Arcadyan HMB 2260

Arris VIP 2952

Arris VIP 5202

Witte ronde 4K ontvanger.

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box

KPN tv+ Soundbox

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 4, 2025

Ik ga zeker met je mee dat dat het niet met het glas te maken heeft. Aan het begin waren er wel veel fouten op de verbinding, maar dat is opgelost door de glaskast te vervangen. Als er nu nog problemen zouden zijn, zou ik dat wel horen als mijn zoon Fortnite aan het spelen is ;-)

Het is ook niet zo dat het gebeurt als mijn kinderen op hun systemen zitten, want het gebeurt de gehele dag (ochtend, middag of avond) en ook als ze er niet zijn, dus het kan geen probleem zijn met de capaciteit van de verbinding (200Mb up/down). 

De TV Box zit met een CAT6 rechtstreeks op het modem (Box12) aangesloten van ong 7 meter, dus zeker niet te lang. dus die verbinding moet zeker geen probleem zijn. De Sonos bar werd wat oud, dus daarom dacht ik om deze box van KPN te proberen, maar echt perfect is het geluid niet, helaas.

De TV box die ik hiervoor had was al ong. 5-6 jaar oud, dus in dit geval geloofde ik ze wel dat deze niet optimaal was voor glas. Maar het type weet ik niet meer.

Maar uit uw antwoord begrijp ik dat het niet een bekend probleem is dat geluid uit sync gaat lopen bij vooruit spoelen en het dus niet een bekend probleem is.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Zo wie zo had je de KPN tv ontvanger kunnen gebruiken op glas.

De Arcadyan HMB 2260 is bijna 15 jaar oud en die werkt zelfs perfect via Glas.

ongeveer 6 jaar oud, dat is waarschijnlijk de Arris VIP 2952, werkt ook perfect op glas (zelf jaren gehad en wij hebben glasvezel (FTTH) al 15 jaar (vanaf augustus 2010)

Dus die opmerking van de KPN medewerker was onjuist en niet netjes.

Wel is de Sagemcom DIW7022 en de Soundbox veel moderner en veel sneller.

Beide zijn het ook Android mediaboxen.

Geluid dat niet synchroon loopt kan je gelukkig in de Soundbox instellen.

(dat kon ook in de Sonos en eigenlijk in ieder soundbar)

Zie hier hoe je dat moet doen en klik op audiovertraging.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Edwin van Ek . Welkom hier.

Dank voor je uitgebreide bericht en toelichting. We herkennen dit niet als een generiek probleem, maar er zijn de afgelopen tijd wel een paar vergelijkbare meldingen voorbijgekomen. Goed dus dat je dit aankaart.

Heb je inmiddels iets kunnen doen met de link die  ​@joop2011  hierboven deelde over het aanpassen van de audiovertraging in de Soundbox? Dat lijkt in een aantal gevallen te helpen bij het oplossen van de geluidsvertraging na het doorspoelen. Hoewel ik er bij moet zeggen dat het eigenlijk out-of-the-box goed zou moeten zijn. 

Laat vooral weten of dat verschil heeft gemaakt, dan denken we verder mee als het probleem blijft terugkomen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 7, 2025

Ik heb de optie proberen te zoeken in het menu, maar deze optie zit bij mij niet onder de optie geluid (en dat zou wel horen volgens de handleiding). Ik kan nergens de optie ‘Audio kwaliteit instellen’ vinden. Ik heb de optie ‘verwerking van geluid’, maar dat is gericht welke modus gebruikt moet worden bij de verschillende apps. Ik kan dus helaas de vertraging niet aanpassen.

Ik heb de box uit de doos gehaald, kabels aangesloten en aangezet. Niets in de settings aangepast (tenminste niet bewust), dus ik begrijp niet waarom ik deze optie niet kan vinden.

Het probleem is er dus nog steeds. Het treedt vooral extreem op als je op de afstandsbediening de pijl naar rechts enkele keren gebruikt om snel wat stukjes over te slaan (bijvoorbeeld de laatste stukjes van de reclames). Als je dan op pauze drukt dan hoor je het geluid gewoon nog 3-4 sec doorlopen. Als je het dan weer opstart, dan is het nog niet synchroon. Pas als je dan 1 keer pijl naar links doet op de afstandsbediening, loopt het meestal wel gelijk, maar niet altijd. De enige manier om het zeker gelijk te krijgen is de opname stoppen en weer te starten en verder gaan waar je was gebleven.

Ik zie dat ik ook via Apparaatvoorkeuren bij ‘Weergave en geluid’ kan komen. Daar staat de optie ‘Geavanceerde geluidsinstellingen’, maar die is niet te kiezen (lichtgrijs). Dus ook op die manier kom ik niet bij deze optie.

Erwin van KPN
Moderator

Dat is frapant, ​@Edwin van Ek . Ik krijg het idee dat jouw soundbox óf hele oude firmware heeft of hele brakke firmware. 

Laten we het apparaat eens helemaal resetten. Zou de deze handeling eens willen doen? Laat je me daarna weten of er iets verandert? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 7, 2025

Acties (reset) uitgevoerd. Firmware was up-to-date. Ik heb nog steeds de optie niet. Dus daar klopt nog steeds iets niet. 

Nu even geen problemen qua geluid , maar dat gebeurde ook niet altijd.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

TV box (met sounbox) 

het geluid wordt dus afgespeeld op de KPN TV box

Voor de TV+ Soundbox (zoals dat ding genoemd wordt), vind je de geluidsinstellingen niet in de links die hierboven gegeven zijn, maar in een ander artikel van de Kennisbank:

En daar zie ik ook niks over instellen van een vertraging.

Instellen van de vertraging lijkt me trouwens niet de oplossing, want die geldt dan altijd. En het probleem treedt bij jou niet altijd op. Maar wie weet doet het iets dat ik niet snap. (Bovendien is er geen aparte instelling voor vertraging voor “multicast” dat meestal gebruikt wordt voor live kijken en iets betere beeldkwaliteit heeft, en “unicast” dat gebruikt wordt voor pauzeren/terugkijken/opnames. En ik heb installaties van de TV+ Box gezien waarbij alleen een van die twee een vertraging nodig had.) Maar goed, die vertraging staat dus hoe dan ook niet in de gebruiksaanwijzing van de TV+ Soundbox.

Je zou kunnen proberen om bij “Verwerking van geluid” te kiezen voor “Andere geluidsuitvoer (HDMI)”. Dan gebruik je de interne speaker van de TV+ Soundbox dus niet meer, en kun je je Sonos weer gebruiken. Als dat bevalt, dan kun je de TV+ Soundbox omruilen voor de iets goedkopere TV+ Box. (Ik weet niet of de afstandsbediening dan vanzelf het volume via je televisie gaat regelen. Voor testen kun je misschien de afstandsbediening van je televisie gebruiken, als de KPN afstandsbediening het volume niet meteen goed regelt.)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 9, 2025

Helaas dus nog wel problemen. Zowel als je vooruit spoelt als wanneer je, bijv. 7:00 vooruit springt. Ik denk dat ik dus dat het apparaat vervangen moet worden, maar dan 1 zonder de Soundbox. Gewoon een eenvoudig exemplaar ;-)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Helaas dus nog wel problemen.

Als je bij “Verwerking van geluid” kiest voor “Andere geluidsuitvoer (HDMI)” bedoel je? Of sinds de reset van 2 dagen geleden?

Ik denk dat ik dus dat het apparaat vervangen moet worden, maar dan 1 zonder de Soundbox. Gewoon een eenvoudig exemplaar ;-)

Je kunt ‘m (ik geloof na een maand) zelf omruilen via je KPN abonnementsgegevens. Een “TV+ Soundbox” eraf en een “TV+ Box” erbij. Als je de apparatuur al had in de tijd dat je nog gratis opnemen kreeg bij twee of meer TV+ ontvangers, dan moet je wel even oppassen dat je dat gratis opnemen niet kwijtraakt. Dus dan bij twijfel bellen in plaats van zelf regelen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Bovendien is er geen aparte instelling voor vertraging voor “multicast” dat meestal gebruikt wordt voor live kijken en iets betere beeldkwaliteit heeft, en “unicast” dat gebruikt wordt voor pauzeren/terugkijken/opnames. En ik heb installaties van de TV+ Box gezien waarbij alleen een van die twee een vertraging nodig had.

Mijn theorie was toen trouwens: bij de betere weergave in multicast (of misschien alleen bij multicast mét “automatisch beste kwaliteit” wat er bij een klein aantal zenders voor zorgt “dat je de HD+ kwaliteit zenders kunt zien”) hadden de betreffende televisies misschien iets meer tijd nodig voor de beeldverwerking? Of de televisies gingen juist bij lagere kwaliteit slimme dingen proberen te doen? Geluid ging toen ook via HDMI, dus de televisies hadden dat misschien best zelf kunnen oplossen. En eventuele beeldverbetering had misschien in de televisies uitgezet kunnen worden.

En misschien was dat toen ook op te lossen met “passthrough” voor de TV+ Box audiokwaliteit. Maar bij die gebruikers was ook de optische S/PDIF uitgang nodig voor een gehoorapparaat, dus de audiokwaliteit moest op “stereo” blijven staan. (Wat ook de standaardinstelling is.) Niet verder hoeven onderzoeken nadat vastzetten op unicast bleek te werken.

Zonder er veel van te weten denk ik toch dat audiovertraging nooit de oplossing is. 🤓

Erwin van KPN
Moderator

Helaas dus nog wel problemen. Zowel als je vooruit spoelt als wanneer je, bijv. 7:00 vooruit springt. Ik denk dat ik dus dat het apparaat vervangen moet worden, maar dan 1 zonder de Soundbox. Gewoon een eenvoudig exemplaar ;-)

Als jij ook uit de voeten kunt met een ‘normale’ ontvanger zou ik het gewoon omruilen, ​@Edwin van Ek . Dat kan via je eigen Mijn KPN omgeving .  Even de soundbox weg vinken en een TV+ er voor terug kiezen. 

Laat je weten of dit lukt? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Ik heb het aangepast in de app. Nu maar kijken of het goed gaat. Bevestiging is binnen, dus dat zal wel goed komen. 

Bedankt.

Erwin van KPN
Moderator

Oh, ​@Edwin van Ek .  Als jij die sound box nog hebt en daar nog zin in hebt, zou je dan een filmpje kunnen maken van wat er precies gebeurt? Alleen als je daar nog voor voelt natuurlijk. De techneuten kunnen daar hopelijk nog wat lering uit trekken. 

Mocht je dit willen, kan ik je via privebericht een e-mail adres geven om het naartoe te sturen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 14, 2025

Helaas kan dat niet meer. Ik heb gisteren een nieuwe ontvanger gekregen. Toen ik vandaag nog even een opname wilde kijken op de oude ontvanger kreeg ik de melding dat mijn ontvanger geblokkeerd was. Dus ik kan niets meer kijken. 

Erwin van KPN
Moderator

Helaas kan dat niet meer. Ik heb gisteren een nieuwe ontvanger gekregen. Toen ik vandaag nog even een opname wilde kijken op de oude ontvanger kreeg ik de melding dat mijn ontvanger geblokkeerd was. Dus ik kan niets meer kijken. 

Oei,  in principe zou je op hetzelfde account moeten blijven en zouden de opnames ook op de nieuwe tuner beschikbaar moeten zijn.

Maar het hangt wel een beetje af van hoe jij die omruil hebt gedaan.  Had je ‘gewoon’ de Soundbox afgevinkt en de TV+ ontvanger aangevinkt? 

Kun je nog even testen via KPN TV: Start  of daar je opnames nog wel te kijken zijn. 

Erwin van KPN
Moderator

@Edwin van Ek : Heb je nog tijd gehad om dit te testen? Ik wil graag kijken of ik dit samen met jou kan oplossen

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 21, 2025

Excuses voor de late reactie. Beetje druk gehad deze week.

Ik heb de ontvanger afgelopen zaterdag gewisseld in de winkel, dus dat is goed gegaan. Alle opnames zitten er nog in. Ik heb helaas toch nog bij een paar opnames gehad dat als ik wat vaker achter elkaar op de pijl naar rechts druk (dus ong. 9-10 sec vooruit springen) het geluid niet synchroon blijft. Wel een stuk minder dan bij de andere ontvanger.

Ook wel al 2 keer deze week gehad dat als ik dat snel doe heb (meerdere keren op de pijl naar rechts), de ontvanger volledig hangt en niet meer reageert op de afstandsbediening en na ong 10 seconden reboot.

Je zou bijna denken aan andere problemen. Ik heb aan het begin van aansluiting veel netwerkfouten gehad en een nieuwe glaskast gekregen. Daarna niet meer gemerkt dat er hickups op het netwerk waren, wat niet wil zeggen dat de lijn ‘schoon’ is.

Erwin van KPN
Moderator

Dat vast hangen is natuurlijk niet goed.  Nog even voor de zekerheid: Je hebt nu een nieuwe ontvanger, die is rechtstreeks op je Box12 aangesloten.  En hoe is je audio aangesloten? Luister je via de speakers van je tv?  Of gebruik je daar iets anders voor?