Skip to main content
Beantwoord

Waarom blijft de beeldkwaliteit op SD staan?

• February 2, 2025
  • 20 reacties
  • 342 keer bekeken

Hallo,

Ik probeer voetbal te kijken en sinds een paar weken is de beeldkwaliteit erg slecht.

Nu ben ik naar de instellingen gegaan om van sd naar hd te gaan.

Onder deze functie staat dat er 3 tv ontvangers op hd mogen staan en er nu 1 in gebruik is.

Wanneer ik de instellingen verander naar hd en deze op wil slaan gebeurde er niks met de beeldkwaliteit en zodra ik terug ga naar instellingen staat de beeldkwaliteit weer op sd.

Hoe kan dit?

Beste antwoord door Jeroen-bart Engelen

@Jetze terpstra Het probleem was dat je 4 ontvangers aan je account had hangen. Een account heeft ook een zogenaamd RC Profiel dat aangeeft hoeveel bandbreedte beschikbaar is voor de TV dienst. Het profiel dat jij had was voor 18Mbit, en met 4 ontvangers betekend dit dat je er dan maar 1 op HD kan hebben. Door die extra ontvanger te verwijderen is er weer genoeg ruimte ontstaat dan je een tweede ontvanger op HD kan zetten.

Mocht je willen aanpassen welke HD is en welke niet, dan kun je het beste de ontvanger die je niet HD hoeft te hebben op SD te zetten. Dan komt er weer ruimte vrij en zal een andere ontvanger wel op HD over gaan. Standaard staan alle ontvangers ingestelt dat ze HD willen hebben, dus is het een kwestie van welke STB als eerste is aangemeld welke er HD worden en welke niet.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

20 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • February 2, 2025

Beste ​@Jetze terpstra heb je een koper- of een glasvezelverbinding?

Welk merk en type tv-decoder heb je?

Vaak is het zo dat een combinatie internetsnelheid en aantal tv-decoders de kwaliteit van de verbinding bepaalt.

Toen ik in het verleden nog koper had en 2 tv-decoders kon i.c.m. mijn internetsnelheid slechts 1 decoder in HD en de andere decoder in SD tegelijk werken wegens gebrek aan capaciteit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2025

Beste Jan

Een arris vip2952 v2 staat er op de ontvanger, en een koperverbinding

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • February 2, 2025

Dan heeft het hoogstwaarschijnlijk met de combinatie internetcapaciteit te maken zoals ik eerder noemde.

Wat is je abo-snelheid en je werkelijke internetsnelheid, bekabeld gemeten op 1 pc met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit???

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2025

Het was altijd goed en nu sinds een paar weken niet meer scherp beeld. Onlangs ook een ontvanger retour gedaan deze werd niet meer gebruikt.

De tv die wel op hd blijft staan mag wel op sd en de "hoofd tv" dan op hd alleen dit lukt dus niet

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

@Jetze terpstra kun je jouw iTV abonnementsnummer in jouw forum profiel zetten? Dan kan een moderator kijken naar de instellingen van jouw iTV account. Kan zijn dat daar iets niet goed staat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 9, 2025

Hallo ​@Jeroen-bart Engelen 

Hoe zet ik dit abonnementsnummer in mijn profiel? 

Neem aan dat het niet de bedoeling is om het nummer in zo'n forum bericht te plaatsen

Zou erg fijn zijn als er een moderator naar kan kijken.

Met vriendelijke groet

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • February 9, 2025

Beste ​@Jetze terpstra klik op je profielafbeelding en klik dan op profiel wijzigen.

Vul dan in een kolom waar privé bij staat de gevraagde gegevens is, die zijn dan alléén zichtbaar voor KPN

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 9, 2025

Beste ​@JanD ,

Nummer net ingevuld,

Bedankt!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • February 9, 2025

Beste ​@JanD ,

Nummer net ingevuld,

Bedankt!

Graag gedaan ​@Jetze terpstra 

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 9, 2025

“De tv die wel op hd blijft staan mag wel op sd en de "hoofd tv" dan op hd alleen dit lukt dus niet”

Even de 2 kastjes omruilen 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 9, 2025

Beste ​@Paul.K 

Als dit werkt zou het een mooie oplossing zijn!

Wat ik mij nog wel afvraag is waarom er staat dat ik 3 tv's op hd mag hebben maar dit dus niet lukt, en het er nu maar 1 is.

Het internet is sterk genoeg, nog nooit problemen mee gehad

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 9, 2025

Als je kastje van stroom haalt dan reset hij het, je heb kans dat het dan weer gewoon werkt.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Jetze terpstra Dankjewel voor het invullen van je gegevens. Ik zie wat je bedoelt; meerdere streams zijn mogelijk voor je tv-ontvangers, maar alleen je eerste tv-ontvanger staat nu op HD. Ik heb nu een wijziging gedaan waardoor je tweede tv-ontvanger ook op HD moet worden gezet. Probeer je het later vandaag even weer en laat je weten of het verschil maakt?

Zo niet, laat je dan weten of je de tips hierboven nog geprobeerd hebt? En hoe is die tweede tv-ontvanger aangesloten op je modem?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Jetze terpstra, even terugkomend hierop, we hebben het ‘probleem’ gevonden. 

Je hebt een abonnement voor Interactieve TV, met 3 tv-ontvangers. Echter staan in ons systeem bij jouw gegevens vier tv-ontvangers aangemeld op dit moment. Dat is er dus een teveel. Hierdoor zijn er niet voldoende ‘streams’ beschikbaar om jouw tweede tv-ontvanger ook op HD te zetten.

Vandaar mijn eerste vraag aan jou: hoeveel tv-ontvangers heb je thuis in gebruik? Als het er drie zijn, zet je dan de serienummers van de tv-ontvangers die je gebruik in je profiel? Dan kunnen we de vierde ontvanger verwijderen, soms gebeurt het dat een oude ontvanger in het systeem blijft staan, bijvoorbeeld als er eentje vervangen wordt.

Stel dat je er wel vier in huis hebt en gebruikt, dan heb je er dus eentje teveel. Die moet afgemeld en retour gestuurd worden, tenzij je je abonnement zou aanpassen naar vier tv-ontvangers.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 12, 2025

Hoi ​@Alexandra van KPN 

We hebben 3 tv ontvangers, de vierde werd niet meer gebruikt en is ongeveer 2 maanden geleden terug gestuurd. Ik zal de serienummers vandaag toevoegen in mijn profiel van de tv ontvangers die we nog hebben.

We hebben 3 ontvangers dus. Hiervan staat 1 op hd standaard en deze kunnen we ook veranderen naar sd en terug naar hd standaard wanneer we maar willen, Dit is helaas niet de tv die we het meest gebruiken. De tv die we het meest gebruiken staat op sd en springt hier direct automatisch weer op als we dit veranderen en de kwaliteit is slecht van sd. Er staat echter dat we de optie zouden moeten hebben om meerdere tv ontvangers op hd standaard te zetten.

Het is erg frustrerend dat dit niet lukt/kan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 12, 2025

Dit is helaas niet de tv die we het meest gebruiken

Maar.... wissel dan vooralsnog de ontvangers om. En zet die met wel HD bij de meest gebruikte tv.

Ik dacht dat je dat al gedaan had na het eerdere voorstel. 

(En de app is altijd HD)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 12, 2025

Hallo, ​@Alexandra van KPN 

Inmiddels de ontvangers omgewisseld en dit werkt. De serienummers staan in mijn profiel onder modem serienummers.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Top, dankjewel ​@Jetze terpstra! Ik heb de oude tv-ontvanger die in de gegevens was blijven staan bij deze verwijderd. Nu staan de eerste en derde tv-ontvanger op HD. 

Nog even een check, heb je liever de eerste en de tweede tv-ontvanger die je noemt op HD staan? 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

@Jetze terpstra Het probleem was dat je 4 ontvangers aan je account had hangen. Een account heeft ook een zogenaamd RC Profiel dat aangeeft hoeveel bandbreedte beschikbaar is voor de TV dienst. Het profiel dat jij had was voor 18Mbit, en met 4 ontvangers betekend dit dat je er dan maar 1 op HD kan hebben. Door die extra ontvanger te verwijderen is er weer genoeg ruimte ontstaat dan je een tweede ontvanger op HD kan zetten.

Mocht je willen aanpassen welke HD is en welke niet, dan kun je het beste de ontvanger die je niet HD hoeft te hebben op SD te zetten. Dan komt er weer ruimte vrij en zal een andere ontvanger wel op HD over gaan. Standaard staan alle ontvangers ingestelt dat ze HD willen hebben, dus is het een kwestie van welke STB als eerste is aangemeld welke er HD worden en welke niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 13, 2025

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!

Het is nu goed en opgelost.

Met vriendelijke groet.