Skip to main content
Beantwoord

Waarom geeft mijn KPN TV box maar 100 Mbps bij een 1000 Mbps abonnement?

• November 19, 2025
  • 14 reacties
  • 177 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Waarom haalt mijn KPN TV box bekabeld maar 100 MBPS terwijl ik betaal voor 1000 MBPS ? Mijn bekabelde PC haalt wel 940 MBPS en mijn bekabelde NVDIA box haalt 350 MBPS.

Beste antwoord door Rowi.

Het abonnement waarvoor wordt betaald heeft niks met de mogelijkheden van de hardware te maken. De 100 Mb van de TV+ box is genoeg voor de diensten die je hierop kan gebruiken.

Verder is die bandbreedte bedoeld om te delen met alle aangesloten apparaten niet slechts één.

14 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • November 19, 2025

100Mbps is het maximum van deze box. Het zou eigenlijk 1Gbps moeten zijn maar is beperkt door KPN. De Google tv streamer haalt wel die 1Gbps. Volgens de experts zou de 100Mbps meer dan genoeg zijn voor een prima beeld op je TV.

• Antwoord
  • November 19, 2025

Het abonnement waarvoor wordt betaald heeft niks met de mogelijkheden van de hardware te maken. De 100 Mb van de TV+ box is genoeg voor de diensten die je hierop kan gebruiken.

Verder is die bandbreedte bedoeld om te delen met alle aangesloten apparaten niet slechts één.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 19, 2025

De TV+ box heeft inderdaad een 100 Mbps aansluiting. Dat is, zoals gezegd, helemaal niet erg.

Sterker nog, verreweg de meeste smart-tv's hebben ook een 100 Mbps aansluiting. Dat is normaal. Men (de fabrikanten) heeft geredeneerd dat meer niets toevoegt. De maximale stream van diensten zou maximaal 25 Mbps zijn. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 19, 2025

Niet alleen kpn/Sagemcom beperkt het tot 100 Mb/s. Ook mijn Nokia 8000 is dat via de netwerkpoort.

Verder is het RUIMschoots voldoende.

4k via kpn zenderpakket 26 Mb/s

4k via Netflix 15 Mb/s

KPN HD 7,2 Mb/s

KPN HD+ 14,4 Mb/s

Die bandbreedte van 1 Gb/s is natuurlijk om te verdelen over gelijktijdig gebruik met meerdere apparaten. Per apparaat is er niet meer dan zo'n hooguit 50 Mb/s nodig.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 19, 2025

Beste ​@Tonne2025 en ​@H-50 , de TV+box heeft  hardwarematig een Gigabit LAN-aansluiting, doch is door KPN echter softwarematig begrensd tot een 100Mbit/s-aansluiting.

De reden ervoor weet ik niet, maar die 100Mbit/s is meer dan ruim voldoende om tv- en radiosignalen door te geven.

Verder ​@H-50 is die Gigabit uitsluitend haalbaar op 1 apparaat met verder alle overige (draadloze) apparatuur uitgeschakeld.

Zo gauw als je meerdere apparaten tegelijk gebruikt deel je die Gigabit verbinding en haal je op 1 apparaat nooit meer die Gigabit-snelheid.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 19, 2025

@JanD ,

Dat wist ik dan weer niet. Dank je voor de info. 

En ​@PeterG, dat is ook precies mijn conclusie. 50 Mbps per apparaat. Behalve voor mijn "hoofd computer". Daarmee up- en download ik vrij veel en dan is wat meer snelheid zeker welkom.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 19, 2025

@JanD ,

Dat wist ik dan weer niet. Dank je voor de info. 

En ​@PeterG, dat is ook precies mijn conclusie. 50 Mbps per apparaat. Behalve voor mijn "hoofd computer". Daarmee up- en download ik vrij veel en dan is wat meer snelheid zeker welkom.

Jammer dat de  KPN modems (nog) geen QoS ondersteunen, anders kon je mooi aan je hoofdcomputer een vaste hoeveelheid bandbreedte toebedelen ​@Tonne2025 😎

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Voor tv is 100 Mb/s inderdaad ruim voldoende.

4K HDR is ongeveer 25 Mb/s

De reden was dat er in het begin problemen waren.

Weet niet zo snel welke meer.

Daarna is het niet meer aangepast, hoeft ook niet.

En UTP is een ster netwerk.

Dus de apparaten die aangesloten zijn, hebben geen invloed op elkaar.

WIFI normaal gesproken ook niet, maar als het te druk op het WIFI netwerk is, kan dat wel invloed hebben als de KPN tv ontvanger via WIFI werkt (ongeacht of hij op 100 of 1000 Mb/s staat).

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 19, 2025

Jammer dat de  KPN modems (nog) geen QoS ondersteunen, anders kon je mooi aan je hoofdcomputer een vaste hoeveelheid bandbreedte toebedelen ​@Tonne2025 😎

Geen probleem hoor. Sowieso gebruik ik mijn eigen router (welke door KPN als modem wordt bestempeld) direct op het glasvezelkastje. Die ondersteunt wel QoS maar dat gebruik ik niet want dat beetje wat mijn vrouw gebruikt met haar telefoon of tablet merk ik niet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Zie ook hier.

Hier lees ik wel dat de KPN routers QoS hebben. (klopt dat)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 19, 2025

Beste ​@joop2011 ik zie het ook staan, maar of dat op KPN modems betrekking heeft weet ik niet, in mijn V10 met KPN software kom ik nergens een QoS-instelling tegen.

• November 19, 2025

QoS betekent dat bijvoorbeeld telefonie altijd voorrang krijgt op ander verkeer. Zodat als je aan het bellen bent niet de verbinding begint te stotteren als iemand anders in huis een heel groot bestand gaat downloaden. 

En ja, dat zullen de Experiaboxen en KPN Boxen van KPN best wel ondersteunen. Maar je kunt er niets voor instellen. Dus in de webinterface vind je er niets van terug.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

Goede vraag, ​@H-50, en het antwoord daarop wordt al gegeven door de anderen: de TV+ Box is bekabeld gelimiteerd tot 100 Mbit. Maar dat is in het daadwerkelijke gebruik ook geen probleem.

Hier lees ik wel dat de KPN routers QoS hebben. (klopt dat)

QoS betekent dat bijvoorbeeld telefonie altijd voorrang krijgt op ander verkeer. Zodat als je aan het bellen bent niet de verbinding begint te stotteren als iemand anders in huis een heel groot bestand gaat downloaden. 

En ja, dat zullen de Experiaboxen en KPN Boxen van KPN best wel ondersteunen. Maar je kunt er niets voor instellen. Dus in de webinterface vind je er niets van terug.

Ingebouwde QoS sowieso voor bellen en live tv (VLAN 4). Instelbare QoS op apparaatniveau op het moment nog niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 21, 2025

Erik van KPN schrijft: Ingebouwde QoS sowieso voor bellen en live tv (VLAN 4). 

Ergo, dus alleen live via multicast.