Skip to main content
Beantwoord

Waarom geen L1 TV op KPN TV+?

• March 3, 2025
  • 5 reacties
  • 258 keer bekeken

Waarom kan ik geen L1-TV ontvangen op mijn KPN TV+ abonnement en heel veel andere regionale (niet aan mijn regio aanpalende) zenders wel?

Beste antwoord door PeterG

Het is de bepaling in de mediawet (must carry) die bepaalt wat je per provincie mag zien. 

KPN wil niet betalen voor de kosten van anders dan die doorgifte. En is derhalve de enige provider die volgens die wettelijke bepaling de regionale zenders doorgeeft.
De besparing is ongeveer € 1.200.000,--.

van een keuzepakket als het om regionale zenders gaat

Ik heb NLziet mede daarom erbij. En zie dat als “extra zenderpakket” zeg maar. Want anders heb ik in Noord-holland de zender TV Gelderland, waar mijn moeder woont, weer niet. NLziet kost vanaf € 7,95 per maand. Zelf heb ik Premium voor € 9,95 p/m, dat is vooruitkijken en reclamevrij terugkijken.

Je kunt 'm gratis zien via https://www.l1.nl/tv/l1-tv/live en casten naar de tv.

Of download de app op je telefoon en cast 'm van daaraf naar je tv.

In de nieuwste kpn tv ontvanger DIW7022 zit chromecast geïntegreerd.

Ik zie dat het logo is aangepast voor carnaval: L11 nu.

Op dit moment is een stokoude herhaling van een carnaval festijn uit… 2003.

Dit is het lijstje wat kpn dus doorgeeft in 

Zuid Holland
RTV Rijnmond 513 /890
TV West  512 /889
TV NH 509 /888
TV Zeeland 514 /892
TV Brabant 507 /886
RTV Utrecht 511 /887
TV Gelderland 506 /884
Omrop Fryslân** 502 /880

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 3, 2025

Tja L1 tv is er alleen in de provincies Gelderland, Noord-brabant en Limburg bij kpn.

In welke provincie woon je, en welke zenders zijn er die je niet zou moeten hebben?

In dit overzicht zie je welke zenders je wél in je provincie zou moeten hebben. De rest dus niet.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-bij-kpn-v-a-4-juli-2017/

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2025

Ik woon in Zuid-Holland. Ik vraag me af waarom KPN bepaalt naar welke regionale zenders ik mag kijken. Omroep Zeeland en Brabant interesseren mij niet zo veel, maar Limburg wel vanwege mijn afkomst. Ik zou het eerlijker vinden als iedereen gebruik zou kunnen maken van een keuzepakket als het om regionale zenders gaat

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • March 3, 2025

Het is de bepaling in de mediawet (must carry) die bepaalt wat je per provincie mag zien. 

KPN wil niet betalen voor de kosten van anders dan die doorgifte. En is derhalve de enige provider die volgens die wettelijke bepaling de regionale zenders doorgeeft.
De besparing is ongeveer € 1.200.000,--.

van een keuzepakket als het om regionale zenders gaat

Ik heb NLziet mede daarom erbij. En zie dat als “extra zenderpakket” zeg maar. Want anders heb ik in Noord-holland de zender TV Gelderland, waar mijn moeder woont, weer niet. NLziet kost vanaf € 7,95 per maand. Zelf heb ik Premium voor € 9,95 p/m, dat is vooruitkijken en reclamevrij terugkijken.

Je kunt 'm gratis zien via https://www.l1.nl/tv/l1-tv/live en casten naar de tv.

Of download de app op je telefoon en cast 'm van daaraf naar je tv.

In de nieuwste kpn tv ontvanger DIW7022 zit chromecast geïntegreerd.

Ik zie dat het logo is aangepast voor carnaval: L11 nu.

Op dit moment is een stokoude herhaling van een carnaval festijn uit… 2003.

Dit is het lijstje wat kpn dus doorgeeft in 

Zuid Holland
RTV Rijnmond 513 /890
TV West  512 /889
TV NH 509 /888
TV Zeeland 514 /892
TV Brabant 507 /886
RTV Utrecht 511 /887
TV Gelderland 506 /884
Omrop Fryslân** 502 /880

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2025

Thanks helder. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Er zijn twee regionale/lokale zenders die KPN betalen om landelijk te worden doorgegeven. Dat zijn Omroep Friesland en AT5 (Amsterdam). Andere regionale zenders zijn niet bereid om te betalen voor landelijke doorgifte, en zij worden dan ook - zoals bepaald in de Mediawet - alleen in de eigen provincie en de aangrenzende provincies doorgegeven.

Piet.