Skip to main content
Vraag

Waarom geen optie om op de huidige tijdlijn te blijven in plaats van terugspringen?

  • June 26, 2026
  • 0 reacties
  • 14 keer bekeken

Graag leg ik een knelpunt op tafel over de TV+ gids, die telkens automatisch terugspringt naar het startpunt en de eerste zender. Als je kritisch naar deze interface kijkt, zie je direct een enorme onbalans in de verdeling van de functies.

​Het ontwerp is nu zo ingericht dat de handeling om direct terug te keren naar het huidige moment, al dubbel en dwars is vastgelegd in de hardware. Kijk maar naar de afstandsbediening:

​-Je kunt op 'play/pauze' drukken om direct naar het nu-moment te springen.

​-Je kunt op de Home-knop drukken om via het startmenu live tv in beeld te krijgen.

​Er liggen dus al twee fysieke, tastbare snelkoppelingen onder de vingers om exact hetzelfde doel te bereiken.

​Des te krapper voelt het dat de gids Ă³Ă³k nog eens geforceerd automatisch terugspringt. Het resultaat is een compleet scheve en oneerlijke verdeling. De ene groep krijgt het en-en-en: drie verschillende wegen om exact hetzelfde te bereiken. Ondertussen krijgt de andere groep, die gewoon rustig de tijdlijn wil vasthouden en overzien, helemaal niks. Deze gebruikers hebben exact nul keuzes.

​Begrijpt KPN deze logica zelf eigenlijk wel? Als er een simpele keuze was tussen Ă³f terugspringen Ă³f op de tijdlijn blijven, zou ik het begrijpen. Maar door de ene groep drie opties te geven en de andere groep nul, geef je mij als klant het gevoel dat ik niet meer welkom ben bij KPN.

​Ik hoor hier dan ook graag een logische, inhoudelijke uitleg over: waarom krijgt de ene functie drie verschillende wegen, en de andere functie helemaal niets?