Skip to main content

Lange tijd heb ik mij TV+ ontvanger op multicast (beste kwaliteit) laten staan, ondanks de vele haperingen en onrustig beeld bij terugkijken en bij het bekijken van de opnames. Uiteindelijk was ik het zat en heb de ontvanger op unicast gezet, ondanks de mindere beeldkwaliteit. De ondertiteling vind ik momenteel bij unicast beter.

 

Uiteraard heb ik liever mijn ontvanger op multicast staan, maar dan moet dat wel probleemloos kunnen. Heeft iemand een idee waarom bij de instelling multcast er wel haperingen zijn en bij unicast niet? Liggen er verbeteringen in het verschiet v.w.b. haperingen etc.

Hi @TonM1965! Met de situatie die je schetst lijkt me het toch te liggen aan de verbinding naar de TV+ ontvanger. Ik heb je klantnummerin je profiel gezien. En voor de zekerheid een meting gedaan. De verbinding is stabiel. Dus lijkt me het verstandig eerst te kijken naar hoe de TV+ ontvanger is aangesloten. 

Heb je een directe verbinding met kabel tussen het modem en de TV+ ontvanger? Of is deze verbonden via de wifi? Ook zie ik dat je de SuperWifi in huis hebt. Is de TV+ daarop aangesloten?


Is jouw TV+ Box via een switch aangesloten en zo ja, ondersteunt die switch IGMP snooping?

Of heb je die TV+ Box via wifi aangesloten en zo ja, welk merk en type wifi accesspoint?


@Bram_ @wjb De TV+ Box is aangesloten op een switch (GS105E van Netgear). Ondersteunt IGMP snooping. De switch hangt aan een SW 2. De SW 2 is bedraad aangesloten op het modem. Live TV is overigens perfect. Het gaat alleen om terugkijken en opnames bekijken.


Dus die GS105Ev2 is als onderstaand ingesteld?

Staat die Netgear tussen de Experia/KPN Box en de SW2 of achter de SW2?

 

Oeps ... Ik lees dat het enkel gaat om haperingen bij terugkijken en opnames.

Hoe snel is jouw Internet aansluiting?


@wjb achter de SW 2

1 Gbps


Heb je loop detection aan staan?

Wat voor een apparatuur heb je nog meer in jouw netwerk hangen?

Ik ben dan met name geïnteresseerd in Sonos apparatuur en de omvormer van zonnepanelen.


Is het ook mogelijk om de switch voor de SW2 te plaatsen?


Heb je ook problemen als je het kabeltje uit de tv+ box haalt en de tv box verbindt via wifi? Ik zie in een ander topic soortgelijke problemen met iemand die ook de tv box bekabeld heeft aangesloten op de sw2.

 Als ik zelf mijn tvbox bedraad aansluit op het draadloze superwifi punt haal ik op de tv nog maar 90mb terwijl ik rechtstreeks over wifi 185 haal.


@pietheingrun Dank voor de tip. Ik ga eerst het advies van @wjb opvolgen. Kijken of dat de problemen oplost. 


Momenteel zijn er bij terugkijken en opnames korte hapjes tot ca 4 seconden uit opnames. Dus als dit nu aan de hand is ligt het niet bij jouw. Het team is bezig dit op te lossen.


@PeterG Dank voor de info


@PeterG Is er al zicht op een oplossing?


@PeterG Is er al zicht op een oplossing?

Het issue dat @PeterG aankaart is een ander issue dan dat jij ervaart.


@wjb is de oplossing zoals jij eerder aangaf, de oplossing. Superwifi achter de switch. Lijkt namelijk ook niet te werken. Gisteren weer veel hikjes bij het bekijken van een opname (langs de IJssel)


Ik dacht dat jouw issue over multicast vs unicast ging maar blijkbaar gaat het over het terugkijken van opnames. Dan is het issue dat @PeterG aandraagt wel relevant.


@TonM1965  wat voor snelheid haal jij over wifi dichtbij de tv? Anders zou ik serieus overwegen om over te stappen op tv+ . Dat werkt prima over wifi. Ik heb dit ook icm een superwifi 2 punt achter de modem en heb geen last van haperingen.


@pietheingrun dank voor de tip. Ga ik zeker uitproberen


Anders zou ik serieus overwegen om over te stappen op tv+ . Dat werkt prima over wifi.

Er is geen verschil tussen de "oude" TV ontvangers en de TV+ Box tenzij je echt bereid bent een deel van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak te gooien door de TV+ Box in unicast mode te zetten.

Ik zou dus echt drie keer nadenken voordat je op dit advies ingaat want ik ben bang dat je er niet veel mee op zult schieten terwijl het overstappen op TV+ wel onomkeerbaar is.


@wjb @pietheingrun misschien was ik niet helemaal duidelijk 😉, ik heb al TV+. Live kijken is perfect, dus weiger het om de ontvanger op Unicast te zetten. Gaat alleen om de hikjes bij de opnames en begin gemist! 


Gaat alleen om de hikjes bij de opnames en begin gemist! 

Dan is het wachten op KPN voor de fix van dat bekende probleem.


Ah oké duidelijk.. zou je eens willen testen of je die hikjes ook hebt als je via wifi kijkt? Ik merkte bij mezelf destijds ook wat hikjes als ik de box had aangesloten op mijn draadloze superwifi 2 punt. Ik heb nu geen hikjes meer, ook niet bij terug kijken. Ik haal ongeveer 180mb  over wifi op de tv+ box.


@wjb @pietheingrun misschien was ik niet helemaal duidelijk 😉, ik heb al TV+. Live kijken is perfect, dus weiger het om de ontvanger op Unicast te zetten. Gaat alleen om de hikjes bij de opnames en begin gemist! 

Dat heeft iedereen met TV+ en die opnames kijkt via de smartphone, tablet en website http://tv.kpn.com. Dit ligt niet aan je netwerk, wifi of iets anders thuis.

Gaat alleen om de hikjes bij de opnames en begin gemist! 

Dan is het wachten op KPN voor de fix van dat bekende probleem.

 

@PeterG Is er al zicht op een oplossing?

Het team is ermee bezig. Er was een oplossing maar die leidde weer tot een andere ongewenste situatie (lichte onscherpte).

Zie laatste update team in (mijn) topic over deze kwestie.

TV+ en online: opnames slaan stukjes over.

 


@wjb 

Heb je loop detection aan staan?

Wat voor een apparatuur heb je nog meer in jouw netwerk hangen?

Ik ben dan met name geïnteresseerd in Sonos apparatuur en de omvormer van zonnepanelen.

Enige tijd geleden heb jij gereageerd op een post van mij. Het ging om de hikjes in opnames en terugkijken. Die problemen lijken nu opgelost, maar het onrustige, ietwat schokkerig beeld blijft (niet continu). Nu heb jij een tip gegeven om de SW2 achter de switch (GS105E) te plaatsen en Loop detectie aanzetten. Heb ik gedaan! Ik zie nu pas dat je ook vroeg naar de apparatuur in mijn netwerk. Er hangt inderdaad een omvormer aan voor mijn zonnepanelen (GoodWe GW3600D-NS). Bovendien zit er ook een slimme thermostaat in het netwerk (Anna). Kunnen deze twee apparaten het beeld beïnvloeden? Zoals je wellicht zult begrijpen hebben de aanpassingen v.w.b. de switch niet geleid tot noemenswaardige verbeteringen.


@Bram_ Ik wil toch nog even iets tegen jou aanhouden. Op één van mijn twee TV+ boxen ervaar ik een onrustig/haperend beeld. In eerste instantie dacht ik dat het lag aan de bekabeling naar de slaapkamer (hier staat de box met het onrustige beeld), maar de kabel is prima. In de woonkamer is het beeld op de andere box prima. Nu kwam ik op het lumineuze idee😉 om de boxen eens te verwisselen. Wat schetst mijn verbazing, het probleem verhuist mee met de box. Dan lijkt er maar één conclusie mogelijk: Er is iets aan de hand met de box. Uiteraard teruggezet naar de fabrieksinstellingen etc. Heeft allemaal geen effect gehad. Is het mogelijk om de box te vervangen? 


Staan beide TV+ boxen ingesteld op multicast?


Reageer