Skip to main content

Lange tijd heb ik mij TV+ ontvanger op multicast (beste kwaliteit) laten staan, ondanks de vele haperingen en onrustig beeld bij terugkijken en bij het bekijken van de opnames. Uiteindelijk was ik het zat en heb de ontvanger op unicast gezet, ondanks de mindere beeldkwaliteit. De ondertiteling vind ik momenteel bij unicast beter.

 

Uiteraard heb ik liever mijn ontvanger op multicast staan, maar dan moet dat wel probleemloos kunnen. Heeft iemand een idee waarom bij de instelling multcast er wel haperingen zijn en bij unicast niet? Liggen er verbeteringen in het verschiet v.w.b. haperingen etc.

Beide boxen staan op multicast


Ik kan het niet vinden dus misschien klopt het niet, maar volgens mij heb ik wel eens gelezen dat je WiFi bij voorkeur uitzet als je een TV+ Box met een kabel gebruikt. (En dat vond ik toen maar raar.) Als dat zo is: misschien heb je in een van de boxen ook WiFi ingesteld en in de andere niet?

(Oh, je schrijft ook “Uiteraard teruggezet naar de fabrieksinstellingen etc.” dus ik denk dat je dan ook geen WiFi-instellingen meer hebt, als je die al had. En ja, het kan natuurlijk ook gewoon aan die ene box liggen. 🤓)


@Arjan van B Bedankt voor de tip. Ga ik uitproberen.

@Bram_ Mijn eerdere conclusie was voorbarig. Beide boxen laten zowel live als bij terugkijken onrustig, niet vloeiend beeld zien (behalve als de box is ingesteld op unicast). Het is niet continu, maar bij tijd en wijle. Heb jij enig idee waaraan het zou kunnen liggen. Ik ga vandaag de tip van @Arjan van B uitproberen.


@TonM1965  heb ik ook last van. Overdag lijkt het wel beter dan in de avond.


Welke kanalen hebben problemen bij multicast? Kanalen 1-10 hebben 14Mbs bitrates, andere kanalen en unicast hebben minder, ik geloof 7Mbs. Als het alleen bij kanalen 1-10 dan heb je een verbindingsprobleem, kijk ook naar jouw kabel/router/switch.

Ik heb ook soms last van kanalen 1-10 avonds als vele mensen naar tv kijken


@pietheingrun @TDN het is inderdaad ''s avonds vele malen erger. Iets vor KPN om dat op te pakken @Bram_ 


Ik heb ook soms last van kanalen 1-10 avonds als vele mensen naar tv kijken

Is jouw TV+ Box via een switch aangesloten en zo ja, van welk merk en type is die switch?


@wjb via een switch van Netgear (GS105Ev2)


@wjb via een switch van Netgear (GS105Ev2)

Staat IGMP snooping aan op die switch en wat is er allemaal nog meer aangesloten via die switch?

Standaard staat IGMP snooping aan maar heel soms kan zo'n Netgear de kluts even kwijtraken.

Haal dan de switch even van stroom af.


@wjb IGMP snooping staat aan. De TV, de box, Philips hue en een hifi van Harman Kardon (BDS280) zijn aangesloten op de switch. Tussen het modem en de switch en het modem zit wel een superwifi-punt (zwart). Alles bedraad. Overigens is het onrustige beeld op beide boxen. Deze zijn allebei indirect op het modem aagesloten (poort 1 en 2). Op het netwerk is via WiFi ook een omvormer voor mijn zonnepanelen aangesloten. Maar gezien de reacties van @TDN en @pietheingrun lijkt het een probleem dat vaker voorkomt.


Op het netwerk is via WiFi ook een omvormer voor mijn zonnepanelen aangesloten.

Van welk merk is die omvormer?


@wjb van GoodWe (GW 3600D-NS)


@wjb van GoodWe (GW 3600D-NS)

Dan is dat de oorzaak niet.


@wjb dan vraag ik me toch af, wat dan wel? Meerdere hebben er kennelijk last van😫


@wjb Ik heb ook netgear met igmp snooping aan, het probleem ligt absoluut niet bij netgear, laptop of pc achter netgear haal makkelijk 960mbs. TV+Box heeft ook nooit probleem overdags, alleen soms 's avonds, bijzonders op voetbal avonds, champion leaguages b.v. Advies om switch van stroom af te halen vind ik niet de juiste, Netgear kan in tegenstelling tot sagencom (KPN Box 12) heel degelijk en goede netwerk producten maken


Ik heb ook netgear met igmp snooping aan, het probleem ligt absoluut niet bij netgear, laptop of pc achter netgear haal makkelijk 960mbs.

IGMP snooping heeft niets met maximaal haalbare snelheden te maken.

 

Netgear kan in tegenstelling tot sagencom (KPN Box 12) heel degelijk en goede netwerk producten maken

Ik weet het, ik gebruik thuis naar alle tevredenheid twee GS108Ev3's en vier GS105Ev2's. Toch kan ook switch van Netgear weleens een hick-up hebben, ik spreek uit ervaring.

 

TV+Box heeft ook nooit probleem overdags, alleen soms 's avonds, bijzonders op voetbal avonds, champion leaguages 

Dat riekt eigenlijk naar dat er unicast gebruikt wordt en dat de TV stream vanaf het online TV platform betrokken wordt.


@wjb

IGMP snooping heeft wel met maximaal haalbare snelheden te maken aangezien de switch alleen multicast-verkeer doorsturen naar die poorten waar STB-boxen en TVs aangesloten zijn. Dit helpt onnodig verkeer te minimaliseren en netwerkbandbreedte te sparen. Een TV-stream van kpn kan maximaal 14Mbs zijn, bij 1gbs glasvezel is de maximaal haalbaar voor een ander apparaat is ongeveer 940Mbs met TV of 960Mbs zonder TV. Zonder IGMP snooping is veel minder. IGMP snooping en QoS prioriteit voor iTV kan heel effectief zijn voor huishouden met veel apparaten zoals bij me.

 

Juist als ik de tv+box op unicast instel heb ik geen last in drukke avonds, het is duidelijk een capaciteit probleem van KPN


IGMP snooping aan of uit heeft geen enkele invloed op de hoeveelheid data op de lijn richting Internet, die verandert daar absoluut niet door.

Lees dat door mij aangehaalde topic nog eens om te zien waarom IGMP snooping benodigd is.

 


@pietheingrun @wjb @TDN ik heb de TV boxen nu via WiFi verbonden met het netwerk. Ik ervaar geen enkel probleem meer. Ingesteld op multicast en automatisch beste kwaliteit. Dit geldt voor beide boxen. De boxen maken verbindingen met verschillende superwifi punten die allebei bedraad zijn aangesloten op het modem (BOX 12). Het zou wel heel toevallig zijn als er iets mis zou zijn met de bekabeling. Zou de switch toch het probleem zijn?


De boxen maken verbindingen met verschillende superwifi punten die allebei bedraad zijn aangesloten op het modem (BOX 12).

Ik neem aan dat die zwarte "super"WiFi 2's zijn, klopt dat?


@wjb dat klopt! Maakt dat nog verschil?


@wjb dat klopt! Maakt dat nog verschil?

Jazeker want de 'super'WiFi 1 ondersteunt geen "multicast tot unicast" en dan zal de TV+ Box in unicast werken, ook als deze in multicast staat ingesteld.


@wjb nu dus wel begrijp ik?


Al enige tijd de TV+ boxen op de resolutie 1080p/50Hz gezet en de TV de upscaling te laten doen. Ik moet zeggen dat ik nu geen problemen meer heb van onrustige en soms haperende beelden. Voor de rest staan de boxen op multicast en de beste beeldkwaliteit etc. Misschien een idee voor klanten die ook last hebben van haperend beeld.


Al enige tijd de TV+ boxen op de resolutie 1080p/50Hz gezet en de TV de upscaling te laten doen. Ik moet zeggen dat ik nu geen problemen meer heb van onrustige en soms haperende beelden. Voor de rest staan de boxen op multicast en de beste beeldkwaliteit etc. Misschien een idee voor klanten die ook last hebben van haperend beeld.

De vraag is nu echter of die onrustige en haperende beelden door de upscaling op de TV+ Box kwam of dat dit nu niet meer optreedt omdat er momenteel geen beste beeldkwaliteit meer geleverd lijkt te worden.

Zie mijn bericht op deze pagina.


Reageer