Skip to main content

hallo,

gisteren ben ik bij een oud buurman geweest om te helpen met de tv+boxen.

hij heeft een lg tvben een philips soundbar(actie kpn)

nu gebeurde er iets waar mijn mond van open viel: het volume is perfect identiek als de oude tv box.

dit is voor het eerst dat ik het meemaak.

nu snap ik totaal niet waarom bij mijn onkyo receiver dit niet is. 

kan iemand mij een verklaring bedenken hoe dit kan. na zoveel tijd proberen en hier zelfs een Ingenieur te hebben gehad (van kpn)

blijft bij mij dit verschil. 

ik heb nu zelfs de techniek tot in details van een hdmi kabel onderzocht. en ja goedkoop is zeker slechter ,hierbij moet er meer correctie gegevens worden doorgevoerd ) dat is de simpele uitleg. 

eigenlijk komt het bij mii er op neer: 

lan het aan de hdmi1.4 aansluiting liggen van de onkyo? tvbox heeft hdmi2.0

of de hdmi 1.2 vam de tv?

zou niet mogen maar toch.

opstelling van de buurman: hdmi tvbox naar tv dan naar de versterker.(zijn tv heeft hdmi throughput dat heb ik niet vandaat is die optie er niet

 

Voor geluid is HDMI 1.4 voldoende.

Voor beeld minimaal HDM 2.0

Is de Onkoy wel op de HDMI eARC aangesloten? 

 

Waar staat het geluid van uw buurman op?

Als dat PCM (stereo) is en bij u automatisch of Dolby, kan dat het verschil al verklaren.

Zie ook hier. 


Voor geluid is HDMI 1.4 voldoende.

Voor beeld minimaal HDM 2.0

Is de Onkoy wel op de HDMI eARC aangesloten? 

 

Waar staat het geluid van uw buurman op?

Als dat PCM (stereo) is en bij u automatisch of Dolby, kan dat het verschil al verklaren.

Zie ook hier. 

alles gelijk ingesteld de hdmi earc heeft geen nut tv kast moet via versterker. vanachtend alles afgekoppeld en de tv alleen aangesloten en zelfs dan is het volume op de tv lager als de rest van de apparatuur. ik merk dat het merkgebonden of hdmi gebonden is


@steffen1 

Wat bedoel je?

Merk gebonden of HDMI gebonden?


Waarom moet het TV kastje eerst naar de versterker?

Laat het beeldverwerking over aan de TV die kan dat veel beter, en vanaf de TV hdmi naar de Onkyo versterker.

(en zelfs dan is het volume op de tv lager als de rest van de apparatuur.)dat schrijf jij.

Als alles aan gesloten is dan zet je het geluid van de tv toch uit en dan gaat toch alle geluid via de Onkyo versterker…..of mis ik wat?

Heb geen Onkyo maar zou kunnen dat je per hdmi ook nog wat in kan stellen.

 


Waarom moet het TV kastje eerst naar de versterker?

Laat het beeldverwerking over aan de TV die kan dat veel beter, en vanaf de TV hdmi naar de Onkyo versterker.

(en zelfs dan is het volume op de tv lager als de rest van de apparatuur.)dat schrijf jij.

Als alles aan gesloten is dan zet je het geluid van de tv toch uit en dan gaat toch alle geluid via de Onkyo versterker…..of mis ik wat?

Heb geen Onkyo maar zou kunnen dat je per hdmi ook nog wat in kan stellen.

 

deze onkyo kan alles😁 had een andere die niets kon instellen , een uitvoering waar letterlijk alles kan worden ingesteld.

heb bij hdmi ingang 12db+ gedaan tov de overige, daarmee trekt hij het niet recht.

het enige verschil wat ik weet tov mijn buurman: alles daar heeft hdmi 2.0 en een lg tv

bij mij 1.4 en 2.0  en ik heb samsung tv.


@steffen1

Wat bedoel je?

Merk gebonden of HDMI gebonden?

beiden.

ok weet lg televisie heeft problemen (gehad) met de tvbox , die heeft mijn buurman. hij heeft wel een lipsync probleem verde alles top aan het werk.

maar, ik kan het niet begrijpen waar het in zit hier bij mij. nu ik echt zie dat bij de soundbar bij mijn buurman het geluid wel ok is, moet er tochergens iets niet goed gaan.

er zijn 2 verschillen tov ons:

merk tv lg en samsung

buurman alles hdmi 2.0 en ik heb een tv en versterker met 1.4.

dus logisch gedacht zou het daar dus in kunnen zitten.

 


Waarom moet het TV kastje eerst naar de versterker?

Laat het beeldverwerking over aan de TV die kan dat veel beter, en vanaf de TV hdmi naar de Onkyo versterker.

(en zelfs dan is het volume op de tv lager als de rest van de apparatuur.)dat schrijf jij.

Als alles aan gesloten is dan zet je het geluid van de tv toch uit en dan gaat toch alle geluid via de Onkyo versterker…..of mis ik wat?

Heb geen Onkyo maar zou kunnen dat je per hdmi ook nog wat in kan stellen.

 

deze onkyo kan alles😁 had een andere die niets kon instellen , een uitvoering waar letterlijk alles kan worden ingesteld.

heb bij hdmi ingang 12db+ gedaan tov de overige, daarmee trekt hij het niet recht.

het enige verschil wat ik weet tov mijn buurman: alles daar heeft hdmi 2.0 en een lg tv

bij mij 1.4 en 2.0  en ik heb samsung tv.

o ja de onkyo heeft een hdmi 1.4 switch (doorvoer) erin dus die veranderd niets in toegevoerde gegevens


@steffen1

Wat bedoel je?

Merk gebonden of HDMI gebonden?

beiden.

ok weet LG televisie heeft problemen (gehad) met de tv box , die heeft mijn buurman. hij heeft wel een lipsync probleem verder alles top aan het werk.

 

Ik heb 2 LG tv's 1 LCD (LED) en 1 OLED

Op beide geen problemen.

 

Wat @bert213 is een goede tip.

Zo loopt heb bij ons ook.

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) met HDMI naar de LG tv op HDMI 1

Vanaf de LG OLED HDMI 2 eARC naar de Samsung soundbar.

 

De DIW7022 heeft maar 1 HDMI uitgang, dus naar beide met HDMI kan met een splitter, maar raad ik niet aan.

Dat geeft alleen maar meer problemen. 😉

 

HDMI eerst naar de Onkyo en vanaf de Onkyo naar de tv adviseer ik ook niet.


Wat @bert213 is een goede tip.

Zo loopt heb bij ons ook.

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) met HDMI naar de LG tv op HDMI 1

Vanaf de LG OLED HDMI 2 eARC naar de Samsung soundbar.

 

De DIW7022 heeft maar 1 HDMI uitgang, dus naar beide met HDMI kan met een splitter, maar raad ik niet aan.

Dat geeft alleen maar meer problemen. 😉

 

HDMI eerst naar de Onkyo en vanaf de Onkyo naar de tv adviseer ik ook niet.

kan niet. mijn tv geeft alleen stereo door, dus dan heb ik de dolby niet. en dat heb ik al als test gedaan . volumeniveau is te laag hier. en ... het is een nieuwe tv kast die ik heb. ,ook het android volume op maximaal. 

dus ik kom op de vraag:

hdmi 1.4 met hdmi 2.0 zou dat het kunnen zijn?

ps al mijn tv,s zijn hdmi 1.2 en 1.4


Ergens snap ik eigenlijk nog steeds niet wat je bedoeld, je kijkt TV en je heb geluid ...maar het klinkt zacht…..via de onkyo zet je het volume harder………

Nu wil je dvd kijken of muziek luisteren en het het geluid klinkt hard of zachter dan met TV kijken?

Wat is het probleem dan om even het geluid harder dan wel zachter te zetten.

Hier zijn ook sommige zenders met een luider geluid dan de andere.


@steffen1 

Eerst een tip: Als je op Qoute klikt, haal dan zoveel mogelijk tekst weg, anders wordt het topic te lang en vooral onoverzichtelijk.

 

Hoe oud is de tv en welke is het?

Voor deze LG tv had ik een Samsung tv uit 2011 en die kon ik op dolby zetten en dan gaf hij via de HDMI dolby door.  (met de ab van de tv en in de instellingen van de tv😉)

 

@bert213 zo doen wij het ook, dus helemaal met je eens. 😉


@steffen1

Eerst een tip: Als je op Qoute klikt, haal dan zoveel mogelijk tekst weg, anders wordt het topic te lang en vooral onoverzichtelijk.

 

Hoe oud is de tv en welke is het?

Voor deze LG tv had ik een Samsung tv uit 2011 en die kon ik op dolby zetten en dan gaf hij via de HDMI dolby door.  (met de ab van de tv en in de instellingen van de tv😉)

 

@bert213 zo doen wij het ook, dus helemaal met je eens. 😉

de functie zit erin voor de optische poort. helaas heeft samsung die uitgeschakeld. heb hier met samsung contact over gehad. tv is uit 2010. 


Ergens snap ik eigenlijk nog steeds niet wat je bedoeld, je kijkt TV en je heb geluid ...maar het klinkt zacht…..via de onkyo zet je het volume harder………

Nu wil je dvd kijken of muziek luisteren en het het geluid klinkt hard of zachter dan met TV kijken?

Wat is het probleem dan om even het geluid harder dan wel zachter te zetten.

Hier zijn ook sommige zenders met een luider geluid dan de andere.

 

probleem:

luidsprekers van 1000 pstuk. die wil ik niet stuk krijgen.

ik heb 2 kinderen. leer kinderen maar eerst volume terug te zetten🤔 zodra ze de gameconsole hebben gebruikt.

daarom wil ik het graag goed hebben.

en ik wil graag weten hoe dit kan. waar ligt de oorzaak. 

ps 1e week was het volume wel goed. toen na 1 update was het lager. het kan dus wel..


Staat de hdmi instelling voor de game console niet verkeerd?

 


@steffen1 Onkyo heeft toch Audyssey Dynamic EQ en  Audyssey Dynamic Volume, met deze 2 zou je nooit geluidprobleem hebben tussen verschillende hdm-ingangen of tv-programma's 


@steffen1 Onkyo heeft toch Audyssey  tv

werkte dat maar zo. 

daarmee stel je het geluid af op je woonkamer, thats it.

ps niet alle modellen hebben audyssey volume control. ik heb de db,s al zelf oo 12 gezet. dan redt hij het niet ivm de blu ray ed. dan kan je afstellen met mic wat je wilt. daarbij verander je het geluid van de tv niet.


Staat de hdmi instelling voor de game console niet verkeerd?

 

nope die staat perfect.


@steffen1 Nee Audysey is meer dan alleen op woonkamer afstellen, ik heb al verschillende receivers gehad van Yamaha, Denon, Pioneer, Sony en Onkyo maar het van Onkyo heeft mij meest overtuigd.

 

Audyssey Dynamic EQ lost het probleem op van de afnemende geluidskwaliteit als het volume wordt verlaagd door rekening te houden met de menselijke perceptie en de akoestiek van de luisterruimte. Dynamic EQ selecteert de correcte frequentieweergave en surround-niveaus bij om het even welke volume-instelling. Dit resulteert in een constante basweergave, toonbalans en surround-indruk ook al verandert het volume. 

 

Audyssey Dynamic Volume lost het probleem op van grote verschillen in volume tussen televisieprogramma’s, reclameboodschappen, en tussen zachte en luide passages in films. Dynamic Volume kijkt naar de favoriete volume-instelling van de gebruiker en let vervolgens op hoe het volume van het programmamateriaal wordt ervaren door de luisteraars, zodat in realtime kan worden beslist of aanpassen nodig is. 


ah, ik ga me toch maar nog verder verdiepen in deze functie , helaas heb ik de mic. niet gekregen bij deze receiver. ps ik heb preventief de bekende hdmi chips extra heatsinks opgezet en hergesoldeerd. dus die problemen heeft de versterker niet. 


Even niet terzake maar heb hier een NAD versterker met Dirac Live Pro ….maar dat is toch veel beter dan Audyssey Dynamic.

 


Even niet terzake maar heb hier een NAD versterker met Dirac Live Pro ….maar dat is toch veel beter dan Audyssey Dynamic.

persoonlijk vind ik dat elke high end versterker zijn eigen klankkleur en verbeteringen heeft. 

eigenlijk ben ik van mening dat vergelijken niet kan. ieder zijn eigen gehoor , elke versterker zijn manier van verbetering. 

wat ik nu wel on topic vind bij mij is er in de basis volume verschil in de ingang die dusdanig hoog is dat ik het niet handmatig gecorrigeerd krijg. wat ik met Audyssey corrigeer is dus alles lager zetten om de kpn tv+ gelijk te krijgen. 

ik hou ervan om niet een , oplap middel, te gebruiken maar een oorzaak op te lossen.

daarom was mijn vraag wat kan het zijn.

ps heeft U met de NAD niet deze ,isseus,?

of corrigeert u het al.


@steffen1 Nee Audysey is meer dan alleen op woonkamer afstellen, ik heb al verschillende receivers gehad van Yamaha, Denon, Pioneer, Sony en Onkyo maar het van Onkyo heeft mij meest overtuigd.

ah, ik ga me toch maar nog verder verdiepen in deze functie , helaas heb ik de mic. niet gekregen bij deze receiver. ps ik heb preventief de bekende hdmi chips extra heatsinks opgezet en hergesoldeerd. dus die problemen heeft de versterker niet. 

voor mijn gevoel hoort de aangeboden signalen met een kleine correctie verbeterd worden. niet zo een groot verschil. ik kan alleen de oorzaak niet vinden. ook omdat het bij de bewuste buurman goed gaat ben ik verder gaan kijken.

ben een beetje perfectionist 😏


er is denk ik een kleine comminicatieprobleem:

ik heb een stereo setup met een center voor als ik tv kijk en de stemmen goed wil horen.

surround is niet mij  ding.

ik heb een onkyo tx nr609. daarachter 2 dli,s en een magnat center en ultra sub. 

ook heb ik een setup met b&w 602 speakers.

de audyssey dsx is niet toepasbaar zonder complete setup voor deze versterker. 

wel al een positief punt : heb alles op elkaar afgestemd het volumeverschil in de versterker is minimaal alleen de tv is niet af te stemmen, dat is het andere probleem


Jouw setup is ook wel complex, Steffen. Jouw apparaten hebben allemaal vrij specifieke eisen. Kan me voorstellen dat dit dan in de onderlinge communicatie hiertussen niet altijd even soepeltjes loopt.

Zelf heb ik een Philips Soundbar aangesloten, en ik heb ook dat het geluid via de soundbar beduidend harder is dan via de TV zelf.  Daar heb ik zelf niet zoveel last van omdat het wel over de hele linie gelijkmatig is. En ik zodanig weinig het andere HDMI apparaat (blue ray speler) gebruik dat ik verschil in volume daartussen ook niet merk. Dus ik zet het volume wat lager met de afstandsbediening zodra de Soundbar aangaat en dan is het verder prima.


Maar, als ik alles goed lees, dan is de eigenlijke, onderliggende, vraag: waarom er verschil in volume is tussen het geluid vanuit de TV+ Box via TV luidsprekers versus (sommige) geluidsapparatuur. Ik kan me niet zo voor de geest halen dat dit specifieke probleem nog heel veel voorkomt. Vergeleken met eerder dit jaar. Maar ik ga de vraag, en je signaal, nog een keer meenemen.


helaas , dat is het niet.

de vraag:

 

waarom is mijn volume lager als bij mijn buurman

zowel tv en onkyo.

ps erg complex is het niet. voor de leek is het een luxe soundbar