Skip to main content

Het probleem is duidelijk. Als je een tv-ontvanger hebt met een remote op basis van bluetooth tech kun je geen andere remote aanschaffen. Als slechtziende 90-jarige kun je dan geen TV meer kijken.

 

Maar wat doet KPN aan de oplossing??? Mijn moeder is een maand geleden verhuisd en een 2-jarig KPN abonnement afgesloten. De eerste weken na de verhuis was nog helemaal niet in staat om tv te kijken. Nu na een maand is ze een beetje tot rust gekomen en wil ze proberen tv te kijken. Zonder succes. Integendeel, ze wordt er heel erg zenuwachtig van dat ze iedere keer op het verkeerde knopje drukt.

vandaag KPN aan de lijn gehad. Zij zien het niet als hun probleem. Gewoon 2 jaar betalen want de proefperiode van 2 weken is afgelopen. Geen enkele vorm van meedenken, laat staan van compassie met een klant van 90 jaar.  De dame aan de lijn liet ook geen enkele ruimte open voor contact met wellicht mensen bij de KPN, die redelijkheid en billijkheid zwaarder laten wegen dan de regels op papier.  Vandaar deze melding op dit forum.

 

KPN? Dit kan toch niet waar zijn? Een klant 2 jaar lang laten betalen voor iets wat ze om begrijpelijke redenen helemaal niet kan gebruiken!!!!!!

@AnkieR Dat is precies de reden waarom ik mijn tante (97 jaar en slechtziend) wat tv betreft onlangs heb overgezet van KPN naar Ziggo. Dan heeft ze geen extra tv-kastje meer nodig (dankzij ontvangst rechtstreeks op de tv, met of zonder CI+-module), kan ze niet op verkeerde knopjes op de KPN-afstandsbediening drukken (geen aparte in- en uitschakeltoetsen meer voor tv en tv-kastje), en kan ze alles eenvoudig bedienen met haar vertrouwde tv-afstandsbediening.

Overigens heb ik begrepen dat KPN wel bezig is met het ontwikkelen van een speciale seniorenafstandsbediening voor de TV+-box.

Piet.


Alleen heeft mijn moeder vorige maand een tweejarig contract met KPN afgesloten. De dame van KPN vertelde mij dat mijn moeder die gewoon zal moeten betalen. Ook al bieden zij geen alternatief voor slechtziende cq oudere klanten. 

 

Ik vind dat zooooo slecht, dat dit gewoon niet kan geloven van een onderneming die zichzelf serieus neemt


In een andere topic had ik gelezen dat die er aan gaat komen.

Wanneer is helaas nog onbekend.

Zie ook hier.

 

P.S.

Op een forum helpen klanten van KPN elkaar.

Een moderator (KPN medewerker) kijkt en helpt ook. 


Hoi @AnkieR .  Misschien dat ik het niet helemaal goed begrijp maar als jouw  moeder TV+ heeft, is dat een kastje dat werkt met zogenaamde android technologie. En dan werkt dus praktische iedere bluetooth hardware.  misschien heb je iets aan deze link:

https://www.amazon.com/TV-remotes-seniors/s?k=TV+remotes+for+seniors&rh=n%3A10967581%2Cp_n_feature_three_browse-bin%3A24046676011&dc&ds=v1%3AMdXBJX%2FfEDQT7AIHtyE4qecbxhSJnltRUc1BfIZ46FU&qid=1708000708&rnid=24046607011&ref=sr_nr_p_n_feature_three_browse-bin_1

 

 


Ik kom daar alleen afstandsbedieningen voor Samsung tegen. Die hebben geen Android-TV maar Tizen. 

Afstandsbedieningen voor ‘Samsung’ gaan niet werken op de kpn box.


De “senioren” afstandsbediening voor de andere boxen (werkt niet op tv+!) heeft ook alle knoppen die de witte heeft.

Deze bestellen heeft niet veel zin, maar ter voorbeeld. Een afstandsbediening met (veel) minder knoppen heeft kpn nooit gehad.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/233229/comfort-afstandsbediening-voor-interactieve-tv/?soPos=663 


TV+ [...] werkt met zogenaamde android technologie. En dan werkt dus praktische iedere bluetooth hardware.

Daar zou ik graag meer over weten!

Extra bluetooth apparatuur zoals toetsenborden, luidsprekers: ja, dat kan.

Extra afstandsbedieningen: nee, volgens mij niet.

Maar een andere afstandsbediening: dat werkt volgens mij toch ook niet? Er zouden heel wat vragen op dit forum opgelost zijn als dat wél zou kunnen, dus graag meer informatie. 🤞

 


TV+ [...] werkt met zogenaamde android technologie. En dan werkt dus praktische iedere bluetooth hardware.

Daar zou ik graag meer over weten!

Extra bluetooth apparatuur zoals toetsenborden, luidsprekers: ja, dat kan.

Extra afstandsbedieningen: nee, volgens mij niet.

Maar een andere afstandsbediening: dat werkt volgens mij toch ook niet? Er zouden heel wat vragen op dit forum opgelost zijn als dat wél zou kunnen, dus graag meer informatie. 🤞

 

Ik moet een beetje voorzichtig zijn.  Ik heb hier zelf een beetje zitten experimenteren.  Ik kan mijn TV+ feitelijk helemaal bedienen met een goedkoop bluetooth toetsenbordje van de action. 

(functie van de tv overnemen qua geluid en aan en uitzetten van de tv is uiteraard geen optie).   Als ik wil kan ik alles ook besturen met de controller van mijn PS4.

Geluid is ook zo in te stellen dat het vanuit de android interface gaat. Dus dan zou je dat op die manier kunnen oplossen.  Alleen de tv aan en uit, dat zul je nog zelf moeten doen.

Ik heb geen ervaring met die universele bluetooth afstandsbedieningen.  Dus ik nuanceer mijn antwoord een beetje.  Misschien zijn er andere mensen in de community die hier ervaring mee hebben?

 


Wij zitten, ook voor een oudere slechtziende, al een half jaar te wachten op de door KPN medewerkers beloofde afstandsbediening voor slechtzienden voor de TV+ Box. Schiet niet op. Uit armoede gaan we maar Digitenne bijbestellen. Poor show van KPN.


Hallo @AnkieR en @Directtrack ,

Sinds vandaag is de nieuwe Comfort+ afstandsbediening beschikbaar voor de TV+ Box. Dit is een extra afstandsbediening die je kunt gebruiken in plaats van, of tegelijkertijd, met de reguliere witte afstandsbediening. 

 

Je leest alles over deze afstandsbediening in dit artikel:

 

Hier te bestellen: 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/3893776/comfort-voor-tv-afstandsbediening/


Als ik het goed ziet heeft de nieuwe zwarte ab minder knoppen, maar die zijn volgens mij net zo groot als op de witte.

Hij is dus kleiner.

 

Mensen van 80+ hebben juist meer last van die kleine knoppen.

Dus dit is absoluut geen senioren ab.

Het is een vereenvoudigde ab met minder knoppen en minder functies.

 

En deze topic gaat over senioren ab.

Dan heb je juist een ab met grotere knoppen nodig.


Als ik het goed ziet heeft de nieuwe zwarte ab minder knoppen, maar die zijn volgens mij net zo groot als op de witte.

De knoppen van de Comfort+ afstandsbediening zijn groter dan die van de reguliere afstandsbediening.

Hij ligt naar mijn mening ook prettiger in de hand en voor mensen die veelal lineair televisie kijken is deze afstandsbediening mijns inziens echt wel aan te raden.


Een echte senioren afstandsbediening met enorm grote knoppen wil KPN denk ik niet eens maken. Ik vermoed dat de markt daar te klein voor is. We hebben heel veel ouderen in Nederland natuurlijk. Maar niet iedere oudere wil zo'n afstandsbediening denk ik.


Ik vind de nieuwe zwarte ab. fijner werken dan de witte ab.

Zie het als een toets aanslag van je pc daar zit ook verschil in.

Bij het indrukken van de knoppen, werkt deze ab. dus fijner.

In het donker is hij ook beter zichtbaar, handig in de slaapkamer.

 

Koppelen was een eitje, de witten ab. gaan bij mij de la in. :)

Wanner ik ze evt nodig heb, pak ik ze wel weer, maar veel functies kunnen gewoon ook met de zwarte ab.


Een echte senioren afstandsbediening met enorm grote knoppen wil KPN denk ik niet eens maken. Ik vermoed dat de markt daar te klein voor is. We hebben heel veel ouderen in Nederland natuurlijk. Maar niet iedere oudere wil zo'n afstandsbediening denk ik.

 

Niet iedere oudere heeft er problemen mee.

En ik zie op de foto van @wjb dat de knoppen iets groter zijn, maar voor ouderen die hier wel problemen mee hebben zijn de knoppen mijn inziens nog steeds te klein.


De cijferknoppen als ik zo globaal kan meten zijn 2 mm groter dan van de witte AB. Persoonlijk vind ik de de zwarte kleurstelling iets prettiger en rustiger. Voor het doorspoelen van reclame bij opnames gebruik ik nog de witte AB. De zwarte AB is een welkome aanvulling. In onze Ziggo tijd vonden we de Next AB ook handzaam en prettig. 


En ik zie op de foto van @wjb dat de knoppen iets groter zijn, maar voor ouderen die hier wel problemen mee hebben zijn de knoppen mijn inziens nog steeds te klein.

Ik denk dat de knoppen minstens net zo groot zijn als op de Comfort+ afstandsbediening voor de “oude” TV ontvangers alleen staan ze wat dichter bij elkaar.


En ik zie op de foto van @wjb dat de knoppen iets groter zijn, maar voor ouderen die hier wel problemen mee hebben zijn de knoppen mijn inziens nog steeds te klein.

Ik denk dat de knoppen minstens net zo groot zijn als op de Comfort+ afstandsbediening voor de “oude” TV ontvangers alleen staan ze wat dichter bij elkaar.

 

En dat laatste is volgens mij het probleem bij ouderen.

Ik weet dat nog toen mijn schoonmoeder nog leefde dat juist de kleine knoppen en de korte afstand het probleem was.

 

Maar ik laat het hierbij, voor ons is het (gelukkig) nog niet van toepassing.

 

En de standaard witte vinden perfect.

Geen problemen mee, ook niet met het aantal knoppen.

 

Maar ik kan me heel erg voorstellen dat sommige liever een ab hebben met met minder knoppen.


Ik ben zeer tevreden over de Comfort+ afstandsbediening. Hij ligt echt beter in de hand en de terugkeer van de TV knop, waarmee je -waar je ook bent- direct naar de live televisie gaat is een verademing.

Ik heb nog wel puntje 83 opgenomen in de feature requests TV+ Box waarmee de afstandsbediening mijns inziens nog iets gebruiksvriendelijker gemaakt kan worden.


83 punten Pffff

Maar je weet mijn mening, dus daar ga ik niet verder op in.

 

De tv / radio toets gebruikte ik bij de “oude” KPN tv ontvanger ook niet.😊

 

Wat de een handig vind, vind de ander niets en andersom.😊


Punt 83 niet 83 punten 🤣


Punt 83 niet 83 punten 🤣

Tja, het is de laatst ingebrachte feature request.

Wellicht dat nummer 84 vandaag, morgen of volgende week komt.


Punt 83 niet 83 punten 🤣

 

totaal 83 punten staan erop.

In mijn ogen veel en veel te veel.

90% is voor een groep van minder dan 1% (en misschien nog wel veel minder.

En omdat daar alles door elkaar heen staat, is hij rommelig en onoverzichtelijk geworden.

Ook punten die gedaan zijn of niet gedaan gaan worden, staan er nog steeds tussen.

 

Wat ik bedoel is:

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) draait momenteel goed en stabiel.

Uiteraard heb ik nog wel een paar wensen, zoals:

  1. Beeldkwaliteit bij opname hetzelfde als live kijken.
  2. Meer zenders in de best mogelijke kwaliteit.
  3. Dat hij goed en stabiel blijft draaien.

Verder kan ik (dus persoonlijk) er goed mee werken en ga fratsen ga ik zeker niet gebruiken.

Mini gids gebruik ik ook niet.

==== Dit is dus geheel persoonlijk, dus mijn mening ====

 

@vankol 

Dat bedoelde ik dus.😉


Ik ben zeer tevreden over de Comfort+ afstandsbediening. Hij ligt echt beter in de hand en de terugkeer van de TV knop, waarmee je -waar je ook bent- direct naar de live televisie gaat is een verademing.

Ik heb nog wel puntje 83 opgenomen in de feature requests TV+ Box waarmee de afstandsbediening mijns inziens nog iets gebruiksvriendelijker gemaakt kan worden.

Je kunt telkens een klein stukje overslaan door eenmaal te drukken, elke druk is weer een stukje verder, je kunt hem ook vasthouden en dan gaat het razendsnel.

Ik heb die programmeerknop ingesteld voor de ondertiteling, gaat veel sneller dan de originele handeling, soms moet je wel, want dan staat de ondertiteling dwars door hetgeen je wilt zien.
Ik hoop dat ze het snel in orde maken dat je deze kleiner kunt zetten, ok dat kan al, maar dan is het geen gezicht.
En meer naar beneden, het staat vaak bijna in het midden van het beeld.



...soms moet je wel, want dan staat de ondertiteling dwars door hetgeen je wilt zien.
Ik hoop dat ze het snel in orde maken dat je deze kleiner kunt zetten, ok dat kan al, maar dan is het geen gezicht.
En meer naar beneden, het staat vaak bijna in het midden van het beeld.

Zie punt 23 van de feature requests TV+ Box.

KPN ziet dat punt als bug maar helaas nog altijd geen volledige oplossing. Ook ik hoop dat een moderator jouw signaal opnieuw aan het developmentteam zal voorleggen.


Reageer