Skip to main content
Vraag

Waarom kan ik met nieuwe kastje niet 2x versneld spoelen?

• October 4, 2026
  • 2 reacties
  • 42 keer bekeken

Al 25 jaar zijn er series die ik versneld (2x) keek. Dat bevalt me heel goed, want is efficiënter. Krijg zo genoeg mee. 
Omdat het oude kastje niet meer werkte, hebben we een nieuw klein kastje gekregen van KPN. Diverse mooiere moderne opties daarmee, maar ik kan alleen versneld afspoelen vanaf 8x, maar dan kan ik die series niet volgen. Waarom kan ik niet meer 2x versneld vooruit spoelen? De series kijken op de eigen snelheid is niet te doen, want echt veel te sloom en tijdvretend. 
Toch raar dat dit  opeens niet meer kan! 

2 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 4, 2026

Dan heb je toch ook geen geluid? Het verhaal wordt niet voor niks gemaakt zoals het gemaakt wordt. 45 of 90 minuten aflevering tv serie. Films 1 uur en 45 minuten. 

Een kijkavond meestal 5½ uur. Ruim voldoende voor standaard snelheid. 

En je kijkt met een scherm van 25 % grootte en SD.

En op de oude ontvangers is het beeld zo'n 75 à 80 % en ook niet HD maar SD. 

Ik denk dat 3 mensen in Nederland het doen zoals jij het doet. Het is toch ook niet relaxed kijken?

Toch raar dat dit  opeens niet meer kan! 

Minimum is 8 ×. Wat overigens nóg efficiënter is. 2 × en 4 × kost meer data én werd en wordt weinig gebruikt. Ik gebruikte altijd al 8 of 16 ×. Doorspoelen reclameblokken met 2 of 4 ging mij te langzaam. 

Een aflevering van tv programma's is standaard 45 minuten. Dat duurt te lang?

Kpn gaat het niet veranderen. Dus: overstappen? Informeer wel goed hoe het dan werkt. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 4, 2026

In de NPO Start app, op mobiel & tablet iig, kun je wel programma’s 1,5 of 2x versneld afspelen. Met geluid.

Klinkt dan smurfig, maar ieder z’n meug.

(vertragen kan trouwens ook…)