Skip to main content
Beantwoord

Waarom kan ik niet vooruit spoelen tijdens het terugkijken?

• August 1, 2025
  • 6 reacties
  • 301 keer bekeken

Ik wil een fil terug kijken die ik savonds niet uit had gekeken.

Nu moet ik hem weer vanaf het begig terug kijken en kan niet vooruit spoelen.

Ik las iets over dat dit met reclame enz te maken heeft dat dit is geblokkeerd.

Dit vind ik een beetje onzin want ik kon bij online wel vooruit spoelen in de film behalve de reclame blokken moest ik dan even gewoon kijken maar als die voorbij was kon ik weer verder spoelen dat scheelt een hoop tijd.

Waarom kan dat hier niet??

Beste antwoord door Arjan van B

Als je het programma opneemt kun je spoelen zoveel je wilt.

Inderdaad. En je kunt, zoals Marlon92 al schrijft, bij de TV+ Box de opname starten zolang een programma nog bezig is. Je moet dan bij het kijken van de opname wel alsnog zelf naar het punt doorspoelen waar je bent gebleven, maar in ieder geval kan dat bij opnames wel.

Dus als het de TV+ Box is: druk op de rode opnameknop op je afstandsbediening als je een programma later verder wilt kijken.

En idem als je later begint met kijken, dus in plaats van kiezen voor kijken vanaf het begin. Want bij kijken van een opname kun je zoals huistijger en Marlon92 al schrijven wél vooruitspoelen tijdens reclames; bij kijken vanaf het begin vaak niet. En daarmee voorkom je ook nog dat je het eind misschien niet kunt zien bij programma’s die je niet mag terugkijken, als je per ongeluk stopt terwijl je nog aan het terugkijken was. 😎

6 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 1, 2025

Hoi ​@Karsw 

• August 1, 2025

Ik kan sowieso bij de reclamezenders niet verder doorspoelen dan de eerste 5 min. Dat is een eis van die zenders. Daarom is de suggestie van ​@huistijger de beste oplossing al vraag ik me af hoe lang dat nog zo blijft. Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij sommige andere providers doorspoelen in opnames al niet meer kan.

Reclame is de enige bestaansreden van de reclamezenders en dus zenden ze het liefst zo min mogelijk "inhoud" en zoveel mogelijk reclame uit. Vandaar dat ik hoop dat o.a. PVV en VVD hun zin niet krijgen m.b.t. het opheffen van de publieke omroep: daar is de reclame nog beperkt tot alleen tussen de programma's door en niet om de 10 á 15 min. BTW: vroeger duurde een reclameblok op reclamezenders ongeveer 7 min, tegenwoordig vaker 9 of 10 min en ik vrees dat dat alleen maar erger gaat worden. 

• August 1, 2025

... want ik kon bij online wel vooruit spoelen in de film behalve de reclame blokken moest ik dan even gewoon kijken maar als die voorbij was kon ik weer verder spoelen dat scheelt een hoop tijd.

Waarom kan dat hier niet??

Omdat KPN dat niet heeft. Dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren ook. Ik heb tenminste nog nooit iets gehoord in die richting. 

Bij KPN moet je vooraf een programma opnemen. En dat kan zelfs nog als het programma nog bezig is. Als je een programma opgenomen hebt, dan kan je wel doorspoelen. Zelfs de reclame. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 1, 2025

Inderdaad. En je kunt, zoals Marlon92 al schrijft, bij de TV+ Box de opname starten zolang een programma nog bezig is. Je moet dan bij het kijken van de opname wel alsnog zelf naar het punt doorspoelen waar je bent gebleven, maar in ieder geval kan dat bij opnames wel.

Dus als het de TV+ Box is: druk op de rode opnameknop op je afstandsbediening als je een programma later verder wilt kijken.

En idem als je later begint met kijken, dus in plaats van kiezen voor kijken vanaf het begin. Want bij kijken van een opname kun je zoals huistijger en Marlon92 al schrijven wél vooruitspoelen tijdens reclames; bij kijken vanaf het begin vaak niet. En daarmee voorkom je ook nog dat je het eind misschien niet kunt zien bij programma’s die je niet mag terugkijken, als je per ongeluk stopt terwijl je nog aan het terugkijken was. 😎

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Karsw, ik zie dat je hierboven al veel uitleg én tips gekregen hebt over het niet kunnen doorspoelen. 

Kiezen voor opnemen is inderdaad een goede oplossing. Als je nog vragen hebt, laat ze gerust hier achter.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 5, 2025

Ook Ziggo heeft alleen reclameblokken geblokkeerd voor doorspoelen. Dat maakt het ook allemaal wat sneller. Ik vind het wel jammer dat bij kpn het doorspoelen geheel is geblokkeerd. Ook de stukken tussen de reclameblokken.

In een live stream (ook na pauzeren) kan het laatste punt niet vastgelegd worden.

Ikzelf druk meestal direct de opnameknop om de volgende dag verder te kijken. Die begint dan, met TV+, ook aan het begin maar kun je wél doorspoelen tot het punt waar je was.