Skip to main content
Vraag

Waarom moeten andere ontvangers op unicast om met één ontvanger multicast te kunnen kijken?

• May 3, 2026
  • 10 reacties
  • 161 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Ik krijg de melding bij poging aut. Beste kwaliteit beeld uit te zetten dat mijn andere boxen in unicast moeten staan om de soundbox te laten werken met multicast.

Wat kan

daar de reden van zijn?

10 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 3, 2026

Beste ​@steffen1 de reden kan zijn dat je te weinig bandbreedte hebt voor internet met meerdere decoders tegelijk aan.

Als het goed is krijg je die melding ook op de andere decoders in een vergelijkbare situatie, maar ik kijk ​@PeterG even aan, onze expert op tv-gebied.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 3, 2026

Ik kan me dit alleen bij "4G buitengebied" indenken. 

Via unicast kunnen ontvangers volledig via de 4G aanvulling werken. Ze zullen hooguit de IP check via DSL uitvoeren. 

Het beeld vind ik uitstekend via unicast.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 3, 2026

Ik kan me dit alleen bij "4G buitengebied" indenken. 

Via unicast kunnen ontvangers volledig via de 4G aanvulling werken. Ze zullen hooguit de IP check via DSL uitvoeren. 

Het beeld vind ik uitstekend via unicast.

Ik heb een 200/60 pairbounding aansluiting en dit gaat wel al jaren goed. Ik heb zelfs 1 ontvanger weggedaan . Dus ipv 5 nu 4 waarvan 1 een soundbox is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 3, 2026

Merkwaardig. 4 × multicast moet dan toch kunnen.…

Waarom wilde je automatisch beste kwaliteit uitzetten op de Soundbox?

Nou ja.Het wordt wel weer opgelost. 

Staan je gegevens in je profiel hier? Dan kan de Moderator er naar laten kijken door he tv apps team. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

Merkwaardig. 4 × multicast moet dan toch kunnen.…

Waarom wilde je automatisch beste kwaliteit uitzetten op de Soundbox?

Nou ja.Het wordt wel weer opgelost. 

Staan je gegevens in je profiel hier? Dan kan de Moderator er naar laten kijken door he tv apps team. 

Ik dacht wel dat alle gegevens erin staan.

Ps het kan ook een fout zijn. Ik kan die stand ook niet wijzigen. (Dus ik selecteer uitzetten vinkje blijft ) 

Is het trouwens via een andere weg te zien waar alle tv boxen op ingesteld staan? Zonder elke box langs te gaan?

Reden waarom ik aut. Wil uitschakelen ik probeer hem weer via mijn receiver aan te sluiten en dat geeft problemen met het instellen van de juiste stand. Receiver heeft hdmi 2.0 en tv hdmi 2.1 . Ik kan de receiver zonder aangesloten devices niet zien op de tv. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

aut?

Bedoel je “aux”?  Geluidsuitgang.

Geluid heeft helemaal niets met multicast en unicast te maken.

Je kan zo wie zo multicast met 200 Mb/s download op alle KPN tv ontvangers aanzetten.

P.S.

Waarom heeft u zoveel KPN tv ontvangers?

Op een Smart tv met Android kan je ook via de app van KPN tv+ kijken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 4, 2026

Automatisch beste kwaliteit heeft niks met geluid te maken. Wel met beeld. 

De Soundbox aansluiten op receiver is zinloos. Er komt geen geluid uit de hdmi.

Ook de tv verbinden via HDMI ARC met de versterker heeft geen nut, aangezien die geen geluid krijgt via de HDMI van de Soundbox. 

Je kunt geluid via HDMI wel aanzetten maar dan werkt het geluid van de Soundbox zelf niet. En kun je voor € 6 minder net zo goed de DIW7022 gebruiken. 

Soundbox is juist bedoelt voor gebruikers die geen losse versterker of soundbar gebruiken. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

aut?

Bedoel je “aux”?  Geluidsuitgang.

Nee alles via hdmi , maar ik heb het geprobeerd maar de flipperkast begint dan weer gelijk. Dis alles weer via de tv.

Geluid heeft helemaal niets met multicast en unicast te maken.

Heeft er niets mee te maken.

Je kan zo wie zo multicast met 200 Mb/s download op alle KPN tv ontvangers aanzetten.

Nee ik krijg melding zet alles uit om de soundbox op multicast te zetten.

P.S.

Waarom heeft u zoveel KPN tv ontvangers?

Op een Smart tv met Android kan je ook via de app van KPN tv+ kijken. 

Simpel: alles universeel en die app werkt slecht hapert enz.  Tevens werkt de app op de gewone internet, dus wordt er gegamed en tv gekeken wordt 300mb wel te laag, sterker de 60mb upload is te laag.

Als ik de tv aanzet wil ik direct de kpn tv+ openen dus net als de boxen. En natuurlijk een type ab. In het gehele huis. 

En om elke tv nieuw aan te schaffen omdat er smart op moet zitten vind ik onzin. Beeld is perfect, alleen geen smarttv. Zonde van al die afval die onnodig is. 

Nee 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

Als de KPN Soundbox of de Sagemcom DIW7022 op unicast staat, werkt hij ook via internet (VLAN6)

Als hij op Multicast staat, dan gaat het via VLAN4

De KPN Soundbox heeft standaard de geluidsuitgang uitstaan.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dit klinkt mij inderdaad als een administratief issue, alsof er nog oude ontvangers aangemeld staan die bandbreedte reserveren. Kun je eens met ons bellen ​@steffen1? Mijn collega's moeten wel kunnen zien welke er momenteel verbinding maken en dus actief zijn. Vervolgens kunnen ze de oude eraf halen. Klik hier voor een belafspraak