Skip to main content
Beantwoord

Waarom werkt Multicast over WiFi niet op de Experiabox V10?

• June 1, 2025
  • 29 reacties
  • 300 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

29 reacties

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Met Multicast-to-Unicast wordt de data dus voorgesteld als multicast, wat in verwachting is van de tv-ontvanger. Alleen na het voorstelrondje wordt alsnog unicast geleverd over WiFi, omdat dit simpel gezegd efficiënter en stabieler is. Dat maakt de tv-ontvanger dan niks uit. 

Hier heb ik nog een interessant artikel gevonden, die volgens mij de uitleg van TDN onderbouwd. https://www.linkedin.com/pulse/multicast-over-wi-fi-lasya-gayathri-muramalla-ppnwc

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 2, 2025

Dus lijkt het mij dat Multicast over WiFi kán werken over bijvoorbeeld WiFi 5 (V10).

Klopt.

Dat er alleen verschil in prestaties zijn, uiteraard. 

En dat klopt ook.

Je hebt de techniek Multicast-to-Unicast, maar zover ik weet zet die techniek juist multicast om naar unicast via wifi. Je hebt hier dus alleen profijt van als je de TV+ ontvanger op “Unicast” zet, toch?

Dit klopt en klopt niet. Is ook al even genoemd. Dit protocol zet de multicast stream om naar een unicast stream voor het transport via wifi naar de specifieke ontvanger die via wifi is aangesloten. Dit staat verder los van hoe die tv ontvanger is ingesteld.

Ik snap dan alleen weer niet waarom SuperWifi 1 niet ondersteunt wordt voor TV+, omdat die deze techniek mist. Dat is toch helemaal niet relevant als je gebruik maakt van Multicast?

Ongetwijfeld denk ik ergens verkeerd over. In dit Kennisbank topic wordt ook gesproken over “speciale communicatieprotocollen”, ik ben alleen erg benieuwd welke dat zijn. Is dat dus Multicast-to-Unicast?

We bedoelen in het KB artikel inderdaad multicast to unicast daarmee. Iets verderop in het artikel wordt dit ook expliciet benoemd.

Het is ook niet zo dat het niet kán werken via wifi zonder dat protocol. Maar wij willen graag dat onze klanten een zo goed mogelijke kijkervaring hebben. En je hebt sneller kans op issues zonder multicast to unicast. Dus voor ons aansluitbeleid geldt dat wij situaties buiten die tabel niet ondersteunen.

Maar. Het artikel, en ook de tabel, stammen van voor de uitrol van de KPN Software op de V10 en de SuperWifi 1. 

Met de uitrol naar KPN Software hebben zowel de V10 als de SuperWifi 1 ook multicast to unicast. en verandert ook het aansluitbeleid. Ik_Combineer heeft dat ook al wat genoemd. Het Kennisbank artikel wordt hier op korte termijn op aangepast.

Edit: het Kennisbank artikel is inmiddels voorzien van update

Vind het vooral leuk om dingen te leren en begrijpen, dus hopelijk dat iemand mij verder kan helpen! 

Da's een mooie instelling om te hebben, Jeff 👍🏻

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 2, 2025

Hééél erg bedankt ​@Erik van KPN

En uiteraard ook de rest, weer veel dingen geleerd. 😀

• June 2, 2025

"We bedoelen in het KB artikel inderdaad multicast to unicast daarmee. Iets verderop in het artikel wordt dit ook expliciet benoemd."

Dit is voor mij Compleet nieuw en blijkbaar over wat dingen heen gelezen. I stand corrected. Vandaar mijn vasthoudendheid betreffende het een of het ander. Mede omdat er overal wordt gezegd dat de Unicast kwaliteit anders is dan Multicast.