Skip to main content

Geachte heer / mevrouw,

Helaas worden TV opnamen altijd na een jaar verwijderd.

Graag wil ik weten waarom dit zo is?

Tevens dien ik hierbij een verzoek in of dit ongedaan gemaakt kan worden.

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Jos Parlevliet

Hallo @Jos Parlevliet ,

Dat is om opslagruimte te besparen. Er zijn zat klanten die maar incidenteel iets opnemen en er daarna nooit meer naar omkijken. 
 

En nee, het verwijderen kan niet ongedaan gemaakt worden. 


@Jos Parlevliet 

Kun je niet die uitzendingen downloaden naar jouw bijv. laptop ?


Het zijn met >120 zenders dagelijks vele 10 tallen TerraBytes aan opnamen. Het kost kapitalen om die server ruimte steeds maar uit te breiden. Om nog maar niet te spreken van de ruimte en stroomverbruik voor al die servers. Het is in de provincie Groningen al een gebouw van 4 voetbalvelden. Om het binnen de perken te houden blijven programma's die gereserveerd zijn als opname tot een jaar bewaard. Al is 't maar één klant die die heeft.

Lokaal opnemen op je eigen ontvanger, als dat al zou kunnen, is ook een keertje vol als je alles maar bewaard. 

Je kan nu 200 uur opnemen. Ongeacht of het SD, HD, HD+, of 4k is. 


Het is in de provincie Groningen al een gebouw van 4 voetbalvelden.

Maar dat is toch niet (alleen) voor de opslag van opnames van KPN.

Bij een datacenter spreken we al snel over opslagcapaciteiten van petabytes of exabytes en dat is een veelvoud wat er voor KPN aan opnames opgeslagen wordt.


Ik heb zo’n vermoede dat dit ook met de licenties te maken heeft die kpn heeft gekregen van de omroepen. Maar opslag ruimte zal er ook zeker mee te maken hebben. 


Langer bewaren kost volgens mij veel geld.

Niet alleen opslagruimte, maar ook auteursrechten.

En zelf opslaan mag ook niet i.v.m. auteursrechten, dan heb je meteen Brein op je dak. 

 

En voor de meeste is 1 jaar ruim voldoende.