Skip to main content
Beantwoord

Waarom wordt de TV niet gelijk meer doorgeschakeld via HDMI arc naar de Soundbox maar naar het menu van de TV?

• October 26, 2025
  • 8 reacties
  • 118 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

waarom wordt de tv niet gelijk meer doorgeschakeld via hdmi arc naar de kpn soundbox maar naar het menu van de tv.ik moet nu 2 ab's gebruiken ipv 1 ab.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Bert Hollander63 . Welkom hier.

Dank voor je heldere uitleg, dat helpt enorm. Het klinkt inderdaad alsof er bij die tv-update iets is veranderd in hoe de HDMI-CEC (of “Anyview Link”, zoals Hisense het soms noemt) wordt aangestuurd. Dat zou verklaren waarom de tv nu wel aan gaat, maar niet meer automatisch naar de HDMI-ingang van de Soundbox overschakelt. Je hebt al netjes gecontroleerd of CEC-besturing nog op automatisch staat, dus dat zit goed. Wat soms helpt na een firmware-update: koppel de HDMI-kabel even los (zowel bij de tv als bij de Soundbox), haal beide apparaten een minuut van de stroom, sluit daarna eerst de Soundbox aan en daarna de stroom op de tv. Zo worden de CEC-koppelingen opnieuw opgebouwd.

Verder is het zeker de moeite om eens te kijken op het forum van Hisense zelf of op Tweakers, daar melden gebruikers soms vergelijkbare CEC-problemen na updates. Als meerdere mensen dit ervaren, kan het wijzen op een foutje in de laatste firmware van de tv.

Laat vooral weten of dit iets verandert, dan denken we graag verder mee.

Hoi Erwin,Nou het is gelukt.😀

Ik heb de tv gereset zonder de soundbox aan te sluiten.En als standaard uitgang HDMI 1 gekozen en toen pas de soundbox aangesloten.Dat kon daarvoor niet ,omdat de tv automatisch naar "huis" ging.

De tv onthoud nu de HDMI 1 uitgang.

Auto update heb ik wel ff uitgezet

Thnx voor de moeite 

8 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Heb je iets gewijzigd in de instellingen van je tv of van de tv ontvanger?

Forum|alt.badge.img

Na een update van de tv (Hisrnse) is dit probleem ontstaan.De tv schakelde gelijktijdig aan via de HDMI ARC aansluiting met de sounbox.Nu doet ie dat dus niet meer.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

waarom wordt de tv niet gelijk meer doorgeschakeld via hdmi arc naar de kpn soundbox maar naar het menu van de tv

Dus de televisie gaat nog wél vanzelf aan als je de TV+ Soundbox aanzet, maar schakelt niet (meer) naar de juiste HDMI-ingang?

Welke instellingen voor HDMI CEC (heet daar misschien anders) laat je televisie zien? Welke typenummer is het, en heb je misschien een link naar een gebruiksaanwijzing?

Forum|alt.badge.img

Klopt helemaal. 

https://servicedocumentatie.atagbenelux.com/docs/43e77hq_gba_23092202333976658_nl.pdf

Cec besturing staat op auto in - en uitschakelen

Op de apparatenlijst staat de soundbox.

De soundbox ging gelijktijdig aan met de tv,maar nu start de tv gelijk op.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 28, 2025

Hoi ​@Bert Hollander63 . Welkom hier.

Dank voor je heldere uitleg, dat helpt enorm. Het klinkt inderdaad alsof er bij die tv-update iets is veranderd in hoe de HDMI-CEC (of “Anyview Link”, zoals Hisense het soms noemt) wordt aangestuurd. Dat zou verklaren waarom de tv nu wel aan gaat, maar niet meer automatisch naar de HDMI-ingang van de Soundbox overschakelt. Je hebt al netjes gecontroleerd of CEC-besturing nog op automatisch staat, dus dat zit goed. Wat soms helpt na een firmware-update: koppel de HDMI-kabel even los (zowel bij de tv als bij de Soundbox), haal beide apparaten een minuut van de stroom, sluit daarna eerst de Soundbox aan en daarna de stroom op de tv. Zo worden de CEC-koppelingen opnieuw opgebouwd.

Verder is het zeker de moeite om eens te kijken op het forum van Hisense zelf of op Tweakers, daar melden gebruikers soms vergelijkbare CEC-problemen na updates. Als meerdere mensen dit ervaren, kan het wijzen op een foutje in de laatste firmware van de tv.

Laat vooral weten of dit iets verandert, dan denken we graag verder mee.

Ik heb de tv gereset zonder de soundbox aan te sluiten.En als standaard uitgang HDMI 1 gekozen en toen pas de soundbox aangesloten.Dat kon daarvoor niet ,omdat de tv automatisch naar "huis" ging.

Thnx voor de moeite 

Forum|alt.badge.img

Dank voor je bericht Erwin.Ik laat je weten of het gelukt is.

Met vriendelijke groet, 

Bert

Forum|alt.badge.img

Thnx voor de moeite 

Erwin van KPN
Moderator

Dank voor de update, ​@Bert Hollander63 .. Ik combineer even mijn algemene tips met jouw berichtje als best answer zodat meelezers er hun voordeel mee kunnen doen.

Als je ooit tegen andere dingen aanloopt weet je ons hier te vinden.