Skip to main content
Beantwoord

Waarom wordt Stingray niet meer aangeboden? Is nu Xite geworden

• December 23, 2025
  • 28 reacties
  • 1208 keer bekeken

Merkte opeens dat Stingray niet meer wordt aangeboden  maar dat het nu Xite is. Jammer. Ik luisterde graag naar de nostalgie zender. Waar een mooie mix was van buitenlandse en ook Nederlandse nummers. Nu alleen Engelstalig.  Echt niet leuk. Waarom is deze keuze gemaakt?

Beste antwoord door PeterG

Hoi ​@Raven16 .

Voor alleen televisie zenders zonder kastje kun je wijzigen naar TV+. Indien je nu i-TV hebt.

Ik heb de kanalen vanaf 900 juist weer herontdekt hierdoor. 932 is hier al een schot in de roos. Ben nu de jazz kanalen 908 en 909 aan het beluisteren. 

28 reacties

ArnoK
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 23, 2025

Het boeit KPN niet wat je ervan vindt. Die hebben democratisch besloten Stingray te ruimen voor Xite. Zal wel met €€ te maken hebben.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 23, 2025

Hallo ​@Natasja 12 ,

Deze zenders gaan niet meer terugkomen. KPN heeft het contact met Stingray niet verlengd. Alle zenders van Stingray zijn bij KPN vervangen door zenders van XITE.

Op 7 november 2025 had KPN dit al aangekondigd in dit topic: 

• Vanaf 1 januari worden de radiozenders van SRAY (kanaal 900 t/m 950) vervangen door die van XITE. De thema's blijven hetzelfde, maar de zenders heten vaak net iets anders. 

De wijziging is net iets eerder dan 1 januari 2026 doorgevoerd. 

De reden van het stopzetten van Stingray is niet bekend gemaakt. Maar het heeft ongetwijfeld met financiële redenen te maken.

• Deelnemer
  • December 26, 2025

Zal idd om geld gaan abonnement wordt duurder kwaliteit omlaag het is totaal niet mijn smaak die Xite nummers. Alles voor de top om dikke bonussen uit te delen.Wat klanten vinden interesseerd de topmanagers niks. Wil KPN bedanken dat ik na zoveel jaar nu toch gestimuleerd wordt eens maar een andere provider te kijken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 26, 2025

Het gaat idd om geld, maar dit wordt waarschijnlijk vanuit Stingray geforceerd. In November 2025 had Stingray TuneIn overgenomen, waarschijnlijk zullen de SR radios ook over TuneIn te beluisteren en de distributie over providers overbodig maken. Xite is Nederlandse platvorm, dus ook heel makkelijk van Nederlandse providers als vervanging voor SR. Online.nl, Canal Digital en Odido zijn de 3 landelijke providers, de SR nog hebben, Maar aangezien Online.nl Canal Digital TV-platvorm gebruikt, en Stingray stopt met doorgeven via satelliet, zou alleen nog Odido en paar plaatselijke provider blijven met SR radios.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 26, 2025

Ziggo: Xite (al 6 jaar)

KPN: Xite 

Odido: Stingray (nog wel...)

Delta: Stingray 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 26, 2025

Geen Nederlands? Ik zet 'm nu aan (14:16) en val direct in Rode rozen van Ria Verda uit 1960 ​@Natasja 12 .

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 26, 2025

Zie hier voor de site van TuneLN.

Ik zie dat er een gratis en een betaalde versie is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 26, 2025

En nu 15:48 weer Valderie, Valdera van Helma & Selma uit 1952

Ik ben blijven plakken. Heel leuk kanaal op 932. Maar ja, ik ken de vorige niet... haardvuur erbij 😁

12 minuten later alweer Vader Abraham, Kleine café. 16:03.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 26, 2025

Weer Nederlands 

Sophietje, Johnny Lion. Uit 1970. Om 17:04.

Dus streep eronder 

------

• Topper
  • December 26, 2025

jammer, muziek van Stingray is vele malen beter dan deze onzin die ik nu te horen krijg. Heb best vaak de radio aan staan via tv maar dat zal nu snel afgelopen zijn

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Natasja 12. Ik kan mij voorstellen dat het even wennen is aan de nieuwe radiozenders als je de oude Stingray zenders gewend bent. Voor mij is dat ook het geval. Om één van de redenen te noemen dat we zijn overgegaan op XITE is om dat dit een Nederlandse partij is. We houden het zo mooi dicht bij huis en ze bieden ook nog eens nagenoeg dezelfde zenders aan. Verder kunnen we er inhoudelijk niet al te veel over zeggen helaas, behalve dat we altijd gaan voor de beste (radio)beleving voor de klant en dat we daar geen concessies in doen. 

• Topper
  • December 27, 2025

@Arjan van KPN het zijn miss wel ong dezelfde zenders maar de muziek absoluut niet. Ik heb dagelijks de radio aanstaan en die staat nu dagen uit omdat het gewoon bagger is qua muziek......echt heel jammer dit. Ik ben aan t overwegen om tv kastje op te zeggen gezien ik eigenlijk alleen radio luisterde en nu dus ook niet meer....

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • December 27, 2025

Hoi ​@Raven16 .

Voor alleen televisie zenders zonder kastje kun je wijzigen naar TV+. Indien je nu i-TV hebt.

Ik heb de kanalen vanaf 900 juist weer herontdekt hierdoor. 932 is hier al een schot in de roos. Ben nu de jazz kanalen 908 en 909 aan het beluisteren. 

• Topper
  • December 27, 2025

@PeterG alleen kijk ik bijna geen tv en had ik altijd de radio aanstaan via tv, wat ik dus nu niet meer heb omdat de nummers waardeloos zijn met deze omschakeling....

• December 27, 2025

@PeterG alleen kijk ik bijna geen tv en had ik altijd de radio aanstaan via tv, wat ik dus nu niet meer heb omdat de nummers waardeloos zijn met deze omschakeling....

Waarschijnlijk heb je dan meer aan een IP Radio, een TV abonnement bij KPN om alleen radio te luisteren is bijna zonde van het abonnements geld.

Of de TV+ box zonder tv abonnement en dan de app van muziekdiensten installeren. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 27, 2025

Oké, dat kan ook. 

Je kunt tegenwoordig bij alle abonnementsvormen het tv product verwijderen. Via MijnKPN

Je kunt een betaald abonnement nemen op de Stingray app 

https://music.stingray.com/nl/

• Nieuwkomer
  • December 28, 2025

Merkte opeens dat Stingray niet meer wordt aangeboden  maar dat het nu Xite is. Jammer. Ik luisterde graag naar de nostalgie zender. Waar een mooie mix was van buitenlandse en ook Nederlandse nummers. Nu alleen Engelstalig.  Echt niet leuk. Waarom is deze keuze gemaakt?

Ik baal hier ook flink van. Mijn favoriete zenders kan ik nu niet meer luisteren. Ik ben al meer dan 20 jaar klant bij KPN en dit is de 1e keer dat ik teleurgesteld ben.

Gelukkig is er nog wel een Stingray app beschikbaar. 

• Nieuwkomer
  • December 28, 2025

Heel jammer idd terwijl het een van de redenen was om naar KPN terug te gaan. Helaas valt het internet tegenwoordig ook tegen. Had dus vroeger KPN en kort overgestapt naar delta. Wat een drama en dus weer rap naar KPN.  Nu op zoek naar een andere goede provider.  Jammer KPN maar misschien eerst even een onderzoek onder je klanten uitvoeren.  

• Topper
  • December 28, 2025

Heel jammer idd terwijl het een van de redenen was om naar KPN terug te gaan. Helaas valt het internet tegenwoordig ook tegen. Had dus vroeger KPN en kort overgestapt naar delta. Wat een drama en dus weer rap naar KPN.  Nu op zoek naar een andere goede provider.  Jammer KPN maar misschien eerst even een onderzoek onder je klanten uitvoeren.  

Idd misschien hadden ze eerst beter kunnen informeren bij de klanten die voor deze service betalen ipv ons gewoon op te schepen met waardeloze zenders. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Ik baal hier ook flink van. Mijn favoriete zenders kan ik nu niet meer luisteren. Ik ben al meer dan 20 jaar klant bij KPN en dit is de 1e keer dat ik teleurgesteld ben.

Gelukkig is er nog wel een Stingray app beschikbaar. 

Maar voor hoe lang? Theoretisch kun je nog 3 maanden luisteren en daarna moet je bij Stingray een abonnement nemen. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Ik baal hier ook echt vreselijk van, en des te meer dat het niet volgens de correcte manier is gecommuniceerd, én dat de omzetting twee weken te vroeg is uitgevoerd. Ook zal ik de Stingray app gaan missen om de muziek onderweg te beluisteren.

Gelukkig is er nu een optie om over te stappen naar een andere aanbieder, ​@KPN gaat heus niet ineens Stingray weer opnemen in hun pakket vanwege de vele klachten.  

Een provider mag het zenderaanbod wijzigen, maar ze moeten je daar minimaal vier weken van tevoren over informeren en uitleggen wat de wijziging inhoudt. Als de wijziging nadelig is (bijvoorbeeld omdat er zenders verdwijnen), heb je het recht om je abonnement kosteloos op te zeggen, zelfs als je nog binnen je contractperiode zit.” 

Daarnaast zal ik een klacht indienen bij Stichting Reclame Code: KPN heeft haar klanten nooit correct geïnformeerd over deze grote wijziging (simpelweg een kort berichtje op de website of een linkje op de factuur is niet toereikend). Daarnaast zijn ze twee weken te vroeg met de overstap naar Xite, op hun website staat namelijk dat dit pas per 1 januari 2026 zal geschieden. 

Overigens is het onbegrijpelijk dat KPN nog steeds klanten heeft, lees en huiver:

https://nl.trustpilot.com/review/www.kpn.com

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 28, 2025

Voor ondersteuning van de Stingray app... Odido staat daar nog altijd als T mobile vermeldt. .T…

Onderweg gebruik ik radiozenders met verkeersinformatie.

• Nieuwkomer
  • January 17, 2026

Kun je nog wel of niet via de stringray app luisteren? Ik moet dan ook telkens een provider ingeven en als ik dan kpn invoer dan krijg ik een foutmelding. 
kun je met een chromecast luisteren? 
welke provider heft nog wel Stingray in het pakket? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 17, 2026

Je kunt alleen nog via de Stingray app luisteren indien je die vóór 18 december hebt gekoppeld. Hij werkt dan nog een paar maanden. 

Odido en Delta (indien er Delta Fiber ligt) hebben Stingray nog. Maar bij Delta.nl is de Stingray app niet mogelijk. @Moekiemoek . Odido staat er nog vermeld als T-mobile. 

• Nieuwkomer
  • January 17, 2026

Ook ik ben uiterst teleurgesteld in het wijzigen van radiozenders SRAY naar XITE. Hebben de klanten geen inspraak? Een eenzijdige actie van KPN, wel aangekondigd, maar zonder ruggespraak van de klant.

Jammer jammer.

Heb je iets goeds, verandert dat weer…..financieel oogmerk??