Skip to main content

De titel van dit topic is direct ook de vraag.

Met de introductie van de TV+ Box, het toenemende gebruik van de TV+ apps en de bijbehorende groei van unicast distributie van TV streams zou je verwachten dat KPN serieus werk maakt van het implementeren van h.265. Met h.265 bereik je in de praktijk immers een twee keer zo hoge compressie en heb je dus maar de helft van de bandbreedte nodig om dezelfde beeldkwaliteit te leveren of, beter nog, kan je bij dezelfde bandbreedte een veel hogere beeldkwaliteit leveren.

Hoe groot is de kans dat het al H264 wordt aangeleverd door de zenders? 

Naar ik begrepen heb wordt de encoding door de providers gedaan.

Dat zou ook wel logisch zijn immers de te gebruiken codec is afhankelijk van de mogelijkheden van het ontvangende apparaat. Zo encode KPN en TV stream voor het "gewone" TV platform om naar h.264 zodat deze ook door de 2260 en 2952 verwerkt kunnen worden terwijl h.265 encoding gebruikt wordt voor de DVB-T2 ontvangers van Digitenne.

Nieuwere codecs zoals av1 zien we vandaag de dag eigenlijk alleen bij streaming diensten en (nog) niet bij lineaire televisie. Waarom dat zo is ... ik zou het niet weten, waarschijnlijk omdat het encoden nog meer tijd/rekencapaciteit vergt dan h.265.


 

Nieuwere codecs zoals av1 zien we vandaag de dag eigenlijk alleen bij streaming diensten en (nog) niet bij lineaire televisie. Waarom dat zo is ... ik zou het niet weten, waarschijnlijk omdat het encoden nog meer tijd/rekencapaciteit vergt dan h.265.

AV1 is wel vrij, maar Sisvel beheert de licentie en vraag ook geld. Bovendien heeft heel weinig hardware-hersteller de ondersteuning ingebouwd in hardware, het decoden en encoden alleen op CPU kracht. En paar belangrijke hersteller voor mobiele socs (Apple, Samsung,Mediatech) hebben patenten in h.264/h.265 codecs, en krijgen geld bij. Ze hebben geen belang om AV1 te ondersteunen.


Hoe groot is de kans dat het al H264 wordt aangeleverd door de zenders? Hoe werkt zoiets, weet iemand dat?

En AV1, de opvolger van H265 en wel royalityvrij. Hoe denken jullie daarover?

 

@ikheetjeff

In 2022 heb ik al eens navraag gedaan naar de aanlevering van de TV-signalen. Op 6 december 2022 kreeg ik dit antwoord:

 
“In Nederland worden alle HD TV services aangeleverd in 1080i, Digitenne en online http streaming diensten, zoals iTV online gebruiken een progressief formaat 1080p.
Dit houdt in dat het binnenkomende signaal een upconversie ondergaat in het head end.

Uitzondering hierop vormen ESPN Ultra HD en NPO1 Ultra HD (tijdelijke pop up in verband met WK Qatar), deze worden progressief geproduceerd en aangeleverd. Bij KPN iTV worden deze zenders native progressief gedistribueerd in 1080p, resulterend in een beter beeldkwaliteit.
KPN heeft aangeven aan Nederlandse broadcasters klaar te zijn voor progressieve aanlevering en hoopt dat in de toekomst, maar is afhankelijk van de aanlevering door de broadcasters zoals NPO en ESPN.”


Reageer