Skip to main content

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zijn de eerste 10 kanalen en nog een paar kanalen in de best mogelijke kwaliteit van 14,2 Mb/s

De overige zijn helaas nog steeds gecomprimeerde (HD-) kanalen van 7,2 Mb/s

Dat verschil is goed te zien.

 

De vraag aan KPN is, wanneer komen er meerdere kanalen in de hoogst mogelijke stream?

 

Persoonlijk vind ik BBC en Eurosport belangrijk.

Maar er zijn velen kijkers die naar andere kanalen kijken en ook die graag in de hoogst mogelijke kwaliteit. 

 

Mijn dank is groot. 

Joop

Het zorgt daarnaast - en dit is wellicht belangrijker - voor onduidelijkheid en misverstand.

En dat is dus ook waarom ik KPN geadviseerd heb de term HD+ niet meer te gebruiken, de resolutie 1600x900 wordt immers ook HD+ genoemd.


Mee eens.

HD+ geeft de veronderstelling dat je iets speciaals hebt, iets beters.

Maar in werkelijkheid is het gewoon de originele stream die KPN binnenkrijgt.

 

De gecomprimeerde streams moeten eigenlijk HD- genoemd worden.


Bij TV distributie is HD of beter geschreven FullHD de huidige gebruikte resolutie van 1920x1080 de gebruikte bitrate of gebruikte codec kan en mag natuurlijk nooit invloed hebben op de naamgeving dat is puur marketing praat net als HD-Glas wat ook ooit werdt gebruikt wat ook een marketing term voor de hogere bitrate was omdat alle tv kanalen via glasvezel binnen komen, of je moet nog een koperlijn hebben.

 


Bij TV distributie is HD of beter geschreven FullHD de huidige gebruikte resolutie van 1920x1080 de gebruikte bitrate of gebruikte codec kan en mag natuurlijk nooit invloed hebben op de naamgeving dat is puur marketing praat net als HD-Glas wat ook ooit werdt gebruikt wat ook een marketing term voor de hogere bitrate was omdat alle tv kanalen via glasvezel binnen komen, of je moet nog een koperlijn hebben.

 

 

@Rowi. 

HD is de resolutie 1920 x 1080

Dat blijft natuurlijk altijd hetzelfde.

 

MAAR als je gaat comprimeren, dan neemt de beeldkwaliteit af.

Kleurdiepte, contrast en helderheid.

Daar kan je zien of het signaal wel of niet gecomprimeerd is.

 

Heeft dus helemaal niet met de resolutie te maken.

Die blijft gewoon hetzelfde.

Maar wel met de beeldkwaliteit.

 

Het is de stream waar we het over hebben.

Origineel is dat 14,2 Mb/s en dan heb je echt een heel mooi beeld.

De gecomprimeerde stream is 7,2 Mb/s en dan heb je een minder mooi beeld.😉


@joop2011 ,

Jij zou eigenlijk eens een keer Digitenne moeten uittesten. Want op de bij jou populaire zenders BBC One, BBC Two en Eurosport is de beeldkwaliteit bewezen duidelijk beter dan bij KPN TV. Dat geldt trouwens voor alle zenders vanaf positie elf. 
 

Ben benieuwd of je dan een verschil zou opmerken. 


@joop2011 uiteraard heeft de bitrate met de kijkbeleving/kwaliteit te maken maar dan moet dat anders worden benoemd. Niet van die marketing termen die nergens op slaan. 

Dat minder mooie beeld hangt uiteraard heel sterk af van de TV waar een mediabox aan hangt. Het ene model maakt er mooier beeld van dan de andere en hoe groter de diameter des te sneller zie je imperfecties. Op een kleinere TV is het verschil veel minder zichtbaar.

Wie goed beeld en geluid wil hebben kijkt films en series natuurlijk vanaf Blu-Ray.

Verder we hebben het toch over lineaire TV met goedkope flut programma's en eindeloze herhalingen? Uiteraard wil ik graag weer de kwaliteit hebben die ik gewend was maar het televisie aanbod wordt er niet beter van. 


Reageer