Skip to main content
Beantwoord

Wat is beter: Soundbar via TV of via de Box (met optische kabel)

• April 24, 2025
  • 9 reacties
  • 278 keer bekeken

Kijk in de titel, daar staat alles eigenlijk! Het gaat hierom , ik heb vaak synchroon problemen , stem- beeld. vooral als ik iets kijk , wat opgenomen is, en weer terug ga naar live TV, en andersom , geluid komt nu uit een soundbar via de TV. Maakt het veel uit als ik de optische kabel aansluit op de KPN TV Box?!

Beste antwoord door MelskeH

In principe zou het geen verschil moeten zijn. Ligt eraan of je TV kijkt zonder de de KPN TV BOX. Zoals streamen vanaf een tablet naar de TV of TV kijken vanaf een externe opslag. Want dan heb je geen geluid.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • April 25, 2025

In principe zou het geen verschil moeten zijn. Ligt eraan of je TV kijkt zonder de de KPN TV BOX. Zoals streamen vanaf een tablet naar de TV of TV kijken vanaf een externe opslag. Want dan heb je geen geluid.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Bij de meeste soundbars is het Dolby geluid via HDMI via de tv beter.

IK heb het als volgt aangesloten:

KPN tv ontvanger (Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) met HDMI naar HDMI 1 van de LG Oled tv.

Samsung Soundbar met HDMI naar HDMI 2 (eARC) van de LG Oled tv.

Werkt perfect.

Mocht je de optische uitgang van de KPN tv ontvanger en de DIW7022 hebben, je moet dan wel via instellingen de Toslink (optisch audio) aanzetten.

Als je de DIW7022 heb, zet dan het geluid op feedtrough of op dolby.

Vaak helpt een reset van de DIW7022 ook (opnieuw laten opstarten bedoel ik in dit geval).

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 25, 2025

Beste ​@bravas persoonlijk vind ik de sounbox via de box met optische kabel handiger.

Als je dan naar de radio luistert, kun je je tv-toestel uit laten.

• April 26, 2025

Daarom heb ik beiden aangesloten. Als ik tv kijk dan schakelt de tv de soundbar om naar ARC. Zodra de tv uit is luister ik radio via de optische aansluiting. Gaat al jaren prima, en nu ook met DIW7022. 

• April 26, 2025

​@bravas welke soundbar hoeveel aansluitingen heeft deze?

Mijn voorkeur is de ontvanger via HDMI aan de soundbar en de soundbar via HDMI ( ARC/eArC) naar de TV. Ook met deze aansluit methode kan de TV uitblijven als je radio luistert via het kastje.

Vanwege die synchronisatie problemen worden de andere aansluit methoden ook vanuit KPN aangeraden. Dat maakt een Audio/Video soundbar eigenlijk nutteloos.

• Auteur
  • April 26, 2025

Samsung soundbar,aangesloten van de Philips TV via optische digitale kabel . De soundbar heeft geen hdmi aansluiting

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 26, 2025

Samsung soundbar,aangesloten van de Philips TV via optische digitale kabel . De soundbar heeft geen hdmi aansluiting

Deen optische kabel is ook voldoende  ​@bravas 

• April 27, 2025

Alleen het merk zegt niet zoveel, op zich is alleen een optische kabel inderdaad genoeg. 

Eigenlijk komt het neer op wat in de eerste reactie staat hoe gebruik je de soundbar, alleen voor de audio uit je TV ontvanger of ook van de TV zelf. In dat laatste geval heb je maar 1 optie.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • April 29, 2025

Hi ​@bravas, ik zie dat de community al goed met je mee heeft gedacht, en hoop dat je nu weet hoe je jouw soundbar het best aan kunt sluiten 😊