Skip to main content

Ik zit er aan te denken om een KPN+ abonnement te nemen aangezien ik via NLZIET de VOD van zeer slechte kwaliteit vind op mijn 4K TV ten opzichten van de live TV die wel gewoon goed is. Ik denk dat ik daarom maar beter zelf programma’s kan opnemen en de commercials doorspoelen dan VOD te kijken met een slechtere beeldkwaliteit. Hoe is de beeldkwaliteit tegenwoordig met KPN+ ten opzichten van de oude decoder, ik had ooit altijd de HMB2260 ?

Beeldkwaliteit opgenomen programma’s is uitgezonderd sportzenders/programma’s minder goed als live kijken. Lees met minder bandbreedte. 


Opgenomen / unicast is wel mooier dan VOD via NLziet. 


Beeldkwaliteit opgenomen programma’s is uitgezonderd sportzenders/programma’s minder goed als live kijken. Lees met minder bandbreedte. 

Wat is ‘minder goed’? NLZIET brengt hun VOD’s in Full HD 1080p maar dat ervaar ik echt niet zo, lijkt wel veel lager met veel soms artifacten en stotterend bewegende beelden wat bij lineaire TV live streamend veel smoother er uit ziet.


Opgenomen / unicast is wel mooier dan VOD via NLziet. 

Unicast is toch juist slechter dan Multicast aangezien ik hier vaak lees dat de ontvanger op Multicast moet staan?


Dat verschil tussen multicast en unicast is relatief. Verschillende codering ook. Waardoor het verschil niet zo groot is als het lijkt met de bandbreedte van 14,2 danwel 7,2 Mbps. 

En multicast is alleen als je live kijkt. 

Ik heb ook NLziet, daarom kan ik het wel zo stellen als mijn eerde reactie. 

De beeldkwaliteit van terugkijken npo via NLziet is uitstekend vind ik.


Het terugkijken van NPO content valt inderdaad mee maar van Talpa/SBS is volkomen kut via NLZIET. Weet niet wat die doen met comprimeren van beelden maar ik zie hierin geen Full HD 1080P content terug. Videoland wat ik ook heb valt het ook best wel tegen alle VOD’s, met als voorbeeld B&B vol liefde, zelfde verhaal ook hierin zie ik niet dat het 1080p Full HD is.


Verschil live/opnemen minder groot dan cijfertje aangeven? Andere codering? Yeah right, daarom heeft KPN de bandbreedte opnemen/terugkijken tijdens EK bijna verdubbeld. En ook blijvend voor sport.  
 

En waarom is bij velen dan de hogere bandbreedte bij opnemen zo belangrijk verbeterpunt bij TV+?


Het terugkijken van NPO content valt inderdaad mee maar van Talpa/SBS is volkomen kut via NLZIET. Weet niet wat die doen met comprimeren van beelden maar ik zie hierin geen Full HD 1080P content terug.

NLZIET doet niets bij terugkijken. Zij zijn doorgeefluik van wat RTL (Videoland) en Talpa (KIJK) hen en de abonnees levert. En dat is een lagere bandbreedte.


Het wisselt nogal sterk, dacht dat KPN ook VBR gebruikt zodat het nog wisselt die beeldkwaliteit? Ik vind dat echt niet kunnen, gewoon standaard kwaliteit die niet veranderd.


Het terugkijken van NPO content valt inderdaad mee maar van Talpa/SBS is volkomen kut via NLZIET. Weet niet wat die doen met comprimeren van beelden maar ik zie hierin geen Full HD 1080P content terug.

NLZIET doet niets bij terugkijken. Zij zijn doorgeefluik van wat RTL (Videoland) en Talpa (KIJK) hen en de abonnees levert. En dat is een lagere bandbreedte.

Ik weet het. Heb contact met ze gehad, en nu met KIJK/Talpa want die leveren aan NLZIET. Maar krijg je eerst wat standaard vragen over je eigen internetsnelheid, type TV en IP adres. Alsof het daar aan ligt...


Er zijn zoveel topics waarin wordt gezegt dat beeld van opnames "slecht" is dat mensen niet meer op hun ogen vertouwen. Beeld is prima. Voor series,  films, talkshow etc.

En @freak969 . Opnames (tv+) zijn zeker mooier dan vod via NLziet. Die laatste lijkt eerder 720p bij de sbs / rtl zenders. 


Er zijn zoveel topics waarin wordt gezegt dat beel van opnames "slecht" dat mensen niet meer op hun ogen vertouwen. 

En @freak969 . Opnames (tv+) zijn zeker mooier dan vod via NLziet. Die laatste lijkt eerder 720p bij de sbs / rtl zenders. 

Dat is mijn ervaring ook altijd geweest voordat ik over stapte naar NLZIET/Videoland only maar denk nu toch weer over te stappen op KPN TV via KPN+ totdat NLZIET hun zaakjes op orde hebben...ooit. Mensen krijgen steeds betere TV’s (4K en hoger Dolby Vision) waar je dus alle foutjes/artifacts ziet bij een slechtere beeldkwaliteit. Daar moeten streamingdiensten wel in mee gaan, Netflix snapt dat b.v. maar NLZIET en Videoland blijven slapen.


Het aanbod van Talpa (KIJK) zal via NLziet niet beter worden. Het is hoe zij het online hebben voor hun gratis dienst KIJK. Datzelfde aanbod via NLziet. 


Achter NLZIET en Videoland zitten mediabedrijven die nog steeds de meeste omzet uit lineaire tv met reclame halen. En dat is de reden van het verschil in beeldkwaliteit bij terugkijken met bijvoorbeeld Netflix.


Het aanbod van Talpa (KIJK) zal via NLziet niet beter worden. Het is hoe zij het online hebben voor hun gratis dienst KIJK. Datzelfde aanbod via NLziet. 

Ze zullen wel moeten en mee bewegen met de technische ontwikkelingen. Zo werkt dat! En gratis is NLZIET  niet, ik betaal om geen commercials te zien en dat krijg ik via NLZIET, bij KIJK.nl kun je dezelfde content met commercials zien.


Precies! En die KIJK content zie dan ook zonder reclame via NLziet. Maar het is en blijft KIJK en daardoor ook die 720p kwaliteit. 

Maar dat is altijd beter dan helemaal niks.

En bij betere kwaliteit van Talpa aanbod zal NLziet ook duurder worden denk ik.


Precies! En die KIJK content zie dan ook zonder reclame via NLziet. Maar het is en blijft KIJK en daardoor ook die 720p kwaliteit. 

Maar dat is altijd beter dan helemaal niks.

En bij betere kwaliteit van Talpa aanbod zal NLziet ook duurder worden denk ik.

Dat is dan maar zo, ik wil liever bij betalen dan deze shitty quality.


Wat is ‘minder goed’? NLZIET brengt hun VOD’s in Full HD 1080p maar dat ervaar ik echt niet zo, lijkt wel veel lager met veel soms artifacten en stotterend bewegende beelden wat bij lineaire TV live streamend veel smoother er uit ziet.

Let wel op welke zenders je graag bekijkt.

Die artifacten is heel goed te zien bij de zenders die KPN in unicast doorgeeft op de TV+ box. Er worden steeds meer zenders in 'unicast' doorgegeven.

KPN geeft aan dat deze zenders minder bekeken worden. Dus worden deze alleen nog maar in slechtere unicast kwaliteit doorgegeven.

Zenders waaronder de nieuwe audiodescriptie kanalen vallen hieronder en meerdere zoals hier te lezen. Met name ook goed te zien bij de HD zenders.


Wat is ‘minder goed’? NLZIET brengt hun VOD’s in Full HD 1080p maar dat ervaar ik echt niet zo, lijkt wel veel lager met veel soms artifacten en stotterend bewegende beelden wat bij lineaire TV live streamend veel smoother er uit ziet.

Let wel op welke zenders je graag bekijkt.

Die artifacten is heel goed te zien bij de zenders die KPN in unicast doorgeeft op de TV+ box. Er worden steeds meer zenders in 'unicast' doorgegeven.

KPN geeft aan dat deze zenders minder bekeken worden. Dus worden deze alleen nog maar in slechtere unicast kwaliteit doorgegeven.

Zenders waaronder de nieuwe audiodescriptie kanalen vallen hieronder en meerdere zoals hier te lezen. Met name ook goed te zien bij de HD zenders.

Ik zou dan met name opnemen van SBS, de hoofdzenders. Als ik opneem is dat dan ook Unicast en wat is de uitzendkwaliteit 1080 Full HD of lager?


Bij kpn is alles 1080p via de streams.


Ok, maar dat pretendeert NLZIET dus ook, maar helaas.


Zijn de streams van TV* wel 1080P?
 

 


Zijn de streams van TV* wel 1080P?
 

 

Van NLZIET?


Bij NLZIET de live streams van NPO, RTL en Talpa wel. Terugkijken NPO ook maar RTL en Talpa 1080i met iets lagere bandbreedte.

 

Maar ik betwijfel zeer of streams TV+ wel 1080P zijn. Bij mijn weten is bij KPN alleen Digitenne opgewaardeerd 1080P.

 

 


Ik zou dan met name opnemen van SBS, de hoofdzenders. Als ik opneem is dat dan ook Unicast en wat is de uitzendkwaliteit 1080 Full HD of lager?

Op de TV+ box zijn de opnames in 1080i unicast. Lagere kwaliteit als bij LIVE kijken. Alleen de sportprogramma's zijn in hogere kwaliteit.

Bij kpn is alles 1080p via de streams.

Naar mijn weten zijn de zenders/opnames op de TV+ box in 1080i. Alleen ESPN UHD is in 1080p.


Reageer