Skip to main content

Ik zit er aan te denken om een KPN+ abonnement te nemen aangezien ik via NLZIET de VOD van zeer slechte kwaliteit vind op mijn 4K TV ten opzichten van de live TV die wel gewoon goed is. Ik denk dat ik daarom maar beter zelf programma’s kan opnemen en de commercials doorspoelen dan VOD te kijken met een slechtere beeldkwaliteit. Hoe is de beeldkwaliteit tegenwoordig met KPN+ ten opzichten van de oude decoder, ik had ooit altijd de HMB2260 ?

Ik zou dan met name opnemen van SBS, de hoofdzenders. Als ik opneem is dat dan ook Unicast en wat is de uitzendkwaliteit 1080 Full HD of lager?

Op de TV+ box zijn de opnames in 1080i unicast. Lagere kwaliteit als bij LIVE kijken. Alleen de sportprogramma's zijn in hogere kwaliteit.

Bij kpn is alles 1080p via de streams.

Naar mijn weten zijn de zenders/opnames op de TV+ box in 1080i. Alleen ESPN UHD is in 1080p.

Maar wat is lagere kwaliteit, wat ervaar je dan meer? Bij NLZIET pretendeert men ook de VOD’s aan te bieden in 1080p Full HD maar het ziet er uit als 720 met artifacts en geen mooie vloeiende bewegende beelden alsof je naar de ‘live’ uitzending kijkt.


NLZIET zegt zelf niet dat alles in Full HD 1080P is overigens. Alleen de live streams van de belangrijkste zenders zijn in die kwaliteit. Andere live streams zijn 1080i of 720P.

 

NLZIET geeft ook duidelijk zelf aan dat VOD en begin gemist een lagere beeldresolutie heeft.

 

 


Overigens opvallend dat iets dat iets wat onjuist blijkt te zijn als oplossing wordt gekenmerkt,


Overigens opvallend dat iets dat iets wat onjuist blijkt te zijn als oplossing wordt gekenmerkt,

1080p is 2 keer beter als 1080i, dan kan ieder meteen 😜zien dat KPN toch beter doet als de rest van de concurrent, Jammer dat de bron signaal 1080i is.


Dan heb je her wel over Digitenne en niet TV+. 


NLZIET zegt zelf niet dat alles in Full HD 1080P is overigens. Alleen de live streams van de belangrijkste zenders zijn in die kwaliteit. Andere live streams zijn 1080i of 720P.

 

NLZIET geeft ook duidelijk zelf aan dat VOD en begin gemist een lagere beeldresolutie heeft.

 

 

Dat klopt omdat ze het zo aangeleverd krijgen, dus de bronnen (RTL, Talpa) moeten in 1080p VOD’s aanleveren en niet 720.


Overigens opvallend dat iets dat iets wat onjuist blijkt te zijn als oplossing wordt gekenmerkt,

Wat is onjuist?


Maar wat is lagere kwaliteit, wat ervaar je dan meer? Bij NLZIET pretendeert men ook de VOD’s aan te bieden in 1080p Full HD maar het ziet er uit als 720 met artifacts en geen mooie vloeiende bewegende beelden alsof je naar de ‘live’ uitzending kijkt.

Ik zie het aan minder vloeiende beelden bij snelle bewegingen en minder kleurdiepte. Van mij mogen de opnames gelijke kwaliteit krijgen als LIVE kijken. Zeker op de 1ste 10 zenders. Dat is helaas nu (nog) niet zo. 

 

Overigens opvallend dat iets dat iets wat onjuist blijkt te zijn als oplossing wordt gekenmerkt,

Wat is onjuist?

Dit klopt niet 👇

Ik weet niet of je dit zelf hebt aangevinkt als 'beste antwoord' ?


Maar wat is lagere kwaliteit, wat ervaar je dan meer? Bij NLZIET pretendeert men ook de VOD’s aan te bieden in 1080p Full HD maar het ziet er uit als 720 met artifacts en geen mooie vloeiende bewegende beelden alsof je naar de ‘live’ uitzending kijkt.

Ik zie het aan minder vloeiende beelden bij snelle bewegingen en minder kleurdiepte. Van mij mogen de opnames gelijke kwaliteit krijgen als LIVE kijken. Zeker op de 1ste 10 zenders. Dat is helaas nu (nog) niet zo. 

 

Overigens opvallend dat iets dat iets wat onjuist blijkt te zijn als oplossing wordt gekenmerkt,

Wat is onjuist?

Dit klopt niet 👇

Ik weet niet of je dit zelf hebt aangevinkt als 'beste antwoord' ?

Ik begrijp dat dit ook het geval is bij KPN+ opnames  die niet vloeiende beelden? Of heb je het nu weer over NLZIET want daar ervaar ik dat namelijk.

Dat laatste heb ik per ongeluk aangeklikt.


Persoonlijk vind ik het minder interessant of een uitzending nu 1080p of 1080i is zonder daarbij ook naar de bitrate en codec te kijken. NLZIET kan dan wel  h.264 1080p leveren maar als de bitrate van die stream lager is dan de bitrate van een h.264 1080i stream van KPN dan zal de beeldkwaliteit er niet beter door zijn.

Daarbij komt dat het bron-signaal dat NLZIET al gebruikt een 1080i stream is die zezelf "upscalen" naar 1080p. De beeldkwaliteit zal daarbij ook niet beter worden dan de bron. Overigens is het wel zo dat moderne upscalers heel goed zijn in het voorspellen van een volgend frame en dus heel goed in staat zijn om de missende lijnen bij interlaced beelden goed in te vullen. Dat zou eigenlijk echter moeten resulteren in een verdubbeling van de bitrate en daar is dus geen sprake van.


Het mooiste voorbeeld is SKV. Zowel bij ESPN en onlangs tijdens het EK wordt UHD door kijkers minder goed gewaardeerd als HBR, Dit terwijl UHD 1080P is en HBR 1080i. Alleen heeft HBR zo’n 10Mbps meer bandbreedte. En het gekke is dat dut weer weg te strepen is door betere compressie gebruikte codec. UHD is in H.265 en HBR ub H.264. En dan toch waarderen de meeste kijkers HBR bij voetbal hoger.

En eigenlijk is de hele discussie omtrent beeldkwaliteit en bandbreedte voor echt heel veel mensen een overbodige. Zij zijn al tevreden met gewoon HD in normale bandbreedte. Dit terwijl bij echte beeldpuristen de nekharen op dat moment overeind komen.


En eigenlijk is de hele discussie omtrent beeldkwaliteit en bandbreedte voor echt heel veel mensen een overbodige. Zij zijn al tevreden met gewoon HD in normale bandbreedte. Dit terwijl bij echte beeldpuristen de nekharen op dat moment overeind komen.

Heel lang geleden tijdens de 4K Ultra-HD pilot met de ZXV8001 heb ik, puur als test, het Love Nature 4K kanaal (2160p50) door de ZXV8001 laten downscalen naar 1080p50 en dat vergeleken met het beeld van het “gewone” Love Nature HD kanaal (1080i). Het verschil in beeldkwaliteit (kleurdiepte) was echt enorm. Ik ben ervan overtuigd dat we, als niet alle aandacht naar 4K gegaan was maar meer naar 1080p50, vandaag de dag veel meer kanalen in beduidend hogere kwaliteit hadden kunnen kijken.

Ik zou KPN willen adviseren om een proef te doen met 1080p50 kanalen via h.265 en die kanalen aan te bieden op de 5202 en 7022. Ik ben er van overtuigd dat KPN daarmee de concurrentie op grote achterstand kan zetten. 


Reageer