Skip to main content

Sinds de uitrol van de nieuwe NPO app (ergens vorig jaar?) kunnen we niets meer kijken via die app. Opstarten van de app lukt wel, maar als we iets gaan kijken, dan loopt het binnen een paar minuten vast. Gewoon tv kijken en via Netflix kijken werkt wel goed. Mijn vermoeden is dat het ligt aan de draadloze verbinding. Wij maken gebruik van hele oude stroomnet netwerkadapters MT2360.

Om de verbinding proberen te verbeteren, heb ik de MT2360’s vervangen door een TP-Link AC750 WI-FI Range Extender die direct in verbinding staan met de Experia Box V10. Op deze manier konden we gisteren gewoon tv kijken, Netflix kijken en ook kijken via de NPO app. Wel kwam er af en toe een blauw venster met foutmelding stb-nmc-400 in het menu, dat ik gewoon kon ‘wegklikken’ door een andere app te selecteren in het menu). Vandaag werkte het echter helemaal niet. Zelfs gewoon tv kijken wilde niet.

Opnieuw opstarten van Experia Box en TV-kastje heeft overigens ook niets geholpen.

Bovenstaande draadloze verbindingen werken dus niet afdoende. En een kabel leggen zie ik niet als mooie optie. Op welke manier is de draadloze verbinding goed te krijgen? Als KPN Superwifi een oplossing is: wat is hier anders aan dan de wifi-repeater die ik al geprobeerd heb? En hoe zou de situatie zijn met KPN TV+?

De afstand tussen de meterkast waar de Experia Box staat en de TV is overigens ongeveer 6 meter, beiden op de begane grond, met slechts één muur ertussen.

Ik ben benieuwd naar jullie tips.

Volgen mij bestaan er geen betrouwbare draadloze opties.

Als powerline werkt is dat de eenvoudigste, helaas, en dat heb je gemerkt, kan een verstoring optreden door joost mag weten wat.

Wifi, elke muur en elke “hub” geeft 30-50% reductie in signaal..

Dus mijn advies is: trek een kabel, scheelt een hoop frustratie.
 


@MaartenEde Gebruik geen Wifi Range Extender maar een Wifi Mesh Repeater. Bij Wifi Range Extender delen zender en ontvanger hetzelfde wifi kanaal, de snelheid is dus al zonder client per definitie gehalveerd. Sluit je 1 cliënt aan, dan is nog mar 1/3 maximale snelheid haalbaar. Bei Wifi Mesh Repeater gebruiken ze een dedicated wifi kanaal voor communicatie tussen 2 Repeaters, dus maximale wifi snelheid is haalbaar. Omdat je modem v10 heb, wordt bij het gebruik van SuperWifi's het wifi van mode uitgezet en je gebruike het wifi netwerk van SuperWifi's. Je kan daarom ook andere Mesh systeem van andere fabrikanten gebruiken, ze zijn meestal beter en sneler, soms ook goedkoper. KPN Superwifi's hebben alleen voordeel bij modem v10a/v12 omdat de modem werkt als een extra Mesh Node. Modem v12 heeft Wifi6 dus nog hogere snelheid en beter wifi dan wifi5 van modem v10a.


@TDN mooi verhaal, maar dan heb je ook een separate mesh master nodig, de kpn router gaat de mesh niet voor je opzetten.

Een dure grap dus. Daarnaast ga je toch verliezen op elke wand, je gaat de volle snelheid dus ook daar niet mee halen, fysica kun je niet foppen.

(ervaringsdeskundige met Fritz 3000 en 6000, die een apart kanaal hebben voor onderling verkeer).


@EAZ1964 Bij gebruik andere mesh systeem is automatisch de eerste node de master, en deze moet bekabeld aangesloten worden precies zoals superwifi bij box 10, daarom kan de TS ieder mesch systeem gebruiken.


Dat probeer ik te zeggen ja, je moet dan een mesh systeem kopen waar de experiabox geen deel van zal maken, en bent een smak geld kwijt. 
Punt over signaalverlies blijf staan. 


@MaartenEde 

Beste is altijd UTP kabels gebruiken.

Draadloos geeft over het algemeen altijd meer problemen.

 

Maar misschien heb je iets aan dit schema van KPN voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Groene lijn is UTP kabel.