Skip to main content
Vraag

Wat is de beste provider?

• July 18, 2026
  • 39 reacties
  • 324 keer bekeken

Len B
Helper

Wie weet wie de beste provider voor TV  in Nederland is ?

Eentje die NIET bergen met haperingen / storingen etc etc hebben !

Sinds ± nov.2025 de DIW7022 is aangesloten heb ik er al ruwweg 225> gehad.

39 reacties

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Voor iedere provider geldt dat storingen kunnen gebeuren. Als je zo vaak storingen hebt en overtuigd bent dat het niet aan je binnen huis installatie ligt kun je kostenloos een KPN storingsmonteur laten komen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 18, 2026

Digitenne natuurlijk. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

https://www.keuze.nl/nieuws/dit-zijn-de-beste-internet-providers-van-2026

Winnaar beste TV: Ziggo

Ziggo wint de eerste plaats in de categorie beste TV, gevolgd door Budget Thuis en Delta.

Ziggo scoort op vrijwel elk onderdeel maximaal: veel HD-zenders, pauzeren en terugkijken, opnemen, een 4K-ontvanger, een goed beoordeelde TV-app én de mogelijkheid om reclame door te spoelen. Ook uitgebreide premium content is standaard inbegrepen. Ziggo levert daarmee kortom het meest complete tv-pakket van alle onderzochte providers.

Dit zijn alle providers die een 6 of hoger scoren als eindcijfer op tv-kwaliteit:

Internetprovider Score
Ziggo 9,2
Budget Thuis 7,9
Delta 7,8
Online.nl 7,7
Youfone 7,6
Freedom Internet 7,4
KPN 7,3
Odido 6,5

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

https://www.keuze.nl/nieuws/dit-zijn-de-beste-internet-providers-van-2026

Winnaar beste TV: Ziggo

Ziggo wint de eerste plaats in de categorie beste TV, gevolgd door Budget Thuis en Delta.

Ziggo scoort op vrijwel elk onderdeel maximaal: veel HD-zenders, pauzeren en terugkijken, opnemen, een 4K-ontvanger, een goed beoordeelde TV-app én de mogelijkheid om reclame door te spoelen. Ook uitgebreide premium content is standaard inbegrepen. Ziggo levert daarmee kortom het meest complete tv-pakket van alle onderzochte providers.

Dit zijn alle providers die een 6 of hoger scoren als eindcijfer op tv-kwaliteit:

Internetprovider Score
Ziggo 9,2
Budget Thuis 7,9
Delta 7,8
Online.nl 7,7
Youfone 7,6
Freedom Internet 7,4
KPN 7,3
Odido 6,5

Ik zou Ziggo nog niet gratis willen hebben. Op zich niets mis met hun tv product. Maar internet is minder en met name de arrogantie richting klanten, de hoge prijzen, de nu weer verplichte prijsstijging voor ESPN maakt dat ik nooit Ziggo zou kiezen. En dan heb ik het nog niet over de Noord-Koreaanse praktijken op hun community door deze bijvoorbeeld alleen voor klanten toegankelijk te maken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Ik zou Ziggo nog niet gratis willen hebben. Op zich niets mis met hun tv product. Maar internet is minder en met name de arrogantie richting klanten

Ik moet toegeven dat ik een geluksvogel ben. Ik heb nooit grote problemen met internet gehad, niet met Ziggo en ook niet met de verschillende providers op het KPN netwerk. De twee keer dat ik de klantenservice nodig had, was één keer met Ziggo omdat de buurman bij het graven voor zijn zwembad de coaxkabel vernielde, en één keer met T-Mobile. In beide gevallen was het probleem na één dag opgelost. Vooral van de snelheid van Ziggo was ik onder de indruk, ze legden een tijdelijke coaxkabel boven de grond, tot een week later een nieuwe kabel onder de grond werd gelegd. Ook KPN en T-Mobile waren snel, 1 dag na de melding was de KPN monteur (geboekt door T-Mobile) gekomen en snel de oorzaak (kruising in wijkcentrale) gevonden.

Maar de meeste problemen van klanten ervaar ik niet omdat ik meestal ook mijn eigene apparaten gebruikt en bugs van provider firmware eigenlijk kan negeren.

En dan heb ik het nog niet over de Noord-Koreaanse praktijken op hun community door deze bijvoorbeeld alleen voor klanten toegankelijk te maken. 

Er is leestoegang voor iedereen, maar voor schrijftoegang heb je een klantnummer nodig om een nieuw account aan te maken. Het is dan ook verstandig dat Ziggo niet iedereen laat posten op hun forum, wie een probleem met Ziggo heeft is idr ook een klant van Ziggo. Bij KPN zie je ook vaak posts van scammers, die pas na een melding van gebruikers worden verwijderd. Ik heb bijvoorbeeld nog een Ziggo account uit 2013 en kan zonder probleem op het Ziggo forum schrijven, hoewel ik sinds jaren geen klant meer ben.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ik zou Ziggo nog niet gratis willen hebben. Op zich niets mis met hun tv product. Maar internet is minder en met name de arrogantie richting klanten

Ik moet toegeven dat ik een geluksvogel ben. Ik heb nooit grote problemen met internet gehad, niet met Ziggo en ook niet met de verschillende providers op het KPN netwerk. De twee keer dat ik de klantenservice nodig had, was één keer met Ziggo omdat de buurman bij het graven voor zijn zwembad de coaxkabel vernielde, en één keer met T-Mobile. In beide gevallen was het probleem na één dag opgelost. Vooral van de snelheid van Ziggo was ik onder de indruk, ze legden een tijdelijke coaxkabel boven de grond, tot een week later een nieuwe kabel onder de grond werd gelegd. Ook KPN en T-Mobile waren snel, 1 dag na de melding was de KPN monteur (geboekt door T-Mobile) gekomen en snel de oorzaak (kruising in wijkcentrale) gevonden.

Maar de meeste problemen van klanten ervaar ik niet omdat ik meestal ook mijn eigene apparaten gebruikt en bugs van provider firmware eigenlijk kan negeren.

En dan heb ik het nog niet over de Noord-Koreaanse praktijken op hun community door deze bijvoorbeeld alleen voor klanten toegankelijk te maken. 

Er is leestoegang voor iedereen, maar voor schrijftoegang heb je een klantnummer nodig om een nieuw account aan te maken. Het is dan ook verstandig dat Ziggo niet iedereen laat posten op hun forum, wie een probleem met Ziggo heeft is idr ook een klant van Ziggo. Bij KPN zie je ook vaak posts van scammers, die pas na een melding van gebruikers worden verwijderd. Ik heb bijvoorbeeld nog een Ziggo account uit 2013 en kan zonder probleem op het Ziggo forum schrijven, hoewel ik sinds jaren geen klant meer ben.

Ik weet uit eigen ervaring dat Ziggo kritische klanten zo veel mogelijk monddood probeert te maken. Ook Don Papa, een Ziggo klant die jarenlang terechte kritiek op de epg van Ziggo had, is het zwijgen opgelegd. Ik ben er van overtuigd dat dit de reden is voor het ontoegankelijk maken van de community door Ziggo. Ziggo is door het jarenlange klanten verlies allergisch voor kritiek. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Ik vraag me af waarop dit lijstje is gebasseerd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Het verbaast me toch weer dat je elke keer weer een topic start.

Als ik zoveel problemen als u had gehad, was ik al lang overgestapt.

Maar de vraag is, verhuist het probleem mee?

P.S.

Een man een man , een woord een woord ! - LenB

Leuke zin, betekend afspraak is afspraak. Maar op een forum maak je geen afspraken.

En er zitten gelukkig ook vouwen op het forum.

• July 18, 2026

De provider doet er feitelijk niet toe.

Het gaat dan meer om de hardware en de achterliggende techniek.

Met alleen tv kijken heb ik tot nog toe geen problemen met de diw7022.

Eigenlijk zou SKV bovenaan elk lijstje moeten staan, alleen is dat geen landelijke provider.

De beste leverancier bestaat helaas niet meer dat was Glashart Media die via door KPN opgeslokte providers leverde. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

SKV zie hier.

Veendam.

Bij een provider is de keuze vaak ook persoonlijk.

Ik denk ook niet dat er echt slechte providers bestaan.

En er zijn maar 3 netwerken in Nederland, waar (uitgezonderd het netwerk van Ziggo) iedereen gebruik van maakt.

• July 18, 2026

SKV zie hier.

Veendam.

Bij een provider is de keuze vaak ook persoonlijk.

Ik denk ook niet dat er echt slechte providers bestaan.

En er zijn maar 3 netwerken in Nederland, waar (uitgezonderd het netwerk van Ziggo) iedereen gebruik van maakt.

Iedereen? Hiermee bedoel je providers?

Het grootste deel in gebruik zijnde huisaansluitingen zijn of van KPN of van Ziggo die hebben beide ruim 8 miljoen aansluitingen en de meeste die worden gebruikt. Bij ziggo helaas voor hun iets minder dan de helft, althans waar een betaald abonnement is.

Daar kunnen de werkelijke gebruikte huisaansluitingen  van Open dutch fiber en Deltafiber niet tegen op.

Ik kom nog steeds op 4 grotere en een flink aantal lokale fysieke netwerken. Kortom er zijn wel degelijk meer dan 3 netwerken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Ik vraag me af waarop dit lijstje is gebasseerd.

Kan je zien indien je op de providers klikt. Kort samengevat, de 3 bovenstaande providers hebben premiumsfuncties waar anderen moeten betalen (opnemen, doorspoelen...) bovendien uitstekkend werkende Apps

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

@Rowi. 

Ik bedoelde grote netwerken.

Er zijn inderdaad ook een paar kleine netwerken.

En “iedereen”, ik had beter kunnen schrijven “veel”

Jij zegt 4, welke mis ik dan?

Alvast mijn hartelijke dank.😊

Netwerk:

1. Ziggo, zit tot mijn verbazing alleen Ziggo op (terwijl met de digitalisering er veel meer op zouden kunnen.
  2. KPN Glasvezel en koper (wordt steeds minder). Hier zitten veel providers op. (vreemd genoeg Delta niet)
  3. Delta Glasvezel (koper niet meer dacht ik, weet ik niet zeker)  Ook hier zitten meerdere providers op (vreemd genoeg KPN niet)
  4. ??
  5. Enkele kleine netwerken.

Maar de beste, blijft in mijn ogen persoonlijk.😊

Zoals ik al schreef, echt slechte zijn er (gelukkig) niet meer.

• July 18, 2026

@joop2011 

4 Open Dutch Fiber die had ik al genoemd.

1.  Alleen Ziggo klopt al een tijdje niet meer met de introductie van internet en televisie via Hollandse Nieuwe.

Voor mij is de norm de beste kijkbeleving en kwaliteit. En voor Nederland zit alleen SKV op,het nivo wat ik eerder via Telfort/ Glashart Media geleverd kreeg. KPN zit nog steeds niet op dat nivo.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 18, 2026

Ik heb al sinds januari '23 de DIW7022. Erg prettig. Nu ook maar één kastje bij de tv. Was 2 met nog Arris VIP2952 omdat Samsung diverse apps niet biedt.

De VIP2952 heb ik ook vaak moeten herstarten. 

Het is gewoon inherent aan dit soort apparaten. Nooit je laptop of telefoon moeten herstarten?

Is tv kijken via de smart-tv app in je tv geen optie?

Kpn biedt kpn tv zelfs ook app only aan.

Verder bevalt mij NLziet ook heel goed. Maar ook die hebben af en toe storing. 

Er is maar één provider die geen Android-TV boxje heeft. Ziggo met de Next Mini. Maar die heeft andere nadelen. Geen audio uitgang. Geen hdmi cec ondersteuning. Geen extra apps bij te plaatsen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Nooit je laptop of telefoon moeten herstarten?

Ik weet niet meer wanneer ik mijn laptop of telefoon moesten herstarten behalve na een installeren van nieuwe firmware of grote patches. Moet 10 jaren geleden zijn.

Bij KPN DIW7022 bijna dagelijks, geen Dolby geluid? Herstarten … Menu loop vast? Herstarten… Haperend beeld of geluid bij terug kijken? Herstarten...

Ziggo met de Next Mini.

Geen hdmi cec ondersteuning.

Die heet bij Next Mini "Eén knop voor aan- en uitzetten” en werkt precies zoals bij KPN, alleen aan en uit, geen volume via HDMI-CEC

• July 18, 2026

Het is gewoon inherent aan dit soort apparaten. Nooit je laptop of telefoon moeten herstarten?

Een laptop nooit maar die wordt bij niet gebruik stroomloos gemaakt. In tegenstelling tot een telefoon die bij velen waarschijnlijk 24/7 aanstaat.

De regelmaat waarmee diverse klanten hun box moeten herstarten is simpelweg niet goed. Ik heb mijn vip2952 en de vip5202 eigenlijk nooit hoeven herstarten op problemen met een vastlopende update na. De diw7022 heb ik ook nog niet herstart. Maar deze wordt minder dan 8 uur per week gebruikt. En alleen waar ik deze voor heb lineaire tv.

Op zich is het een interessante vraag ik ben zeer benieuwd naar de onderbouwing van ​@Noordzee betreffende Digitenne/KPN 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 18, 2026

Die heet bij Next Mini "Eén knop voor aan- en uitzetten” en werkt precies zoals bij KPN, alleen aan en uit geen volume via HDMI-CEC

Dan weet jij niet wat hdmi cec is, ​@TDN .

Dat protocol zorgt ervoor dat je met de afstandsbediening van je tv (!) de box volledig kan bedienen. Dat werkt totaal niet bij Ziggo. 

Dat de tv aangaat bij het inschakelen van de box is een heel klein pietsie van hdmi cec. Maar zeker niet het meest praktische. Want dat is box bedienen met met de Samsung, LG, TCL, Sony, Philips e.m. afstandsbediening. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 18, 2026

Op zich is het een interessante vraag ik ben zeer benieuwd naar de onderbouwing van ​@Noordzee betreffende Digitenne/KPN 

Digitenne heeft de 33 belangrijkste zenders. En dat in perfecte beeldkwaliteit. Ongeveer vergelijkbaar met de glaszenders van KPN TV, maar dan op alle zenders. Dus ook op mijn favoriete zender Eurosport en de BBC zenders. 

Verder niet afhankelijk van internet, dus ook geen last van uitval van WiFi e.d. 

Persoonlijk ben ik blij dat er in ieder geval tot 1 februari 2030 nog Digitenne bestaat. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Digitenne heeft de 33 belangrijkste zenders. En dat in perfecte beeldkwaliteit.

Dan is Canal Digital nog beter, heeft ook een antenne (schotel) nodig, kost 0,95€ meer maar heeft meer zenders en mogelijkheden zoals terugkijken, begin gemist, opnemen (ook voor SBS6/9, V8, Net9 of VRT)

https://www.canaldigitaal.nl/zenderlijsten/zenderlijst-tv-op-vakantie/

Dus ook op mijn favoriete zender Eurosport en de BBC zenders. 

TV via schotel is onovertroffen als men Engelse of Duitse zenders wil bekijken.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 18, 2026

@TDN 

Ik heb ook een schotel en kan daarmee veel zenders ontvangen die KPN niet doorgeeft. 

In het verleden heb ik zo’n vijftien jaar een abonnement gehad op Canal Digitaal. Daar ben ik afgehaakt toen de abonnementsprijs ging stijgen terwijl o.a. Eurosport en Discovery verdwenen. Daarmee viel Canal Digitaal voor mij af. 

Overigens is dat pakket (en prijs) speciaal voor een tijdelijk vakantieabonnement. Het goedkoopste reguliere abonnement kost daar maar liefst 27,95. Toen ik daar vertrok was het nog 13,00. 

Len B
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • July 18, 2026

Thanks voor je info.

Het frappante aan het verhaal is ​@PeterG , na ? monteursbezoeken , na ? overleggen met expertsmonteurs , HDMI-kabel vervangen , modem vervangen , nog een modem gekregen om te testen , vervangen van de oude Launche-versie door 1.226.0 had ik weer vertrouwen gekregen omdat de storingen en haperingen stukken minder waren geworden.

Na het updaten van de launche-versies , 1.227.1 etc etc , komen de problemen van voorheen toch langzaam weer terug helaas.

Dan vraag ik mij af , ligt het dan toch weer aan mijn TV , kabels , modem , DIW7022-box etc etc óf ……… ligt het aan de hard- en/of soft-ware die gebruikt wordt door de KPN.

Zomaar een voorbeeld en wie dit ook mee heeft gemaakt mag het zeggen;

Gisterenavond , ik had een serie opgenomen met seizoen 1 en 2 , bij seizoen 1 stonden nog 2 afleveringen., deze 2 wilde ik wissen door gebruik te maken van ,,🗑Meerdere opnames verwijderen’’ , na op OK te hebben gedrukt zijn ze inderdaad gewist , 1 probleempje , ook deel 2 is nergens meer te vinden in de lijst , dus ook gewist. 

In bijgaande topic had ik ook weer zoets geen geen kip meemaakt , geen tekst bij afleveringen in EPG 

De oplosser mag het zeggen.

• July 18, 2026

Digitenne heeft de 33 belangrijkste zenders. En dat in perfecte beeldkwaliteit. Ongeveer vergelijkbaar met de glaszenders van KPN TV, maar dan op alle zenders. Dus ook op mijn favoriete zender Eurosport en de BBC zenders. 

Verder niet afhankelijk van internet, dus ook geen last van uitval van WiFi e.d. 

Persoonlijk ben ik blij dat er in ieder geval tot 1 februari 2030 nog Digitenne bestaat. 

Populair of veel gekeken maakt een tv kanaal niet belangrijk, maar daar gaat het nu niet om.

De €18,00 die kpn voor die 33 kanalen rekent vindt ik persoonlijk een flink bedrag. Vergeleken met de €12,75 voor 2 keer zoveel kanalen.

Zelfs de € 25,42 die Ziggo rekent voor kabeltv met 50 kanalen klinkt beter. 

Niet afhankelijk zijn van internet gaat ook op voor dvb-c met als voordeel niet afhankelijk van een goed ether signaal. Maar dat is inderdaad een goed punt dat is inherent aan de techniek niet specifiek de provider. Zonder een  abonnement is dvb-t2 ook bruikbaar. Uiteraard niet met dezelfde kanalen.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom PeterG ook nog een flink bedrag aan NLZIET uitgeeft. Uiteraard zijn keuze maar ook hun prijs is behoorlijk hoog voor het kleinere aanbod.

Op zich heb je met Digitenne geen overbodige 'troep' gewoon tv niks meer niks minder. En juist de extra opties lijken bij ​@Len B voor de problemen te zorgen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Overigens is dat pakket (en prijs) speciaal voor een tijdelijk vakantieabonnement. 

Tijdelijk wel, maar niet speciaal. De prijs voor thuis is inclusief huur voor schotel en ontvanger, de prijs voor vakantie is zonder apparaatshuur. Ik koos paar jaren geleden b.v. 6 maanden CD en 6 maanden NLziet afwisselend.

Len B
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • July 18, 2026

Ik verbaas mij ook iedere dag weer maar dan over zóóóóveel andere dingen , daar moeten bij andere de oren van gaan tuten !

,,Een man een man , een woord een woord !’’ ?

Inderdaad , maar heeft totaal niets en dan ook helemaal niets mét het forum óf KPN te maken !