Skip to main content
Vraag

Wat is de bitrate van de KPN TV+ unicast stream?

• March 3, 2025
  • 29 reacties
  • 650 keer bekeken

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Wat is nu de exacte (maximale) bitrate van de unicast stream op de kpn tv+ box.

@joop2011 schreef in dit topic 8.2 mbps . ​@PeterG heeft het over 7.2mbps.

Worden die unicast streams op korte termijn nog wat verhoogd, zodat het beeld verschil tussen 14 mbps multicast en ?.? Unicast wat minder wordt.

29 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • March 3, 2025

Wat is nu de exacte (maximale) bitrate van de unicast stream op de kpn tv+ box.

@joop2011 schreef in dit topic 8.2 mbps . ​@PeterG heeft het over 7.2mbps.

Worden die unicast streams op korte termijn nog wat verhoogd, zodat het beeld verschil tussen 14 mbps multicast en ?.? Unicast wat minder wordt.

Wat is de reden dat je dit vraagt?

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebt.

Ik ga ervan uit dat hij op multicast staat.

Of vraag je het i.vm. terugkijken en opnemen? 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 3, 2025

@joop2011 verschil in beeldkwaliteit is merkbaar hoog tussen live en terugkijken / opnames bij kpn.

Maar er is ook weer beeldkwaliteit verschil tussen nlziet 7.5mbps en kpn unicast. 
Net of de bitrate dus iets hoger is dan de 7.5mbps. Maar ​@Kasper QA TV geeft aan dat de kpn tv+ app 7.5mbps is en gelijk zou zijn aan de unicast stream van de kpn tv+ box. Dit zou betekenen dat deze 7.5 mbps is. Maar metingen verschillen weer tussen 7.5 en piek 9. Dan zou gemiddeld jou 8.2 weer kloppen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

We komen hier in de loop van volgende week op terug ​@I Am Groot. Navraag hierover staat uit. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2025

Jeroen? Al wat bekend?

@Jeroen van KPN 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

De streams zijn adaptive en er is geen vast maximum te geven omdat er toch nog variatie in kan zitten. 

Afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding gebruikt de cliënt (mobiel of TV+ Box) een snelheidsprofiel uit de stream. De streams zijn dus adaptive en het kan dus variëren. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • March 26, 2025

De streams zijn adaptive en er is geen vast maximum te geven omdat er toch nog variatie in kan zitten. 

Afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding gebruikt de cliënt (mobiel of TV+ Box) een snelheidsprofiel uit de stream. De streams zijn dus adaptive en het kan dus variëren. 

Hoi Jeroen, duidelijk.

Kan je misschien aangeven wat het minimum en maximum van de Unicast stream kan zijn?

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 31, 2025

@Jeroen van KPN er is al enige tijd overheen gegaan en ​@joop2011 zijn vraag is nog (steeds) niet beantwoord. Graag dit even (laten) uitzoeken aub.

• Nieuwkomer
  • September 2, 2025

Ik ben hier ook nog steeds benieuwd naar. Krijg de indruk dat KPN hier bewust vaag over is om vergelijken moeilijk te maken.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 5, 2025

Eigenlijk zit het antwoord al in het bericht van Jeroen boven de vraag van Joop:

Er is geen minimum en maximum te geven, omdat dit verschilt.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 5, 2025

@Denise van KPN de minimum waarde begint bij een getal en maximum waarde eindigt bij een getal. 
0-6

2-5

7-14

Er zijn waardes ingevuld en die willen we graag weten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

@Denise van KPN de minimum waarde begint bij een getal en maximum waarde eindigt bij een getal. 

Er zijn geen minimale of maximale waarde, het hangt ervan af hoe sterk (makkelijk) de momentane streams laten comprimeren. Maar de gemiddeld waarden laten meten.

Er zijn waardes ingevuld en die willen we graag weten. 

Ik heb kunstmatig de internetsnelheid beperkt en kom tot volgende metingen.

• 0,5Mbits en 1Mbits, de KPN TV App gebruikt volle bandbreedte en hapering de hele tijd.
  • 2Mbits, de gemiddelde gebruikte bandbreedte is 1,7Mbits, af en toe hapering. Dus de piek bandbreedte is groter als 2Mbits en minimale bandbreedte is lager dan 1,7Mbits
  • 4Mbits, de KPN TV App gebruikt weer de volle bandbreedte en als gevolg weer hapering af en toe, maar met duidelijke betere kwaliteit, dus andere stream.
  • Vanaf 8Mbits is gemiddelde bandbreedte tussen 4,3 en 4,7Mbits.

Zo te zien gebruikt KPN 2 verschillende streams met gemiddelde 1,7Mbits en 4,7Mbits.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 5, 2025

@TDN bedankt voor je test en uitleg hiervan. De kpn app die je getest hebt, doel je denk ik op mobiele en smart tv app. Is de meting ook uit te voeren voor de kpn tv+ ontvanger unicast stream? Of worden hier dezelfde streams voor gebruikt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

@I Am Groot Ik heb op het moment geen TV+ ontvanger om te testen, maar bij vroege metingen gebruiken de normale unicast zenders van TV en ontvanger dezelfde streams/bitrates. Maar hoe het zit nu met de betere kwaliteit van uncast zenders (ESPN...) weet ik niet. De unicast stream smartphone app is beperkt tot 4,7Mbits, de TV app tot 7,25Mbits. Ik heb gemeten met Smartphone app.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 5, 2025

Ik zou nog wel is willen weten wat het op de tv+ ontvangers doet. Mede dat de unicast streams in mijn ogen gezien nog steeds niet gelijk zijn aan de multicast streams. Wat betreft beeldkwaliteit. 

De glaskanalen op het itv platform zijn gelijk. Live, replay/opnames. 

Via de kpn tv+ ontvanger zie je op een grotere tv nog steeds beeldkwaliteit verschil. De één zal denken, waar maak je je druk om.  Maar als je glas gewend was, dan is dit nog steeds een minpuntje bij tv+

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 9, 2025

Wij kunnen daar helaas verder niet over uitweiden, want die cijfers delen we niet. Wel kun je verwachten dat we onze uiterste best doen om de kijkervaring zo plezierig mogelijk te maken. Of dat nu via multicast (live tv) of unicast (terugkijken, opnames) is. Daar blijven we verbeteringen in doorvoeren. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Je kunt wel uitgaan van:

Ontvanger 

Multicast 7,2 of 14,2 Mbps

Unicast 7,2 Mbps (ESPN 1080P 14,2)

Smart-tv app

Unicast tot 7 Mbps (dit wordt in de praktijk nu wel altijd gehaald natuurlijk)

ESPN 14,2 Mb/s 

Alle zenders zijn 1080p in de app maar met uitzondering van nu ESPN is de aanvoer 1080i.

Unicast tot 6,5 Mbps 

Ooit gemeten door forumlid wjb.

*tot: afhankelijk van verbinding en andere gelijktijdige toepassingen 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 10, 2025

Kanalen 1-10, 14, 51 (Viaplay tv), ESPN en Ziggo Sport zijn 14.4 mbit, de overige kanalen zijn 7.2 mbit.

Dit geldt zowel voor unicast als multicast, met uitzondering voor Ziggo Sport: Daarvan is de multicast stream nu nog 7.2 mbit. Binnenkort gaat de multicast van Ziggo Sport ook over op 14.4 mbit.

Wel raar dat KPN zo vaag doet over deze informatie...

Ik denk dat deze info best gedeeld kan worden met een disclaimer dat de werkelijke stream ook afhankelijk is van de verbinding thuis.

De streams zijn dynamisch: Ze passen zich aan aan de beschikbare bandbreedte. Bij lage bandbreedtes schakelen de box en app terug naar een lagere bitrate om bufferen te voorkomen.

Je kunt beter even een wat minder mooi beeld hebben dan dat de stream steeds onderbroken wordt.

Bijna alle streaming diensten werken met dynamische streams om dezelfde redenen.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 10, 2025

Kanalen 1-10, 14, 51 (Viaplay tv), ESPN en Ziggo Sport zijn 14.4 mbit, de overige kanalen zijn 7.2 mbit.

Dit geldt zowel voor unicast als multicast, met uitzondering voor Ziggo Sport: Daarvan is de multicast stream nu nog 7.2 mbit. Binnenkort gaat de multicast van Ziggo Sport ook over op 14.4 mbit.

Ik denk dat deze info best gedeeld kan worden met een disclaimer dat de werkelijke stream ook afhankelijk is van de verbinding thuis.

De streams zijn dynamisch: Ze passen zich aan aan de beschikbare bandbreedte. Bij lage bandbreedtes schakelen de box en app terug naar een lagere bitrate om bufferen te voorkomen.

Je kunt beter even een wat minder mooi beeld hebben dan dat de stream steeds onderbroken wordt.

Bijna alle streaming diensten werken met dynamische streams om dezelfde redenen.

Volgens mij zijn er geen 14,2mbit kanalen met unicast, alleen met multicast zijn je genoemde kanalen 14,2mbit zover ik weet.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Volgens mij zijn er geen 14,2mbit kanalen met unicast, alleen met multicast zijn je genoemde kanalen 14,2mbit zover ik weet.

Espn wel en ziggo sport ook.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 10, 2025

Espn wel en ziggo sport ook.

Ah oke, maar 1-10 niet toch bij unicast?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

@Edgarf87 

Voor o.a. de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Multicast 14,2 Mb/s

Unicast ongeveer 7,5 Mb/s

Vooral bij helderheid en kleur kan je dit verschil goed zien.

KPN TV+ app en de KPN TV app ongeveer 5,5 Mb/s

Voor Multicast is het volgende belangrijk:

Voldoende downloadsnelheid (echte, niet was is opgegeven) Ik denk minimaal 30 Mb/s

Rechtstreeks met UTP kabel aangesloten op de KPN router (Experiabox of Box12)  Als er een switch tussen zit, moet hij IGMP Snooping hebben.

DVS is uit den boze (is het 230 volt electritieteitsnetwerk ook helemaal niet gemaakt)

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 10, 2025

@Edgarf87 

Voor o.a. de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Multicast 14,2 Mb/s

Unicast ongeveer 7,5 Mb/s

Vooral bij helderheid en kleur kan je dit verschil goed zien.

KPN TV+ app en de KPN TV app ongeveer 5,5 Mb/s

Voor Multicast is het volgende belangrijk:

Voldoende downloadsnelheid (echte, niet was is opgegeven) Ik denk minimaal 30 Mb/s

Rechtstreeks met UTP kabel aangesloten op de KPN router (Experiabox of Box12)  Als er een switch tussen zit, moet hij IGMP Snooping hebben.

DVS is uit den boze (is het 230 volt electritieteitsnetwerk ook helemaal niet gemaakt)

De voorwaarden voor multicast te ontvangen wist ik wel. Maar @Richub beweerde dat de kanalen 1-10 ook met unicast 14,2mbit zouden zijn, maar dat is alleen met multicast.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

@Edgarf87 voor kpn tv+ en soundbox klopt dit.

bij het itv platform zijn de glaskanalen wel gelijk live, opname, terugkijken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Het is niet alleen de bitrate die scherpte en kleurdiepte bepaalt.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Het is niet alleen de bitrate die scherpte en kleurdiepte bepaalt.

Nee klopt, met bril op is het beeld scherper dan dat ik zonder bril kijk.