Skip to main content
Vraag

Wat is de bitrate van de KPN TV+ unicast stream?

• March 3, 2025
  • 29 reacties
  • 650 keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

PeterG schreef: 

Het is niet alleen de bitrate die scherpte en kleurdiepte bepaalt.

I Am Groot schreef:

Nee klopt, met bril op is het beeld scherper dan dat ik zonder bril kijk. 

Dat is niet wat ik bedoel, maar leuk is ie wel. 🙂

Axel01
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 18, 2026

Hoe zit het eigenlijk met de radiozenders? Jaren geleden was dat nog MP2 met bitrates variërend tussen 192 en 256kb/s.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 18, 2026

Jaren terug waren de radiozenders zelfs met een multicast stream. Toen ik de VIP5202 nog had, keek ik op de Fritzbox en gaf deze aan dat bijv. de NPO en commerciële radiozenders zoals Radio 538 en Qmusic op een constante 384 kb/s zaten.

Dat is nu al een tijdje omgezet naar unicast met zover ik nu meet een variable bitrate tussen de 192 en 224 kb/s. Radio Veronica had ruim een jaar geleden nog een multicast stream van 384 kb/s, maar die is nu ook alleen nog met een unicast stream met dezelfde variable bitrate.

Of deze nog MPG of AAC zijn is niet te zien.

Zie hieronder een meting van NPO Radio 2 en een zapmoment naar Radio 538 en een XITE thema radiozender.

Axel01
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 18, 2026

Jaren terug waren de radiozenders zelfs met een multicast stream. Toen ik de VIP5202 nog had, keek ik op de Fritzbox en gaf deze aan dat bijv. de NPO en commerciële radiozenders zoals Radio 538 en Qmusic op een constante 384 kb/s zaten.

Dat is nu al een tijdje omgezet naar unicast met zover ik nu meet een variable bitrate tussen de 192 en 224 kb/s. Radio Veronica had ruim een jaar geleden nog een multicast stream van 384 kb/s, maar die is nu ook alleen nog met een unicast stream met dezelfde variable bitrate.

Of deze nog MPG of AAC zijn is niet te zien.

Zie hieronder een meting van NPO Radio 2 en een zapmoment naar Radio 538 en een XITE thema radiozender.

AAC zou mooi zijn. Maar heeft vrij weinig zin omdat de aanlevering van vrijwel alle radiostations in MP2 is.