Skip to main content

Ik heb nu een KPN internet abonnement (De variant van oud xs4all klanten).

Ik kan daar TV+ bij nemen, en dat zou flink goedkoper zijn dan mijn huidige Ziggo abonnement.
Maar ik zou dat graag uitgebreid willen testen voordat ik Ziggo opzeg. Maar ik kan nergens
vinden wat de minimale termijn is van een TV+ abonnement. 

Kan iemand me dat vertellen?

Hallo @Wim27 ,

Dat is één maand. Je betaalt dan wel een toeslag van drie euro per maand. 

Je moet dit bij het afsluiten van het abonnement wel duidelijk aangeven. Zie ook het onderstaande schema: 

 


Ik zie die drie Euro inderdaad staan. 

Maar zou dit ook voor mij gelden (oud xs4all)? Ik heb dit groene schema nog nooit kunnen vinden in mijn kpn, en ook de prijzen die voor mij gelden zijn anders.

Ik betaal bv 63 Euro, voor 100/100, maar dat is inclusief Spotify, telefoon, FritzBox. En die zaken zijn bij mij niet los aan of uit te zetten.


Ik kan daar TV+ bij nemen, en dat zou flink goedkoper zijn dan mijn huidige Ziggo abonnement.

Weet je zeker dat je daar TV+ bij kunt nemen?

Naar mijn weten kan je alleen verlengen met TV+ wat dus gelijk staat aan een nieuw (KPN) abonnement aangaan voor minimaal 1 jaar.


Ik kan daar TV+ bij nemen, en dat zou flink goedkoper zijn dan mijn huidige Ziggo abonnement.

Weet je zeker dat je daar TV+ bij kunt nemen?

Naar mijn weten kan je alleen verlengen met TV+ wat dus gelijk staat aan een nieuw (KPN) abonnement aangaan voor minimaal 1 jaar.

Nee, dat weet ik niet zeker. De website is, vind ik, een beetje onduidelijk. Zeker voor mensen zoals ik die uit een aparte xs4all stam komen. Een jaar vind ik een beetje lang voor een betaalde test.


Ik zie die drie Euro inderdaad staan. 

Maar zou dit ook voor mij gelden (oud xs4all)? Ik heb dit groene schema nog nooit kunnen vinden in mijn kpn, en ook de prijzen die voor mij gelden zijn anders.

Ik betaal bv 63 Euro, voor 100/100, maar dat is inclusief Spotify, telefoon, FritzBox. En die zaken zijn bij mij niet los aan of uit te zetten.

Ja, je kunt verlengen via Mijn KPN of via 0800-0402.

Kies dan wel duidelijk voor de optie maandelijks opzegbaar, want anders zit je er één jaar aan vast. 

 

Kies je looptijd en snelheid

1 jaar

2 jaar

Maandelijks opzegbaar

 


XS4ALL bestaat niet meer en er is ook geen TV+ mogelijk onder de vlag van XS4ALL.

Ik ben er dus zo goed als zeker van dat je geen TV+ bij jouw huidige abonnement kunt nemen en alleen over kunt stappen naar een nieuwe TV+ abonnement van KPN. Een nieuw contract heeft een minimale looptijd van één jaar en dat geldt uiteraard ook voor jou.


Een nieuw contract heeft een minimale looptijd van één jaar en dat geldt uiteraard ook voor jou.

 

Dit schrijf je nu voor de tweede keer. 

De website kpn.com laat toch echt anders zien. Bij het afsluiten nieuw contract internet en TV krijg je de mogelijkheid om te kiezen voor Maandelijks opzegbaar. 

https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?tv=ja&%3Ficid=quicktile1

 

Waar baseer je op dat er een minimale looptijd is van één jaar?  


XS4ALL bestaat niet meer en er is ook geen TV+ mogelijk onder de vlag van XS4ALL.

Ik ben er dus zo goed als zeker van dat je geen TV+ bij jouw huidige abonnement kunt nemen en alleen over kunt stappen naar een nieuwe TV+ abonnement van KPN. Een nieuw contract heeft een minimale looptijd van één jaar en dat geldt uiteraard ook voor jou.

En dat zou betekenen dat ik op een andere, wellicht hogere prijs uitkom omdat allerlei opties die nu “gratis” zijn dan gekocht moeten worden. Dat is nog wel te berekenen wat dan de kosten zijn. Maar ik raak dan ook mijn xs4all email kwijt, en dat is minder leuk.

Mijn KPN geeft wel de optie om TV te nemen, maar of dat onder water betekent dat ik overstap naar KPN wordt niet duidelijk als ik een ander probeer in te voeren zonder op de bevestig knop te drukken. Maar de keuze tussen 1 jaar of per maand opzegbaar kreeg ik niet.

Ik zal de xs4all support (die hebben we nog) eens benaderen.


Wim27 schreef:

Maar ik raak dan ook mijn xs4all email kwijt, en dat is minder leuk.

Je raakt je xs4all email niet kwijt, die kan je gewoon behouden bij KPN. Sterker nog, ook KPN abonnees kunnen gewoon een xs4all.nl alias vastleggen bij hun kpnmail.nl adressen zonder dat ze ooit een xs4all abonnement hebben gehad.

 

Wim27 schreef:

Mijn KPN geeft wel de optie om TV te nemen, maar of dat onder water betekent dat ik overstap naar KPN wordt niet duidelijk als ik een ander probeer in te voeren zonder op de bevestig knop te drukken.

Als je nu geen TV hebt dan kan je bij jouw huidige abonnement waarschijnlijk wel TV nemen. Dat is dan echter geen TV+ maar het (betere) "oude" TV platform.


Xs4all geeft het volgende antwoord.

  1. Mijn internet contract wordt met een jaar verlengd. TV deel kan na een maand opgezegd worden.
  2. Ik zou geen tv+ krijgen, maar het “oude” systeem.

Voor mijn ouders die rond juni 2023 juist TV+ wilden vanwege de permanent in te schakelen ondertiteling (die achteraf helemaal niet goed werkte, maar toen was het te laat):

  • Overstappen naar nieuw KPN Internet 2023 abonnement (zou noodzakelijk zijn voor TV+), met jaarcontract
  • Ondanks het jaarcontract: KPN vond het vanwege behoud e-mailadressen geen nieuw contract, dus geen welkomstcadeau’s of kortingen
  • Dus wél TV+, en inderdaad per maand op te zeggen (maar ja, als TV+ je niet bevalt en je naar Ziggo wilt dan moet je een jaar dubbel betalen voor internet)
  • Ze hadden géén XS4ALL televisie, maar wel glasvezel mocht dat er nog iets mee te maken hebben

Trouwens: ik zou nog steeds wachten met overstap naar TV+.


Eigenlijk wil ik ook TV+ als ik overstap. Ik weet van de problemen, maar ik vermoed dat het wel de toekomst is. Maar xs4all geeft aan dat ik de oude decoder krijg. Die heeft voor mij als nadeel dat die geen Wifi kan, en eigenlijk wil ik minimaal gaan testen of dat werkt.

Het alternatief van kabels trekken of powerline adapters trekt me allemaal wat minder.


@Wim27

Als je KPN TV+ wilt, dan kun je het beste bellen met 0800-0402. Dan kun je meteen aangeven dat je (tegen een meerprijs van drie euro per maand) kiest voor direct opzegbaar.  


Eigenlijk wil ik ook TV+ als ik overstap. Ik weet van de problemen, maar ik vermoed dat het wel de toekomst is.

Ik ben er van overtuigd dat het de toekomst zal zijn maar de of de toekomst ook vandaag al is?

Ieder moet die keuze zelf maken maar voor mij zijn er nog een aantal showstoppers.

 

Maar xs4all geeft aan dat ik de oude decoder krijg.

Dan stap je toch gewoon over op KPN, ik zie het probleem niet.

 

Die heeft voor mij als nadeel dat die geen Wifi kan, en eigenlijk wil ik minimaal gaan testen of dat werkt.

Als jouw wifi apparatuur multicast to unicast ondersteunt dan zal dat werken. Ondersteunt jouw wifi apparatuur dat niet dan zal het ook werken echter dan alleen in unicast mode en dat betekent dat je een deel van de beeldkwaliteit direct in de prullenbak gooit.


Dat is nogal een lijst met Feature Request. Zijn dit allemaal zaken die in het oude systeem wel werken?


Dat is nogal een lijst met Feature Request. Zijn dit allemaal zaken die in het oude systeem wel werken?

Daar zitten uiteraard ook zaken tussen die alleen betrekking hebben op de TV+ Box en niet op de "oude" TV ontvangers. Voor mij zijn punt 2 en 3 uit die lijst al voldoende om de TV+ Box nog even links te laten liggen.


Hmm, heb je het op een rijtje?

Blijf je bij je xs4all abonnement dan krijg je bij mijn weten de Arris VIP5202 ontvanger. Die is zéér stabiel en werkt uitstekend. Ik neem aan dat die toevoeging dan € 10,00 kost maar ken de xs4all prijzen niet precies. Dat is dan zonder opnemen (dat kost ook wat extra).

Of je stapt over naar het huidige KPN abonnement met TV+. Daaronder kost TV met één ontvanger zonder opnemen € 12,50. Bovenop de keuze internetsnelheid. 100 Mb/s + 1 ontvanger is dan € 55.

TV bij Ziggo zonder internet: Hiervan kan ik alleen “Kabel TV” en “TV Start” vinden. Kabel TV is al € 22,95 per maand. En dat heeft minder mogelijkheden dan i.c.m. internet bij kpn of ziggo. Bovendien zijn de NL commerciële zenders niet in HD bij Kabel TV. Er is ook TV Start, zonder internet. Nog duurder €31,80. Wel wat meer zenders dan Kabel TV én alle in HD.

TV+ testen? Je kunt gewoon een jaar abonnement nemen met het nieuwe abonnement “2023” (zie schema boven). TV+ is een optie en kan er na 1 maand gewoon weer uit als je dat wilt.


Dank allemaal voor de reacties. Ik ga verder met alles op een rijtje zetten. 

Even een paar punten nog:

  1. Bij Ziggo heb ik inderdaad een abonnement van 22.95 per maand. Omdat ik uit het verleden een CI module heb (koop) heb ik de commerciele NL zenders ook in HD. Kijken doe ik daar nooit naar.
  2. Een Ziggo zender die ik zou missen is Ziggo Sport. Dat is een zender die in het basispakket zit. Vroeger formule 1 (nu niet meer), maar tegenwoordig wel sport zoals handbal en volleybal. 

Maar ik ga nu eerst eens rekenen.


Ik heb mijn bovenstaande nog even gefinetuned. Met beide tv pakketten van Ziggo zonder internet.

Sowieso is “alles” van één provider goedkoper.

De mediabox Next Mini van Ziggo is ook niet verkeerd.

Bij kpn kun je wel het hele Ziggo Sport zenderpakket nemen à € 14,99.


 

De mediabox Next Mini van Ziggo is ook niet verkeerd.

Ja, maar daar heb je weer geen opname bij als je geen internet van Ziggo hebt. 

Sowieso heb ik geen opname functionaliteit nu. Alleen NPO start.


Die Next Mini kan je sowieso niet krijgen zonder internet bij Ziggo. Want die is van af TV Standaard, een tv pakket in combinatie met internet.

Geen internet van Ziggo heb je de keuze uit Kabel TV en TV Start. Bij beide pakketten krijg je géén losse ontvanger. Bij TV Start wel een module met smartcard i.v.m. HD NL commeriëlen en meer zenders.

Jij komt nog uit een oude propositie waardoor je bij Kabel TV al een smartcard hebt.

Welke zenders kijk je wel? Als een een smart-tv hebt niet ouder dan 2019 dan heb je daar bv de NLziet app in. Dan kun je daar een abo'tje op nemen voor tv kijken. Dat is het minst duur. En gewoon via kpn/xsall internet mogelijk.

Op mijn site staat een mijns inziens duidelijk zender overzicht van NLziet.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-nlziet/ .


Eigenlijk kijk ik niet zo veel verschillende zenders.

NPO 1, EuroSport, ZiggoSport (de losse gratis zender) en af en toe ONS.

En wat streaming diensten zoals Netflix, Film1, Eurosport en F1TV.

 

Ziggo opzeggen en vervangen door NL ziet zou wat sparen. Dat moet dan wel op de Apple TV want mijn plasma uit 2010 heeft totaal geen Apps.


Hmm…

Ziggo Sport is bij kpn alleen als extra pakket te krijgen à € 14,99. Er is geen enkele andere provider waar je één Ziggo Sport kanaal in de basis krijgt.

ONS ( inderdaad in TV Start pakket ) zit bij KPN alleen in het pluspakket à € 6,99 (of gratis als je ook minimaal één mobiel KPN abonnement hebt)

Dus voor deze zenders kan je dan het best bij Ziggo blijven.

Wel te overwegen is om ook internet dan bij Ziggo te doen. I.c.m. TV Standaard (gelijk aan het internet-loze TV Start) is dat zeker wel ruim 10 euro minder per maand dan de huidige combinatie.


Internet bij Ziggo wil ik niet. De lagere upload overleef ik wel, maar het feit dat Ziggo binnenkomt in de woonkamer betekent kabels trekken om  bedraad internet in mijn werkkamer te krijgen. 

Als ik alles op de rij zet is mijn conclusie:

  1. Abonnement omzetten van xs4all naar kpn levert niets op. Dat komt door de extra’s die ik krijg bij xs4all, zoals spotify en een fritzbox. En ook het dataabonnement wat ik welliswaar weinig gebruik, maar ook verdwijnt bij overgang.
  2. TV bij KPN zorgt er in ieder geval voor dat ik mijn gratis ziggo sport kanaal verlies.
  3. TV+ lijkt toch de toekomst, maar op dit moment nog te veel problemen.

Kortom, ik ga voorlopig niets aanpassen.


 

Als ik alles op de rij zet is mijn conclusie: ik ga voorlopig niets aanpassen.

Verstandig besluit.