Skip to main content
Beantwoord

Wat is de verklaring voor STB-NMC-400 fout?

• March 8, 2025
  • 14 reacties
  • 154 keer bekeken

Heeft iemand hier contact gehad met KPN over deze code, anders dan via het forum? Ben benieuwd naar de verklaringen die zijn gegeven. Kreeg vanmiddag te horen dat in de laatste twee weken die code zeker 100 keer is voorgekomen en dat de spanningsadapter van de Experiabox de mogelijke oorzaak is? Deze zal nu vervangen worden. 

Zal het laten weten of de klachten afnemen of verdwijnen als de nieuwe stekker deze week binnenkomt.

Beste antwoord door Sebas14

Heb je de zwarte KPN modem (box 12) ?

Zoja, zie je dan regelmatig de KPN modem opnieuw opstarten?

Heel toevallig heb ik een buurman van de week geholpen waar ook een probleem zat in de adapter.

Ze sturen dan inderdaad een nieuwe adapter op. Dit lost vaak het probleem op.

Zie hieronder, links de defecte en rechts de nieuw opgestuurde adapter:

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Die fout komt doordat er geen verbinding zou zijn tussen de TV ontvanger en het modem. Op welke wijze is dit aangesloten? Direct met een internetkabel vanaf het modem? En wat heb je inmiddels allemaal al geprobeerd?

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Antwoord
  • March 8, 2025

Heel toevallig heb ik een buurman van de week geholpen waar ook een probleem zat in de adapter.

Zie hieronder, links de defecte en rechts de nieuw opgestuurde adapter:

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 9, 2025

Die fout komt doordat er geen verbinding zou zijn tussen de TV ontvanger en het modem. Op welke wijze is dit aangesloten? Direct met een internetkabel vanaf het modem? En wat heb je inmiddels allemaal al geprobeerd?

Idd direct via kabel. Vanuit meterkast onder de vloer door in een eigen flexibele leiding. Al heel wat jaren en zonder problemen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 9, 2025

Hoop dat het mijn probleem ook oplost  

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Idd direct via kabel. Vanuit meterkast onder de vloer door in een eigen flexibele leiding. Al heel wat jaren en zonder problemen. 

Dan is de andere suggestie nog om na te kijken, als er geen verbinding is en er wordt op het modem gekeken, branden alle lampjes dan nog stabiel groen? Of herstart deze continue? Indien herstarten lijkt me het andere antwoord een logische verklaring en een logische oplossing. Blijft alles netjes aan, dan zou je kunnen proberen het met een andere kabel tijdelijk te proberen om te zien of er toch verbetering is. Ervaar je op die momenten ook problemen met de internetverbinding zelf?

• March 9, 2025

Je hebt er geen extra router of switch tussen staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 11, 2025

Vanuit meterkast naar TV beneden is rechtstreekse verbinding, naar boven zit er een hubje die vervolgens drie tv's van signaal voorziet.

Vandaag het “andere” model adapter mogen ontvangen? Wat denk je? Kijkend naar de foto's in dit onderwerp. Ik had de linker adapter en krijg…….. de linker adapter. Terwijl juist het model adapter het probleem zou zijn???  Hoe dan?? Over een uur een terugbel afspraak.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 11, 2025

Reactie van medewerker KPN tijdens de terugbel: “Waar slaat dat nu op? Even kijken hoe we dat anders kunnen oplossen.” En die is gevonden, morgen in de winkel omruilen voor een ADS model adapter.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 11, 2025

Ik wil even inhaken op de foto's van Sebas, er zijn (net zoals type XGSPON ONT'S) twee type adapters voor de box12. En beide worden gewoon nog uitgeleverd. Zowel degene met serienummer ADS en MSG. Daaraan valt niet af te lezen dat de 1 beter is dan de ander, beide zouden moeten werken. 

Het kan zomaar zijn dat marc morgen naar de winkel gaat en ze daar geen adapter hebben welke begint met ADS. Dit is geen enkel probleem, als er wordt verdacht dat de voeding kapot is kan je beide accepteren als vervanging. 

• March 11, 2025

Met “ hubje” word waarschijnlijk een “netwerk switch” bedoelt.
Voor de KPN tv ontvangers is het nodig dat de netwerk switch IGMP snooping ondersteund.
Bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2. bron

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 13, 2025

Klantenservice stuurt mij dus naar de KPN winkel ter plaatse, want daar is het ASDmodel op voorraad.
Eenmaal in de winkel is de reactie: Wij hebben alleen hetzelfde model als dat u daar heeft. Klantenservice kan helemaal niet in onze voorraad kijken. Maar ik zal voor de zekerheid even achterkijken.

Heel snel terug en nee hoor dat model hebben wij niet. Klantenservice moet dat model dan maar aan u toesturen, dus weer contact met de klantenservice.

Gaat nu een heel nieuw modem worden toegestuurd…. met de juiste adapter daarbij…

== wordt vervolgd ==

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 14, 2025

Bericht was: na 10 uur ‘s morgens kunt u bij de Gamma terecht. Na 12:00 uur aangekomen; geen pakketje en de boodschap erbij: er komt vandaag ook geen zending meer binnen. 

Gamma kan er niets aan doen. KPN zal wijzen naar de koeriersdienst waarmee zij zaken doen, PostNL? Als klant heb je het nakijken. Inmiddels een kleine week verder met nog meer ergenis mbt de diensten van KPN dan daarvoor in bijna 20 jaar!!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 14, 2025

Wellicht heb je ondertussen tijd om de kabels en vooral de stekkertjes goed te controleren en/of aan te drukken.  Kijk ook even of de switch wel igmp snooping ondersteunt. Dat een nieuwe adapter de oplossing zou zijn lijkt me stug. Dan zou je andere problemen met de verbinding moeten hebben. Gebruik je toevallig draadloze verbindingssets in je net netwerk??

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 14, 2025

Ik wil even inhaken op de foto's van Sebas, er zijn (net zoals type XGSPON ONT'S) twee type adapters voor de box12. En beide worden gewoon nog uitgeleverd. Zowel degene met serienummer ADS en MSG. Daaraan valt niet af te lezen dat de 1 beter is dan de ander, beide zouden moeten werken. 

Het kan zomaar zijn dat marc morgen naar de winkel gaat en ze daar geen adapter hebben welke begint met ADS. Dit is geen enkel probleem, als er wordt verdacht dat de voeding kapot is kan je beide accepteren als vervanging. 

@MarcKleefstra lees dit bericht even. Een nieuw MSG exemplaar is ook gewoon goed, en de kans dat die bij het modem zit die je nu krijgt is ook zeer hoog.