Skip to main content

Goede avond,

Sinds juni 2024 hebben wij een Samsung tv. Daarop kijken we niet meer via de tv-ontvanger maar via de app (versie 3.0.22). We merken dat het beeld vaak onscherp is. Dat is heel irritant en is bij andere apps niet zo.

Wat kunnen we hieraan doen?

Mijn advies is altijd om bij de primaire televisie (woonkamer) een TV ontvanger te gebruiken.

Het is inherent aan de wijze van distributie (unicast versus multicast) dat de beeldkwaliteit van de app (unicast) lager is die van een TV ontvanger (multicast bij live televisie kijken).

Binnenkort komt er een nieuwe TV+ app voor smart TV's maar ik verwacht niet dat die een betere beeldkwaliteit zal leveren.

Hoe komt dat dan? De andere apps op de tv hebben dat niet. En kpn ook niet te hele tijd, het is soms ineens wazig en soms ineens ook weer voorbij.

We hebben juist een tv met zo'n paneel erbij gekocht zodat we van de losse ontvangers af zouden zijn namelijk!

Hoe komt dat dan? De andere apps op de tv hebben dat niet. En kpn ook niet te hele tijd, het is soms ineens wazig en soms ineens ook weer voorbij.

KPN hanteert variabele bitrates bij de TV streams voor haar apps en de unicast TV streams op de TV+ Box. Als er ergens op het pad tussen jouw televisie en het centrale TV platform een bottleneck ontstaat dan wordt de bitrate teruggeschroefd en dat leidt tot wazig beeld. Dat gebeurt dus ook als het centrale TV platform overbelast raakt, iets wat op piektijden en bij grote (voetbal) evenementen best wel eens kan gebeuren.

We hebben juist een tv met zo'n paneel erbij gekocht zodat we van de losse ontvangers af zouden zijn namelijk!

Toch zou ik echt de TV ontvanger gebruiken bij de primaire televisie. Je doet jezelf mijns inziens echt tekort als je via de smart TV app gaat kijken. De smart TV app is echt bedoeld voor een tweede of volgende televisie en, hoe je het ook wendt of keert, de beeldkwaliteit is lager, vooral bij live televisie kijken naar de Nederlandse publieke en commerciële zenders.

Je kunt de 5202 en 7022 ook gewoon uit het zicht plaatsen (achter de televisie plakken) en dan zie ik persoonlijk ook het probleem niet van het gebruik van een TV ontvanger.

Das een goede tip, ik ga het proberen!

Bedankt!

Reageer