Skip to main content
Antwoord

Weer storingen tv ontvanger: zwarte beeld en regelmatig haperingen

• August 6, 2025
  • 11 reacties
  • 186 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

De afgelopen tijd hebben we weer veel problemen met kpn tv.
Het begon met af en toe een seconde zwart beeld. Daar was nog mee te leven. Op dit moment kunnen we af en toe een paar minuten tv kijken, daarna gaat het beeld en geluid haperen. 
Vanavond stond het beeld vast of werd zwart en het geluid haperde. Dit was bij zowel opnames en live tv kijken. 
Apps op de smarttv, zoals NPO Start doen het prima. Als ik NPO Start via de kpn tvontvanger wil kijken, dan lukt dat niet. 
Ik heb herhaaldelijk de software van de tvontvanger opnieuw geinstalleerd middels een ‘frisse start’, het glasvezelkastje en het modem gereset. Andere kabels geprobeerd. Niets helpt.
De tvontvanger zit bekabeld op het modem aangesloten.

Ik zou graag een oplossing van KPN willen krijgen voor dit probleem.

Beste antwoord door Annasuzanna

Het is inmiddels helemaal opgelost!
Er speelden 2 problemen:
- de internetverbinding viel steeds weg

- het beeld werd steeds een seconde zwart

Na veel bellen kreeg ik te horen dat onze glasvezelverbinding steeds wegviel. Een monteur heeft het glasvezelkastje en het modem vervangen. Sindsdien is onze internetverbinding niet meer weggevallen.
De problemen met het beeld dat steeds zwart werd hadden we nog steeds. We kregen een nieuwe tv-ontvanger opgestuurd, maar het probleem bleef. Na veel zoeken op de KPN community kwam ik erachter dat het probeem mogelijk in de hdmi-kabel zet. We kregen steeds een tvontvanger opgestuurd zonder hdmi-kabel. De oude hdmi-kabel veroorzaakte het probleem (en geen van de hdmi-kabels die wij in huis hadden was een ultra high speed). We hebben een Ultra High Speed hdmi-kabel type 200700 van Hama aangeschaft. 
De storing van het zwarte beeld hebben we niet meer gehad. Na een jaar tobben, ‘bloed zweet en tranen’ is het probleem eindelijk opgelost! 

11 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2025

Niet prettig tv kijken natuurlijk. 

Hmm. Mag ik raden? 

Je hebt de Arris VIP2952. Die is niet zo jong meer en vast defect geraakt. Wat je nog kunt proberen is een minuut of 5 de stroom eraf. Want het geheugen kan volgelopen zijn. 

Helpt dat ook niet?

Dan KPN bellen dat ie stuk is. Dan wordt ie omgeruild. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.
Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com.

Leen59
Wijsgeer
  • August 6, 2025

Misschien kan je (tijdelijk) de KPN+ app op de TV installeren?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2025

Ze heeft een Samsung. Daar is de KPN iTV app beschikbaar. Nog niet TV+ app. 

Maar de app "interactieve TV" werkt prima op de Samsung. Bij mij wel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

Dank voor jullie reacties. De KPN iTV app loopt dan helaas ook vast en dat is best raar. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2025

Even nagekeken. Jouw Samsung komt uit 2015. Die heeft Tizen 2.3. De app werkt echter vanaf Tizen 5.0. Bouwjaar 2019 en later. 

Dus. 

Heb je de Arris al even zo'n 5 minuten stroomloos gehad? Als dat ook niet helpt 

Laat 'm vervangen door de Arris VIP5202. 

Of

Vernieuw je abonnement naar het nieuwe TV+ systeem. Met de Sagemcom DIW7022. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

Mijn excuses. Ik zie dat ik mijn gegevens in mijn profiel niet heb bijgewerkt. Ik heb een nieuwe Samsungtv en een andere tvontvanger, de Arris VIP5202.  Ik heb het aangepast in mijn profiel. Ik heb inmiddels kontakt gehad met de KPN. Die adviseerden mij inderdaad om van alle apparaten (glasvezel, modem, tvontvanger) langere tijd de stroom eraf te halen. Dan in volgorde van ontvangst alles 1 voor 1 weer aan te zetten. Mocht dit geen effekt hebben, kan ik bellen. Ik heb een code gekregen die gelinkt is aan mijn storing.
Hopelijk is het inderdaad het geheugen wat vol is gelopen….

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • August 10, 2025

Hi ​@Annasuzanna

Wat ontzettend irritant dat dit steeds gebeurt. Je hebt in ieder geval de juiste stappen genomen door met ons te bellen, er is nu in ieder geval een ticket aangemaakt voor je waarop je terug kunt vallen. Ik ben dan ook nieuwsgierig of het stroomloos maken heeft geholpen en zo niet wat de vervolgstappen zijn. 

Ik hoor graag van je. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

Het leek allemaal even weer goed te werken, maar op dit moment hebben we weer dezelfde problemen: regelmatig een seconde zwart beeld, internetverbinding die wegvalt (gek genoeg kunnen we dan wel live tv blijven kijken), opnames en terugkijken werkt dan niet. Ook de apps via de kpn tvontvanger en de apps van de smart tv werken dan niet. Ik moet het modem dan opnieuw opstarten, dan is in ieder geval de internetverbinding weer terug. Het probleem van steeds een seconde zwart beeld blijft.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 26, 2025

Dan stel ik toch voor om met ons contact op te nemen, zie ook de reacties hierboven. Dan kan een collega live een meting van de lijn doen en de nodige stappen ondernemen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 9, 2025

Het is inmiddels helemaal opgelost!
Er speelden 2 problemen:
- de internetverbinding viel steeds weg

- het beeld werd steeds een seconde zwart

Na veel bellen kreeg ik te horen dat onze glasvezelverbinding steeds wegviel. Een monteur heeft het glasvezelkastje en het modem vervangen. Sindsdien is onze internetverbinding niet meer weggevallen.
De problemen met het beeld dat steeds zwart werd hadden we nog steeds. We kregen een nieuwe tv-ontvanger opgestuurd, maar het probleem bleef. Na veel zoeken op de KPN community kwam ik erachter dat het probeem mogelijk in de hdmi-kabel zet. We kregen steeds een tvontvanger opgestuurd zonder hdmi-kabel. De oude hdmi-kabel veroorzaakte het probleem (en geen van de hdmi-kabels die wij in huis hadden was een ultra high speed). We hebben een Ultra High Speed hdmi-kabel type 200700 van Hama aangeschaft. 
De storing van het zwarte beeld hebben we niet meer gehad. Na een jaar tobben, ‘bloed zweet en tranen’ is het probleem eindelijk opgelost! 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 10, 2025

Allereerst ben ik erg blij om te zien dat het nu is opgelost, soms kan het inderdaad aan de algehele verbinding liggen. 

Dankjewel ook voor de terugkoppeling, hier hebben andere lezers ook veel aan. 😊