Skip to main content

Dinsdag 10 nov ‘20 is de glasvezel NTU aangesloten en geactiveerd vanuit KPN. Maar bij aansluiten werkt TV niet. Internet (speed test 200/250) werkt prima.

Ik heb een EB V12 router en Arris VIP5202 iTV ontvanger gekregen. Ontvanger geeft fout 307 (kan geen software ophalen), lijkt dan op te starten en blijft daarna zwart. KPN gebeld, ze weten het niet, er komt volgende week een monteur.

Maar misschien kan ik zelf al iets doen? Zou wel leuk zijn om in het weekend TV te kunnen kijken.

Situatie:

NTU in meterkast, EB V12 aangesloten (rood gemarkeerde ingang) met meegeleverde kabel op NTU. Op switch port (gele aansluitingen) #1 computer aangesloten (bekabeld). Internet werkt prima.

Op switch port #2 een geheel nieuwe cat 6a kabel van 7,5 meter aangesloten op de VIP5202. Ook andere kabel geprobeerd. HDMI kabel aangesloten op LG TV.

Stroom ingeschakeld op VIP5202 ontvanger. “Welkom bij interactieve TV van KPN” enz. Foutmelding 307. Dan krijg ik een voortgangsbalkje, wanneer die bij 100% is krijg ik nog een voortgangsbalkje, daarna wordt beeld zwart. Dan krijg ik nog heel kort in beeld dat het apparaat op 75% is met opstarten, daarna weer zwart en blijft zwart.

Ik heb ook niet een startscherm gekregen waarop ik mijn abonnementsnummer en pincode kon invoeren.

(Modem)Router:

Bij inloggen op 192.168.2.254 zie ik wel internet en wifi staan, maar geen TV.

Iemand een idee?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

heb een harde reset geprobeerd, maar het haalt allemaal niets uit. Het lampje voor op de STB wordt dan rood en beeld valt weg. Maar het levert uiteindelijk allemaal niets op.

Opvallend (zowel voor als na deze harde reset): àls ik signaal krijg op de HDMI is beeld zwart met witte tekens, niet blauw met groen wat ik in de tutorials/forumberichten zie.

 

Wat elke keer gebeurt na een soft reset (stekker eruit - erin):

  • altijd als allereerste die DBL-307 foutmelding: kan SW niet downloaden
  • steeds witte tekst / tekens op zwarte achtergrond
  • tekst "interactieve TV starten"
  • een ronddraaiend cirkeltje + een voortgangsbalk van 0-100%, daarna 2e balk 0-100%, nog steeds allemaal witte tekens op zwarte achtergrond
  • daarna valt HDMI signaal altijd weg
  • na ca. 1 minuut krijg ik een fractie van een seconde (met telefoon filmpje gemaakt anders gaat het veel te snel) toch het blauwe scherm met de tekst "welkom terug bij interactieve TV", daaronder "opstarten ... 75%", daaronder "Systeem opgestart" en daaronder een groene voortgangsbalk die op 75% staat.
  • Daarna valt HDMI signaal dus direct weer weg en gebeurt er niets meer
  • Zelfs na een hele nacht wachten komt er geen signaal op de HDMI kabel

 

Na de harde reset is het iets anders geworden, dan komt er helemaal geen HDMI signaal na stekker eruit - erin. Lampje op STB springt binnen 2 tellen al van groen naar rood. Druk ik dan meteen de knop in, dan gebeuren alle bovenstaande stapjes weer opnieuw.


Wat een gedoe he. Brandt het lampje tv op de box 12? En je heb geen switch tussen de box 12 en de tv ontvanger zitten?


Ja, dat brandt wel.

Wanneer ik een soft reset doe (stekker eruit erin) zonder netwerkkabel aangesloten krijg ik wel een startscherm van de STB “Aansluiten van de tv-ontvanger” en “de tv ontvanger aansluiten op het modem” en “volg onderstaande stappen” - sluit aan met gele stekkers enz.

Dit scherm knippert overigens wel af en toe even weg (even geen signaal), dat is raar.

Stop ik de ethernetkabel erin, krijg ik meteen weer de foutmelding 307 en begint alles weer opnieuw.

 


En je geen switch tussen de box en de ontvanger zitten?


Heb je de ontvanger al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen? Ontvanger naar fabrieksinstellingen zetten.


Krijg nou wat. Ik kreeg argwaan toen het startscherm (zonder ethernetkabel) af en toe wegviel. Ik stop er een andere HDMI kabel in (de door KPN meegeleverde) en nu krijg ik ineens dit beeld:

 

Erg vreemd, ik heb juist extra goede HDMI kabels gekocht:

https://www.ruconnected.nl/kabels/platte-4K-HDMI-kabel/

 


Heb je de ontvanger al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen? Ontvanger naar fabrieksinstellingen zetten.

Excuses, onze berichten kruisten elkaar. Nu ik dit scherm krijg met abonnementsgegevens kan ik aan de slag met invoeren. 

Ik kom er straks op terug of het allemaal gelukt is…

Dank voor de aandacht! :ok_hand:

Hartelijke groeten, Pieter


Heee dat is bijzonder maar wel goed. Waarschijnlijk toch een kapotte kabel dan. We horen het wel als je nog tegen een probleem loopt.


Oke dat ging vervolgens heel snel. Gegevens ingevoerd, melding “na max 15 minuten klaar”, maar dat was na een paar seconden al klaar. Nu kan ik TV kijken via de KPN STB. 

Wat meteen opvalt als ik vergelijk met mijn bestaande TV-abonnement (Ziggo): 

  1. Beeld van Ziggo is iets scherper out of the box en ook wat meer kleurverzadiging
  2. Zappen met Ziggo gaat veel sneller, vaak binnen 0,5 seconde de volgende zender beeld en geluid, soms iets langer maar nooit meer dan 1,5 seconde. Bij KPN duurt het minimaal 2 seconden, soms zelfs iets langer.

Het beeld kun je aanpassen, het zappen vind ik toch wel een beetje irritant. Maar het is maar wat je gewend bent, en dit zal ook wel wennen denk ik. Toen ik van analoge TV naar digitaal ging moest ik ook al wennen, analoog was altijd heel direct.

 

Nu eens kijken of het me ook lukt om TV te kijken met m’n eigen pfSense router, dus EB ertussenuit halen en pfSense direct op de MTU van KPN aansluiten...


Hallo @Bekabeld , extra goede HDMI-kabels bestaan niet, zelfs de goedkoopste van de Action is goed genoeg. Alleen als je veel langere afstanden over HDMI moet overbruggen is een betere kwaliteit een goede uitgave, anders zonde van het geld.

Als je naar de speciale glas-zenders kijkt op de tv-decoder, is dat beeld weer beter dan bij Ziggo.

 


Hallo @Bekabeld , extra goede HDMI-kabels bestaan niet, zelfs de goedkoopste van de Action is goed genoeg. Alleen als je veel langere afstanden over HDMI moet overbruggen is een betere kwaliteit een goede uitgave, anders zonde van het geld.

Als je naar de speciale glas-zenders kijkt op de tv-decoder, is dat beeld weer beter dan bij Ziggo.

 

Ha Jan, dank voor je input! Ik zal eens naar die glaszenders kijken. Nogmaals, het is geen probleem om de beeldinstellingen wat te tweaken denk ik.

Qua HDMI kabel: Ik weet dat de kwaliteitsverschillen hem niet zitten in het beeld. Het gaat erom dat “betere” kabels het “vaker doen” of dat ze werken in meerdere verschillende configuraties. Die kabel van RU staat hoog aangeschreven in dat opzicht. Toch wel onverwacht, daarom heb ik er ook bij het aansluiten in het begin geen acht op geslagen...