Skip to main content

Zie eventueel ook hier.

 

Wat is de beste instelling i.v.m. 4K en HDR?

Dolby Vision of HDR10?

 

Mijn indruk na het kijken op HDR10 vanmorgen was dat dat beeld iets mooier is.

Dolby Vision beeld is ook goed, maar het zwart is beter bij HDR10 zo te zien.

 

Ik hoor graag wat jullie mening is.

Alvast mijn hartelijke dank.

 

 

Dolby Vision levert een beter en helderder beeld dan HDR10 dus als jouw televisie Dolby Vision ondersteunt dan is dat de beste instelling.

Wel moet het dan natuurlijk zo zijn dat titels/films/series zonder Dolby Vision maar het HDR ook met HDR aan de televisie doorgegeven worden. Als het goed is zal de TV+ Box dat ook doen.


Dolby Vision, HDR10 en HDR10+ zijn drie verschillende formaten om HDR content te produceren en te tonen. De meeste moderne tv’s ondersteunen deze formaten al, maar je content wordt meestal maar op één formaat geleverd.

De keuze voor Dolby Vision of HDR10 kan een beslissing van de regisseur zijn, maar kan ook door marketing worden bepaald.

Je kan het beste je HDR instelling op auto laten staan, dan krijg je automatisch het best passende formaat.


Je kan het beste je HDR instelling op auto laten staan, dan krijg je automatisch het best passende formaat.

Dat is de vraag immers de instelling Dolby Vision of HDR10 (HDR Prioriteit) is een andere dan de instelling HDR automatisch, aan of uit (HDR instelling).

Ik heb begrepen dat de TV+ Box bij een HDR Prioriteit Dolby Vision content die met HDR10 aangeboden wordt ook met HDR10 doorgegeven wordt (zou moeten worden) aan de televisie.


Het kan aan mij liggen, maar nu begrijp ik er echt helemaal niets meer van.

 

Zie deze topic.

 

 

joop2011 schreef:

Wij hebben hem op HDR automatisch staan en alles werkt bij ons.

 

En waar heb je de HDR Prioriteit op staan?

Op Dolby Vision of of HDR10?

Als je die op Dolby Vision hebt staan, krijg je dan bij de 4K zenders nog HDR (HLG)?

En als je die op HDR10 hebt staan, krijg je dan nog wel Dolby Vision bij films van streamingdiensten die in dat formaat aangeboden worden?

joop2011 schreef:

Wij hebben hem op HDR automatisch staan en alles werkt bij ons.

En waar heb je de HDR Prioriteit op staan?

Op Dolby Vision of of HDR10?

Als je die op Dolby Vision hebt staan, krijg je dan bij de 4K zenders nog HDR (HLG)?

En als je die op HDR10 hebt staan, krijg je dan nog wel Dolby Vision bij films van streamingdiensten die in dat formaat aangeboden worden?

joop2011 schreef:

Op Dolby Vision.

Bij 4K zenders verschijnt op de LG Oled tv rechtsboven even “Dolby Vision” 

Is bij jou het beeld bij de 4K zenders van KPN dan wel optimaal?

Sebas14 schreef:

Bij HDR Prioriteit - Dolby Vision:

Alle streamingsdiensten geven Dolby Vision
4K TV zenders geen HDR (HLG), HDR komt geheel niet door. Beeld niet optimaal.

 

Ik zie als hij op HDR10 staat bij Disney+ geen Dolby Vision meer staan.

Dus moet ik hem nu op Dolby Vision of op HDR10 zetten?


Zolang de implantatie van de "automatische HDR" instelling nog niet terug is, nog steeds niet geregeld, is het een keuze die je zelf zult moeten maken. 

Het is nu of HDR10 of Dolby Vision, afhankelijk van jouw keuze op de KPN TV + ontvanger. Deze instelling bepaalt dan welke HDR norm je kunt kijken. 

Dit hangt mede van de mogelijkheid van je TV af, kan hij zowel Dolby Vision als ook HDR10+, zou ik normaliter kiezen voor wat je streaming dienst je aanbiedt. 

Netflix en Disney+ doen veel in Dolby Vision, bij Amazon Prime, zie je mondjesmaat Dolby Vision, meeste is bij deze aanbieder in HDR10+ 

 

Zolang KPN dit niet geregeld krijgt, kijk ik de streaming diensten via de apps van mijn OLED zelf, heb ik automatisch wel de juiste HDR instelling 


Zolang de implantatie van de "automatische HDR" instelling nog niet terug is, nog steeds niet geregeld, is het een keuze die je zelf zult moeten maken. 

Maar die is toch al geruime tijd terug?

 

Het is nu of HDR10 of Dolby Vision, afhankelijk van jouw keuze op de KPN TV + ontvanger. Deze instelling bepaalt dan welke HDR norm je kunt kijken. 

Waaruit maak jij op dat het nu Dolby Vision of HDR10 is en niet Dolby Vision en HDR10?

Wat gebeurt er dan als je een 4K HDR film kijkt op Love Nature 4K en de HDR Prioriteit op Dolby Vision hebt staan?


Zolang de implantatie van de "automatische HDR" instelling nog niet terug is, nog steeds niet geregeld, is het een keuze die je zelf zult moeten maken.

 

HDR automatisch zit er al sinds 7 december op.

Zie ook deze link en deze foto.

 

Zoals je op de foto kunt zien, zit HDR automatisch erop. 


Helaas is het voor mij nog niet echt duidelijk wat het beste is om te kiezen.

 

Uiteraard HDR automatisch.

 

Maar HDR prioriteit:  Dolby Vision of HDR10

Als ik hem op Dolby Vision zet, dan verschijnt bij 4K en bij UHD Dolby Vision kort rechtsboven in beeld.

Bij HDR10 verschijnt HDR rechtsboven kort in beeld.

 

Maar wat te kiezen? 

 

P.S.

Ik heb geen 4K pakket.

4K heb ik via de streamingdiensten. 😉


Kies voor Dolby Vision. Je hebt geen 4K pakket en dus nooit HDR bij lineaire televisie.


Ik kom nog even op de "automatische HDR" instelling terug. 

Het klopt dat het in het menu staat. Maar bij het uitproberen als je de voorkeur op Dolby Vision instelt, en dan vervolgens naar het ESPN kanaal 694 gaat, of Insight op 602, gaat de tv dus niet in de HDR stand. Oftewel de HDR instelling funtioneert nog steeds niet zoals het behoort. 

Bij juist functioneren zou de tv bij bovenstaande zenders dan het HDR10 signaal moeten kunnen uitlezen en dus de tv omzetten naar HLG, hetgeen ook een HDR vorm is. 

 

Zet ik bij standje automatisch de prioriteit echter wel op HDR10, ja dan gaat bij bovenstaande zenders wel de tv over naar de HLG c.q. HDR modus. 

 

Voor dat het sinds het afgelopen najaar is gewijzigd, funtioneerde de auto stand destijds wel goed. 

Dan ging de tv wel in of de Dolby Vision, danwel de HDR10 en of de HLG modus.

Volgens mijn moet gewoon de keuze prioriteit er weer uitgehaald worden, en dan gaat bij stand automatisch de tv wel gelijk in de juiste modus, zoals in de alinea hierboven aangegeven.

Maar wanneer dit alsnog bij KPN eindelijk correct gaat werken....


Daarom is dit topic van 2 maanden geleden gemaakt vanwege het niet goed functioneren van de HDR Prioriteit functie. Duidelijk uitgelegd.

Hier staat de HDR Prioriteit ingesteld op HDR10 om een correcte weergave te krijgen op de 4K zenders, maar is Dolby Vision uitgeschakeld.

 Ik zie liever Dolby Vision en dan een goede schakeling naar HLG voor de 4K zenders. Maar hier wordt nog aan gewerkt.

Het is inmiddels al ruim 2 maanden geleden dat er een KPN TV+ firmware update is geweest ipv een maandelijkse update, dus misschien kunnen we binnenkort wat gaan verwachten. Je weet het maar nooit.


@Tv-fans 

Helemaal duidelijk.

Het moet uiteraard ook voor een leek goed kunnen werken (niet iedereen kijkt op het forum)

Er is dus nog veel werk aan de winkel voor KPN.