Skip to main content
Beantwoord

Welke (Multi) afstandsbediening werkt wel met KPN Sagemcom DIW7022

• November 19, 2025
  • 14 reacties
  • 226 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb altijd prima werkend systeem gehad met de Logitech Harmony, maar werkte niet meer sinds ik die k..t boxen van Sagemcom DIW7022 heb gekregen, de Logitech werkt niet met Bluetooth, dus Logitech smart hub die wel Bluetooth ondersteund gekocht, jammer maar helaas ook deze niet werkende te krijgen met de DIW7022.

Als ik het geweten had in wat voor ellende in ben gekomen door die nieuwe boxen, had ik ze gelijk terug gestuurd, ik had twee prima werkende boxen staan maar omdat ik was overgestapt met mijn mobiel en dus nieuw abonnement kreeg, kreeg ik nieuwe boxen, echt KPN laat hier wel grote steek vallen door de klanten niet te informeren over dat deze nieuwe boxen niet met IR werken maar met Bluetooth.

Ik kan dus mijn oude Logitech Harmony en mijn aangeschafte Harmony Smart Hub zo in de kliko gooien.

KPN Bedankt!!!!!

Maar goed, langleven de vooruitgang, wie weet de oplossing, wat moet ik kopen om mijn tv, versterker, kpn box en mediaspeler met een afstandsbediening te laten werken?

Alleen de knpbox is bluetooth, de rest dus IR.

Bestaat dit eigenlijk wel?

Beste antwoord door Arjan van B

Er zijn op het forum wel mensen die redelijk succes hebben met die dingen. Bijvoorbeeld met een usb-infraroodontvanger zoals Flirc. En elders daarmee wel een succesverhaal van @FrankieV040:

Flirc USB V2 usb IR dongle gekocht. Deze is simpel te configureren met de flirc software in een windows PC. Template gebruikt van de "Nvidea Shield Gen2" en alle knoppen ingeleerd met de afstandsbediening van de VIP5202. Deze heeft namelijk wel IR en de codes werken op de KPN TV Box+. De 1,2,3 etc ingeleerd met de flirc software en de "full keybord" template. Kortom als je de flirc in de KPN Box+ stopt werkt de VIP5202 afstandsbediening op de KPN TV Box+. Dit werkt nu dus naar behoren.

En zonder zo’n infraroodontvanger ook via een thuisnetwerk, maar dat vraag je niet:

bedienen door mijn iTach IP2IR en domotica … maak het dan zo dat je de box via lan kunt bedienen.

Wat er via HDMI CEC werkt ligt trouwens nogal aan de televisie, vooral als het gaat om P+/P- en de cijfertoetsen.

14 reacties

• November 19, 2025

Een nieuw telefoon abonnement mag helemaal geen invloed hebben op het internet en televisie abonnement, hier ontgaat mij de logica van.

In antwoord op jouw vraag, daar is zover ik weet nog geen oplossing voor. Ik heb een vergelijkbare situatie ik gebruik mijn Harmony alleen nog voor de TV , de soundbar en de bluray speler. De tv+ box zet ik met de kpn afstandsbediening aan.

Je kan er voor kiezen om de TV en de versterker via de KPN afstandsbediening in en uit te schakelen en het volume regelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 19, 2025

Als je de Harmony kun pairen met je tv, via infrarood, dan kun je op die manier de box bedienen. Daarvoor moet wel je tv HDMI CEC ondersteunen. Feitelijk bedien je de tv, maar die geeft de commando's door aan de mediaspeler.

Als je overstapt met je mobiel krijg je nog niet op de vaste lijn nieuwe boxen. Alleen als je ook daar naar het nieuwe abonnement gaat, dan wel. Dat láátste heb je dus kennelijk ook gedaan.

Harmony ondersteunt zelf al een jaar of 8 die afstandsbedieningen niet meer. Juist omdat het met modernere apparatuur niet meer compatibel was te maken.

• November 19, 2025

De Harmony  afstandsbedieningen worden pas  4 jaar niet meer gemaakt de ondersteuning en aanvulling met nieuwe apparatuur ging gewoon door ik kon de vip5202 vorig ook gewoon  nog aansturen.

De ondersteuning is pas dit jaar gestopt. Wat betekent dat ik mogelijk mijn Harmony niet meer kan instellen.

https://tweakers.net/nieuws/233340/logitech-stopt-binnenkort-met-ondersteuning-oude-harmony-afstandsbedieningen.html

De afstandsbedieningen die hier niet worden genoemd houden ook nog ondersteuning 

https://members.harmonyremote.com/EasyZapper/New/Main.asp?WebProcessAction=Start&ClassId=HarmonyProcess.ProcLogin

Ps ik heb de tip van PeterG geprobeerd maar dat is mij nog niet gelukt. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 20, 2025

Er zijn op het forum wel mensen die redelijk succes hebben met die dingen. Bijvoorbeeld met een usb-infraroodontvanger zoals Flirc. En elders daarmee wel een succesverhaal van @FrankieV040:

Flirc USB V2 usb IR dongle gekocht. Deze is simpel te configureren met de flirc software in een windows PC. Template gebruikt van de "Nvidea Shield Gen2" en alle knoppen ingeleerd met de afstandsbediening van de VIP5202. Deze heeft namelijk wel IR en de codes werken op de KPN TV Box+. De 1,2,3 etc ingeleerd met de flirc software en de "full keybord" template. Kortom als je de flirc in de KPN Box+ stopt werkt de VIP5202 afstandsbediening op de KPN TV Box+. Dit werkt nu dus naar behoren.

En zonder zo’n infraroodontvanger ook via een thuisnetwerk, maar dat vraag je niet:

bedienen door mijn iTach IP2IR en domotica … maak het dan zo dat je de box via lan kunt bedienen.

Wat er via HDMI CEC werkt ligt trouwens nogal aan de televisie, vooral als het gaat om P+/P- en de cijfertoetsen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

@FrankieV040, mocht je meelezen hier, elders schreef je:

Kortom als je de flirc in de KPN Box+ stopt [en configureert] werkt de VIP5202 afstandsbediening op de KPN TV Box+.

Nieuwsgierig: werkt dat ook met ingedrukt houden (long press) van bijvoorbeeld de Home knop?

En nog even terugkomend over HDMI CEC, ik ben wel nieuwsgierig wat hier uitgekomen is:

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 21, 2025

Hi ​@jvtoorn,

Jammer dat het na de overstap op de TV+ ontvangers, niet helemaal meer werk zoals je graag zou zien 😕In dit topic zijn een aantal tips gegeven, ben je daar wat mee opgeschoten? 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 26, 2025

We hebben geen reactie meer van je gezien @jvtoorn,  dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag! 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

@jvtoorn, of misschien alleen voor toekomstige lezers, sinds de update van december 2025 is de ondersteuning van bijvoorbeeld Flirc verbeterd:

[...] we nu een volledige HID-codetabel hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

We hebben geen reactie meer van je gezien @jvtoorn,  dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag! 

Ik had al in privébericht laten weten dat ik het allemaal niet begrijp wat ze bedoelen, mijn tv zal best wel het een en ander ondersteunen maar ik ben ook opzoek naar een app of afstandsbediening dis mijn surroundset, tv, mediaspeler en tv box kunnen bedienen.

Zit nu weer met en mijn Harmony en de kpn afstandsbediening alles te bedienen, iets wat ik echt onhandig vind.

Als ik geweten had dat ik een nieuw type tv box ging ontvangen die niet meer via de harmony te bedienen zijn had ik ze gelijk terug gestuurd, oude type werkte ook prima en ook geen gezeik als je de box aanzet dat je eerst weer door een menu moet lopen ipv gelijk de laatst bekeken zender te zien krijg.

Gewoon allemaal erg onhandig allemaal, nee we zijn er niet blij mee!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Wil nog wel de kanttekening plaatsen dat ik ernstig ziek ben en na lang chemo traject nu in de bestralingsfase zit, dit alles hakt er ook geestelijk en in mijn energie ook erg in, vandaar dat ik ook niet snel reageer.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

Ik had al in privébericht laten weten dat [...]

Je krijgt meer (en snel) hulp als je gewoon in het forum je vragen stelt. 😍

als je de box aanzet dat je eerst weer door een menu moet lopen ipv gelijk de laatst bekeken zender te zien krijg

Dat is de keuze “Live tv” bij “Opstartscherm”; zie Startscherm instellingen op de TV+ Box en TV+ Soundbox.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 3, 2025

ook geen gezeik als je de box aanzet dat je eerst weer door een menu moet lopen ipv gelijk de laatst bekeken zender te zien krijg.

Dat valt wel mee ​@jvtoorn . Hij start in het startscherm op met 'nu op tv’. En met één druk op OK zit je weer in de live zender.

Je kunt ook instellen om direct met de laatst gebruikte tv- of radiozender op te starten, net als met de oude ontvangers. Zie uitleg ​@Arjan van B .

Na de laatste update, uiterlijk 11 december, kun je een Flirc USB aanschaffen. Via de laptop leer je die de (oude!) codes van kpn. Met de oude afstandsbediening of indien ze nog in je Harmony zitten gebruik je die. Daarna die USB in de ontvanger en je kunt weer de Harmony InfraRood gebruiken. Omdat de USB aan de achterkant zit kan het voor deze ir-usb nodig zijn nog een kort usb verlengkabeltje aan te schaffen.

Zelf doe ik het met één afstandsbediening. Die van de televisie! HDMI CEC aan op beide apparaten en gaan met die banaan.

Sterkte met alles.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 3, 2025

Oei, dan heb je nu al genoeg aan je hoofd ​@jvtoorn, en snap ik dat het flink tegenvalt dat het nu zo anders gaat met de nieuwe ontvangers 🙁

Ik zie dat Arjan al heeft benoemd dat je de ontvanger zo in kan stellen, dat je direct de normale tv te zien krijgt. Is het gelukt om dat in te stellen? Dat zorgt hopelijk al voor een iets fijnere ervaring met het tv kijken!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Logitech smart hub die wel Bluetooth ondersteund gekocht, jammer maar helaas ook deze niet werkende te krijgen met de DIW7022.

Elders is het vandaag iemand ineens gelukt met iets dat “Harmony Hub” heet. Gezien de “Beta” in de naam  “Harmony BetaTV Android” van de gekozen instelling, is dat misschien een nieuwe functie? Hoe dan ook, zie: