Skip to main content
Vraag

Welke zenders wil jij dat KPN in 2025 toevoegt, en wat kan er van af?

• December 25, 2024
  • 389 reacties
  • 10638 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

389 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 9, 2025

Heb liever een werkende KPN TV+-app op mijn Samsung Smart TV dan aanpassingen van zenders.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Er is toch een werkende app op de Samsung. Ik gebruik 'm zo'n 2 × per week ​@wvermeij .

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Ik heb liever een KPN tv app op de Apple tv. 

TvG2016
Helper
  • December 9, 2025

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er geen discussies zou mogen plaatsvinden in dit topic. Door een discussie over bepaalde zenders laat je aan KPN juist blijken wat er echt onder kanten speelt. En dat zegt meer dan alleen het intikken van een naam. Ik denk dat het hierdoor intern beter wordt opgepakt. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 9, 2025

Eens ​@TvG2016 ,

Begin volgend jaar open ik zo’n topic voor 2026 en dan mag iedereen reageren hoe ze willen. (mits ze wel de huisregels aanhouden…) 

TvG2016
Helper
  • December 9, 2025

@Noordzee maak dan direct een goede moderatie van het nieuwe topic met betrekking tot beschikbaarheid van zenders voor KPN.

Ik zie hier zoveel namen van zenders die wellicht wel heel interessant zijn maar niet voor Nederlandse providers beschikbaar. Zoals Vlaamse en Britse commerciële zenders (bijvoorbeeld VTM, ITV, Channel 4 etc), Iets zenders, TCM en nog wat zenders. 

Eerlijk gezegd is het aanbod van KPN binnen de mogelijkheden al vrij uitgebreid. Alleen zenders als BBC 3, BBC 4, TV5, RAI Uno en TVE ontbreken. Maar dat zijn nu juist de zenders die veel geld kosten om door te geven aan klanten. Hierbij wordt een commerciële afweging door KPN gemaakt. Dit mede op basis van kijkminuten en kijkgedrag bij eerdere doorgifte. Klanten (zeker die niets met deze zenders hebben) gaan natuurlijk klagen als het tv-abonnement plots €2,50 od 5 euro duurder  wordt. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 9, 2025

Ik was inderdaad al van plan om zoiets te gaan schrijven in het openingsbericht. 

​ Alleen zenders als BBC 3, BBC 4, TV5, RAI Uno en TVE ontbreken. 

Nu kan ik dat aanvullen met b.v. (alle) regionale zenders, daar wordt ook geregeld om gevraagd. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

BBC 4 zat vroeger (járen geleden) in het pluspakket, toen het nog ongeveer de helft van de prijs was als nu…

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

BBC 4 zat vroeger (járen geleden) in het pluspakket, toen het nog ongeveer de helft van de prijs was als nu…

Tsja, dat heet inflatie, ​@Wartywolfs.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Ik was inderdaad al van plan om zoiets te gaan schrijven in het openingsbericht. 

Nu kan ik dat aanvullen met b.v. (alle) regionale zenders, daar wordt ook geregeld om gevraagd. 

Eigenlijk moet het gaan om het toevoegen van zenders, en niet om welke zenders eraf moeten,  ​@Noordzee. Want dan  gaat iedereen zenders noemen die men zelf niet interessant vindt. Dus dat is niet zo zinvol.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

@Noordzee maak dan direct een goede moderatie van het nieuwe topic met betrekking tot beschikbaarheid van zenders voor KPN.

Ik zie hier zoveel namen van zenders die wellicht wel heel interessant zijn maar niet voor Nederlandse providers beschikbaar. Zoals Vlaamse en Britse commerciële zenders (bijvoorbeeld VTM, ITV, Channel 4 etc), Iets zenders, TCM en nog wat zenders. 

Eerlijk gezegd is het aanbod van KPN binnen de mogelijkheden al vrij uitgebreid. Alleen zenders als BBC 3, BBC 4, TV5, RAI Uno en TVE ontbreken. Maar dat zijn nu juist de zenders die veel geld kosten om door te geven aan klanten. Hierbij wordt een commerciële afweging door KPN gemaakt. Dit mede op basis van kijkminuten en kijkgedrag bij eerdere doorgifte. Klanten (zeker die niets met deze zenders hebben) gaan natuurlijk klagen als het tv-abonnement plots €2,50 od 5 euro duurder  wordt. 

Door het toevoegen van zenders als BBC 3, BBC 4, TV 5,  RAI hóéft het TV abonnement niet duurder te worden. Odido bijvoorbeeld, biedt deze zenders - al dan niet in een aanvullend pakket - voor vrijwel het zelfde bedrag als kpn.

Waarschijnlijk is kwantiteit voor kpn belangrijker dan kwaliteit. Of winstmaximalisatie door ‘dure’ zenders te laten verdwijnen of te vervangen door de pulp van Mediaset waar overigens niemand ooit om gevraagd heeft.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Tsja, dat heet inflatie, ​@Wartywolfs.

Krimpflatie - je betaalt steeds meer voor steeds minder.😐

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 10, 2025

Zo ruim vind ik het zender aanbod niet van KPN . Waar Ziggo alle regionale zenders doorgeeft in iedere regio plus gemiddeld minstens 10 lokale televisie zenders geeft KPN in mijn gemeente Krimpen aan den IJssel geen enkele lokale televisie zender door. Dit terwijl RTV Krimpenerwaard al heel lang bestaat en over onze regio bericht. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 10, 2025

Eigenlijk moet het gaan om het toevoegen van zenders, en niet om welke zenders eraf moeten,  ​@Noordzee. Want dan  gaat iedereen zenders noemen die men zelf niet interessant vindt. Dus dat is niet zo zinvol.

@Ratonesque 

En toch ga ik die optie wel noemen in het komende topic. Al is het maar om een zenderpakket betaalbaar te houden. 

Zo zijn er ongetwijfeld veel klanten die de eredivisietaks (zo’n 2,50 per maand voor elke klant) voor de ESPN-zenders het liefst zien verdwijnen. 

Zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen mag daarover zijn zegje doen. 

Of dat resultaat gaat hebben? Nee, dat waarschijnlijk niet. Maar het staat iedereen vrij om op een beschaafde manier een mening te ventileren. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Zeker, ​@Noordzee. We houden het beschaafd. Gelukkig is het hier geen X!

Dat van die €2,50 'eredivisietaks' wist ik niet...maar ja, die rechten zijn ook belachelijk duur...de providers houden op die manier wel de klanten vast, dus dat is voor de overige abonnees ook gunstig. ESPN hoeft voor mij ook niet, maar ja, velen vinden dit juist het belangrijkste.

Of er een één op één relatie is tussen de prijs en de doorgifte van een zender (behalve ESPN dan kennelijk) weet ik niet...alles wordt sowieso duurder.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 10, 2025

En toch. 15 jaar geleden betaalde je voor TOT 100 Mbps, zo'n 40 tv zenders in sd En telefoon € 80,--.

Voor de eerste 10 in HD moest je € 10 extra betalen. Maar veel was er nog niet in HD.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Maar dat geld toch ook voor het toevoegen van zenders?

De zenders die genoemd gaan worden om toe te voegen is toch ook op basis van wat men zelf interessant vindt?

TvG2016
Helper
  • December 10, 2025

Door het toevoegen van zenders als BBC 3, BBC 4, TV 5,  RAI hóéft het TV abonnement niet duurder te worden. Odido bijvoorbeeld, biedt deze zenders - al dan niet in een aanvullend pakket - voor vrijwel het zelfde bedrag als kpn.

Waarschijnlijk is kwantiteit voor kpn belangrijker dan kwaliteit. Of winstmaximalisatie door ‘dure’ zenders te laten verdwijnen of te vervangen door de pulp van Mediaset waar overigens niemand ooit om gevraagd heeft.

Een vergelijk tussen KPN en bijvoorbeeld Odido is niet goed te maken. Zonder inhoudelijk te ver de diepte in te gaan heeft het te maken met contractvormen en contractperiodes waarom Odido op dit moment de BBC Three en BBC Four wel aan klanten levert.

Ook prijzen van abonnementen in relaas met zenderaanbod vergelijken heeft weinig zin. Het is de strategie die een provider uitvoert. Odido focust meer op lineair en KPN doet een mengelmoes van lineair en online. Om bij BBC te blijven. KPN heeft lineair niet 3 en 4 maar online wel het peperdure BBC NL+ in het aanbod van basis. En zo is er nog meer online content met bepaalde waarde (inkoopprijs) die aan klanten zonder meerkosten wordt geleverd. Het zijn wellicht jouw keuzes niet maar het zijn keuzes die KPN heeft gemakt waarom te onderbouwen is waarom Odido bepaalde zenders wel levert en KPN niet. En dan laten we de kosten voor verdere ontwikkeling van decoders en apps wat ook het nodige kost nog even buiten beschouwing.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

...maar zenders erbij gaan niet ten koste van iets anders, dat is wel het geval als mensen zenders gaan noemen die wat hun betreft wel weg kunnen, ​@Berteman.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Op dit forum hebben in het verleden vele gebruikers, waaronder ikzelf,  aangegeven graag alle regionale zenders te willen ontvangen. 

Met ingang van 2026 gaat dat inderdaad gebeuren, niet door KPN maar via de Publieke Omroep, zie link:

https://nos.nl/artikel/2594028-regionale-omroepen-vanaf-volgend-jaar-live-te-zien-op-npo-start

Heel, heel blij mee!!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 10, 2025

Dan gaat het bij kpn zeker niet gebeuren om ze weer alle 13 landelijk door te geven. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Dan gaat het bij kpn zeker niet gebeuren om ze weer alle 13 landelijk door te geven. 

Ook niet nodig ​@PeterG , één mogelijkheid om de regionale omroepen te ontvangen is voldoende. Mijn wens op deze zenders toe te voegen bij KPN mag je dus doorhalen. Dank voor je inzet in deze!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Dat zou geweldig zijn, in Rotterdam naar RTV Drenthe en TV Noord kijken. Blijf je wel op de hoogte! 

• December 10, 2025

Dan ook meteen weer alle lokale kanalen. Ook dat zal niet meer gebeuren alle goede punten van Telfort heeft KPN helaas niet meegenomen.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • December 10, 2025

Daar ben ik ook wel blij mee. Met de NPO Start app alle regionale zenders bekijken.

Ik wil wel 1 ding even kwijt over de zenderwijzigingen van 1 januari:

Had Stingray er gewoon bij gehouden, dan had je als extra Stingray Lite TV kunnen toevoegen. 

Dan waren er in het nieuwe jaar 3 TV zenders verdwenen (Nick Music, MTV 80s en MTV 00s) en had je er 2 voor terug gekregen (Stingray Lite TV en Top 40 TV).

Valt er dus maar 1 zender weg.

Nu verdwijnen er 5 TV zenders en komen er 2 voor terug....