Skip to main content
Vraag

Welke zenders wil jij dat KPN in 2025 toevoegt, en wat kan er van af?

• December 25, 2024
  • 389 reacties
  • 10638 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

389 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Ik ken eigenlijk geen regionale of lokale zenders, de niet in een App of website te bekijken zijn. NPO Start een mogelijkheid meer. KPN kan beter op wensen van zenders rekening houden, de niet vrij te ontvangen zijn.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 11, 2025

Het is toch te triest voor woorden dat je uit moet wijken naar NPO start of NLziet om alle regionale zenders te kunnen zien omdat KPN dit vertikt!

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Zeker ​@TDN , ik neem aan dat alle regionale omroepen wel een app hebben. Maar mensen zonder een smart-tv zijn nu afhankelijk van laptop of telefoon om deze zenders te zien of te casten. Met deze uitbreiding van NPO Start (ook in de tv-ontvangers) zitten de regiozenders gewoon onder een knop van de AB, heel prettig.

Om alle regionale zenders in het KPN aanbod te krijgen is een utopie gebleken, opnemen in NPO Start lijkt mij een prima oplossing. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Dat zou geweldig zijn, in Rotterdam naar RTV Drenthe en TV Noord kijken. Blijf je wel op de hoogte! 

En hier in Noord-Holland het nieuws uit onze beider geboorte- en jeugd streken te volgen: RTV Drenthe en RTV Oost, zonder te casten of ander gedoe, gewoon via de tv. 

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 11, 2025

Het is gewoon makkelijk en klantgericht alles in 1 zaplijst. Onbegrijpelijk dat KPN zo star is in regionale en lokale televisie zenders.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 11, 2025

@Wewa 

Heeft niets met star te maken. Het is gewoon een kostenplaatje. Al die extra zenders doorgeven kost geld. Als zo'n regionale of lokale zender dat geld ophoest aan KPN, dan wil KPN dat vast wel doorgegeven. 

Is op de satelliet vergelijkbaar. Er zijn een aantal regionale zenders die het geld er voor over hebben en daardoor te bekijken zijn op de satelliet. Maar er zijn er ook zat die daar geen geld voor over hebben. 

Bij KPN betalen Omroep Friesland en AT5 kennelijk extra voor doorgifte want die twee zenders worden wel landelijk doorgegeven.

En verder is het bekend dat de meeste Nederlanders geen interesse hebben in de programma's van de regionale omroep van de andere kant van het land. Zelf kan ik via legale streams alle regionale en lokale zenders bekijken, maar ik gebruik die mogelijkheid zelden.

Het is natuurlijk wel heel mooi dat die mogelijkheid wat betreft regionale zenders er medio 2026 gaat komen via NPO Start.  

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 12, 2025

Nou , als Ziggo probleemloos deze extra kosten kan dragen en over heeft voor zijn klanten kan KPN dit toch ook? 
Het staat ook raar dat een goedkope dienst als NPO start alle regionale televisie zenders biedt en een veel duurder televisiepakket van KPN niet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

Het staat ook raar dat een goedkope dienst als NPO start alle regionale televisie zenders biedt 

Niet is gratis en ook niet raar dat publieke omroepen van een publiek omroep aangeboden wordt. De kosten betaalt de overheid, dus je en ik als belastingbetaler.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

Het staat ook raar dat een goedkope dienst als NPO start alle regionale televisie zenders biedt 

Niet is gratis en ook niet raar dat publieke omroepen van een publiek omroep aangeboden wordt. De kosten betaalt de overheid, dus je en ik als belastingbetaler.

Zeker niet raar ​@TDN , heel logisch zelfs. Wat ik altijd heel raar heb gevonden is dat wij uit ‘de wereld’ aan buitenlandse zenders (al of niet betaald) konden kiezen maar voor een deel Nederlandse zenders aangewezen waren op een app op je PC of telefoon. Ben blij dat zelfs in tijd van bezuinigingen bij de NPO straks deze mogelijkheid wordt geboden. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

De regionale omroepen zijn in principe alleen bedoeld voor de inwoners van die provincie zelf, ​@Berrie_Kaas

Verdere verspreiding is mooi meegenomen, maar op geen enkele manier per se bedoeld voor inwoners van andere provincies.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

De regionale omroepen zijn in principe alleen bedoeld voor de inwoners van die provincie zelf, ​@Berrie_Kaas

Verdere verspreiding is mooi meegenomen, maar op geen enkele manier per se bedoeld voor inwoners van andere provincies.

Dan maar 'mooi meegenomen' ​@Ratonesque , wij zijn als Drenth en Twentse, wonend in Noord-Holland, blij met deze mogelijkheid. 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 12, 2025

Wat ik gehoord heb gaan de 4 muziekzenders eraf. 2 MTV zenders 1 Nick music zender en 1 Stingray Classica + 50 Stingray radiokanalen en in de plaats komt 2 zenders voor terug top40 TV en Xcite Klassiek. 

en 40 Xcite radiokanalen. 

Verder kan KPN twee apps gaan ontwikkelen KPN sport app met 20 sportzenders erop die 24 uur per dag sport uitzenden + KPN Film en series app met 20 film en series zenders die ook 24 uur per dag films en series uitzenden en op die 2 KPN apps kan de klant tegen goedkopere betaalbare abonnement bestellen of afsluiten. Want de streamingdiensten en zenderpakketten van andere aanbieders die KPN aanbied vragen soms erg hoge abonnements prijzen ( behalve NPO start, BBC NL en Youtube ) 

Leg dit voorstel van mij aan KPN. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 12, 2025

Ook 100% NL verdwijnt ​@Frans123 . Op dat kanaal komt Top40 TV.

Ik heb het hier in een schemaatje. 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2025/11/07/veel-zenderwijzigingen-bij-kpn-per-1-januari/ 

KPN kan die apps wel (willen) ontwikkelen, maar zal alsnog niet goedkoop zijn. Vrijwel alle series en films zijn al in handen van een streaming dienst. Vaak exclusief. En sublicenties willen die oorspronkelijke streaming diensten dan ook weer aan verdienen. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 12, 2025

Oww Stingray radio gaat weg? Dat kan ik nu net niet gebruiken..jammer. Xite radiokanalen, tja maar n kans geven, maar toen ik bij Ziggo zat kwam er voor Stingray toen ook ‘n ander in, was minder-spul dat FunX sound had. Wie geeft Odido me als ik naar hun ga?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 12, 2025

Ziggo heeft ook Xite ​@Otto70 .

Kijk hier voor de collega met de O. Voor zolang als het daar duurt hè. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Ik ga volgende week de laatste samenvatting maken voor 2025.

Hopelijk gaat dat met deze vele onzinnige discussies lukken.😎

2026 sla ik over.

Misschien 2027 weer.😉

TvG2016
Helper
  • December 13, 2025

Wat de ene onzinnige discussies vindt dat vinden anderen weer heel zinvol. En wat de ene normaal vindt dat komt voor anderen als dominant over,

Met andere woorden: laat iedereen in zijn of haar waaien en geeft er geen kwalificaties aan. Het doel van dit topic is om KPN kenbaar te maken welke zenders klanten graag in het aanbod toegevoegd zien worden. En mijn inziens bereik je dit doel meer met niet alleen het kil intikken van zendernamen (waarvan meer dan de helft totaal onrealistisch is omdat ze niet voor KPN en andere Nederlandse providers beschikbaar zijn) maar vooral meer door met een discussie te laten blijken waarom zenders toegevoegd zouden moeten worden.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Wat de ene onzinnige discussies vindt dat vinden anderen weer heel zinvol. En wat de ene normaal vindt dat komt voor anderen als dominant over,

Om de lijst die ik regelmatig maakt makkelijk te kunnen maken, heb ik diverse keren gevraagd om niet in dit topic een discussie te starten.

Als je terug had gescrold, had je dat ook gevonden.

En daarom noem ik het in dit geval “onzinnige discussie” 

Wat jij bedoelt snap ik wel, maar dat bedoelde ik in dit geval niet.

De rest van jouw opmerking had ik niet mee gekopieerd, maar wat de reden ervan is ontgaat me volledig.

Maar je geeft eigenlijk mij gelijk dat ik met dit soort topics moet stoppen.

Dat begrijp ik er uit.😉

Dat jij een andere mening hebt, vind ik prima.

Daarom stop ik ook met het topic “welke zenders wil jij erbij hebben” 

Om dat goed te doen, moet het overzichtelijk blijven. (snap je?)

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Misschien is het dan verstandig om een topic “Welke zenders wil jij dat KPN in 2026 toevoegt, en wat kan er af”, te laten starten en beheren door de communitymanager of een moderator die daar zijn/haar energie in wil steken. Uiteindelijk is het, zoals nu geformuleerd, een vraagstelling van KPN gericht aan haar klanten, tenzij je de vraagstelling anders gaan formuleren. Mogelijk is dit ooit al eens geopperd, maar dat weet ik niet. 

Op zich is het natuurlijk niet vreemd dat een provider aan haar klanten vraagt wat ze willen zien en waarom. Kan men ook gelijk aangeven wat onmogelijk is en eveneens waarom. Dat kan een hoop ‘onzinnige discussie’ (zijn niet mijn woorden 🙂) voorkomen. 

TvG2016
Helper
  • December 13, 2025

@joop2011 doe je met jou zeer persoonlijke reactie in mijn richting nu precies wat je net nier wilt. En dat is een onzinnige discussie Maar ik begrip dat het in dit topic meer om ‘ik wil’ en gelijk krijgen dan over KPN inspiratie geven om zenders te gaan toevoegen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 13, 2025

Zoals al eerder aangegeven een tijdje terug neem ik het stokje binnenkort weer over van Joop2011. Er komt een wensentopic voor 2026 en dan mag iedereen reageren en discussiëren zolang men zich houdt aan de huisregels. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik vind het mooi om te zien hoe actief dit topic is geweest dit hele jaar! Snap ook wel dat de gemoederen soms hoog oplopen als je een zender erg graag (terug) in het zenderaanbod wilt hebben. 😅 Snap ook van joop dat hij het overzichtelijk wil houden dus, laten we in alle gevallen van de beste bedoelingen in elkaar uit gaan. De term ‘onzinnige discussies’ past daar niet in, dus verzoek om na te denken hoe je bericht op anderen kan overkomen voordat je hem plaatst. 🙂 Dan houden we het hier (hopelijk) gezellig. 

Dank voor al je werk in dit topic dit hele jaar joop! Erg fijn voor ons ook om te zien wat er speelt, en iedereen dank voor de betrokkenheid en het reageren. 💚

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Dat geldt dan evengoed voor zenders als BBC 1 en BBC 2, VRT, ARD en ZDF, die in principe bedoeld zijn voor inwoners van respectievelijk Groot Brittanië, Vlaanderen en Duitsland en feitelijk niet voor Nederland(se provincie’s). Ook op het geweldige (🫣) Mediaset en France 2 zullen Nederlanders imho ook niet massaal afstemmen, omdat die ook geen specifiek op Nederland gerichte programma’s aanbieden. 

Dat veel regionale zenders door middel van een app te bekijken zijn… tja. Zowel de Nederlandse publieke als commerciële zenders zijn ook op andere manieren te ontvangen, de content van andere zenders via streamingdiensten, maar dat is kennelijk dan geen reden om daarom maar te stoppen met de traditionele TV abonnementen.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Dat buitenlandse zenders hier te bekijken zijn is inderdaad mooi meegenomen, ​@Berteman! Ik kijk er dan ook veel naar. 

Verschil is m.i. wel dat programma's van buitenlandse zenders films en amusement uitzenden die voor Nederlanders ook interessant zijn. Voor regionale zenders geldt dat minder. Ik bedoel, de strapatsen van Trump hebben iets meer gevolgen voor ons dan een schuinsmarcherende wethouder in, pak 'm beet, Rucphen. Het belang daarvan beperkt zich toch meer tot de regio.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Regionale en lokale omroepen hebben per dag maar paar nieuwe zendingen, de rest is eindeloze herhalingen, en uit deze reden kijk ik bijna nooit.