Skip to main content

Vraag waarom zijn jullie settopboxen zonder wifi, elke smart tv heeft het ,scheelt een hoop kabelwerk naar de slaapkamers

Qua stabiliteit gaat er toch niets boven een kabel dus ik snap het wel dat de ontvangers geen Wi-Fi hebben:wink:


Omdat wifi compleet ongeschikt is voor IGMP multicasts met een volume zoals die van een TV stream. Je wifi zal daar compleet plat van gaan. Er zijn daar ook voldoende voorbeelden van op het forum te vinden.


Netflix en zo werk perfect via de wifi van de tv zelfs de 4k films dus ik snap het probleem niet ,eerder met draadloze zenders en ontvangers van Kpn werkte het vaak niet dan kon je beter bekabelen daar heb je gelijk in

Ik vind dat als het er inzit de wifi mogelijkheid (wat volgens mij niet veel duurder wordt wat de box betreft)dan heb je als gebruiker in ieder geval de keuze om het te gebruiken

 

 


Bij de Ziggo Next kan het ook per WiFi (bij voorkeur de 5.0-band) en werkt perfect is mijn ervaring toen ik nog bij Ziggo klant was.

Maar bekabeld blijft veiliger en stabieler.


@Rnot wanneer het trekken van een kabel een probleem is waarom neem je dan geen Google Chromecast? Dan kan je kijken via de KPN ITV app en stream je naar je TV. Bijkomend voordeel is dat je dan ook niet hoeft te betalen voor een 2e setopbox (5euro/maand).


Hallo @Rnot Om TV te kijken gebruik ik powerlines om TV te kijken en werkt (bij mij) perfect, dan hoef je geen kabels te trekken omdat je stroomnetwerk als netwerkkabel fungeert.

 


Netflix en zo werk perfect via de wifi van de tv zelfs de 4k films dus ik snap het probleem niet ,

Bij de Ziggo Next kan het ook per WiFi (bij voorkeur de 5.0-band) en werkt perfect is mijn ervaring toen ik nog bij Ziggo klant was.

Beide maken geen gebruik van IGMP multicasts en daar zit hem dus de crux.

Een multicast wordt naar alle op het wifi toegangspunt aangesloten apparaten gestuurt en dat is veel te zwaar voor een wifi toegangspunt. Was er altijd sprake van unicasts, zoals bij Netflix en Ziggo, dan zou het geen enkel probleem zijn.

Sluit voor de grap maar eens een wifi accesspoint aan op een switch zonder IGMP snooping waar ook een TV ontvanger op aangesloten is. Zet de TV ontvanger aan en kijk wat er gebeurt met de wifi van dat accesspoint.

 

Powerlines kunnen uitkomst bieden, maar kunnen ook een bron van problemen zijn als het lichtnet niet "schoon" is. Powerlines worden ook sterk afgeraden voor 4K televisie.


Hallo @wjb 

Powerlines kunnen uitkomst bieden, maar kunnen ook een bron van problemen zijn als het lichtnet niet "schoon" is. Powerlines worden ook sterk afgeraden voor 4K televisie.

Daarom schreef ik ook dat het ‘bij mij’ goed werkt, zelfs met een 4K-TV.

Ik kon alleen de WiFi er nooit bij aan hebben op de powerline waar ook de tv-decoder op zit, want dan had ik last van a-synchroon beeld-geluid. 

Ik heb vorige week toevallig ontdekt hoe ik dat op kon lossen, bij de geluidsinstellingen in de tv-decoder kun je de vertraging in milliseconden aanpassen t.o.v. het beeld, heb het op 80 ms gezet en weer synchroon beeld/geluid met de WiFi aan.:relaxed:

Dit even als toelichting off-topic.


Hi R, welkom op het forum. 

Omdat wifi compleet ongeschikt is voor IGMP multicasts met een volume zoals die van een TV stream. Je wifi zal daar compleet plat van gaan. Er zijn daar ook voldoende voorbeelden van op het forum te vinden.

Het zijn inderdaad 2 verschillende dingen, dat zal dus niet werken. Chromecast is dan een prima oplossing om via de app te casten. Heb je een LG of Samsung van na 2017? Dan kun je ook de KPN app downloaden op de smart TV zelf.Â