Skip to main content
Beantwoord

Wil tweede afstandsbediening bestellen maar dit gaat moeizaam

• July 11, 2025
  • 26 reacties
  • 183 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Is bij meerdere grote bedrijven zo, maar blijft toch ergerlijk dat je op de KPN-site geen formulier in kunt vullen, en al helemaal geen e-mail. Of ik kijk ergens overheen? Zelfs het telefoonnummer 0800-0402 met moeite kunnen vinden. Ik zie ook dat ik niet de eerste ben die hierover klaagt.

Zo ben ik op de site een kwartier bezig geweest met zoeken naar het bestellen van een tweede afstandsbediening voor mijn KPN + abo, maar kan het niet vinden. Of kijk ik ook hier ergens overheen?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen…

Beste antwoord door Noordzee

Hoe zit het nu?

Het gaat erom wat voor TV-ontvanger jij hebt.

Heb jij KPN TV+ en dus de DIW7022? Dan heb je voor 15,00 de juiste Comfort-afstandsbediening besteld.  

Maar heb jij (zoals in jouw profiel staat) de Arris VIP 5202 dan moet je voor 20,00 een ander type Comfort-afstandsbediening bestellen. 

Hallo ​@George-1 ,

Volgens jouw profiel heb jij een Arris VIP 5202. In dat geval kun je voor twintig euro deze afstandsbediening bestellen als tweede exemplaar: 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/233229/comfort-afstandsbediening-voor-interactieve-tv/?soPos=421

Omschrijving

Deze afstandsbediening is speciaal ontwikkeld voor onze Interactieve TV klanten die behoefte hebben aan een afstandsbediening met duidelijkere knoppen en stevige handgreep.

De Comfort+ afstandsbediening is geschikt voor de volgende tv-ontvangers van KPN:

• HMB2260
  • VIP2952
  • VIP5202

De Comfort+ afstandsbediening is niet geschikt voor:

• DIW7022 (KPN TV+ Box)
  • VSB3918 (KPN TV+ Soundbox)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

• July 11, 2025

Heb je een TV+ ontvanger? Daar kan maar 1 witte afstandsbediening aan gekoppeld worden.

Je kunt wel een zwarte afstandsbediening kopen als 2de afstandsbediening, die kun je wel koppelen. Deze kun je hier bestellen:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/tv/

Let dus op dat je niet die witte bestelt. Als je die aan de tv+ ontvanger koppelt, dan word de eerste ontkoppelt. Die werkt dan dus niet meer.

Heb je een oudere tv ontvanger? Dan kan je hier terecht:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/interactieve-tv/

Bij de oudere tv ontvangers is het wel mogelijk om meerdere witte afstandsbedieningen te gebruiken.

Is je afstandsbediening kapot? Dan kan je hier gratis een nieuwe aanvragen:

https://www.kpn.com/service/televisie/afstandsbediening-aanvragen

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 11, 2025

Bedankt voor je snelle reactie…

Heel erg jammer, is zo makkelijk. Kon bij de vorige dus wel.
Ja, die zwarte, maar bediening is veel anders, waardoor onhandig...

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 11, 2025

Dat valt best mee ​@George-1 

da’s een kwestie van even wennen.
Overigens kun je die knop met die drie verticale puntjes zelf nog programmeren.

Voor TV+ is dat de enige optie voor een 2e afstandsbediening

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 11, 2025

Bedankt voor je aanvullende info. Ik ga er eens over nadenken...

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 12, 2025

Sorry voor de wat late reactie..

Voor die 15 eurootjes ga ik hem toch maar bestellen.

Nog wel een vraagje over het koppelen als dat mag.

Ik heb zelf een handleidinkje gemaakt. Is dit dan voor de ‘zwarte’ (tweede) ab de juiste route?

Afstandsbediening toevoegen

1. Ga naar Instellingen (tandwieltje rechts bovenin het scherm) en kies voor Apparaat
  2. Ga naar afstandsbediening
  3. Ga naar Afstandsbedieningen en accessoires
  4. KPN afstandsbediening ‘toevoegen’
  5. Vervolgens open je 'Bedien je tv met de KPN afstandsbediening'
  6. Kies hier voor automatisch en volg de instructies op het scherm
    Den toetsen 7 en 9 indrukken (je ziet dan meen ik ook de zwarte ab?)

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 12, 2025

Hoi ​@George-1 
't Is alweer even geleden dat ik die ingesteld hebt, maar je krijgt er een gebruiksaanwijzing bij hoe je moet installeren.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 12, 2025

Hi, Bedankt. Maar voor welek afstandsbediening geldt die werkwijze dan?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 12, 2025

Het gaat toch over de 2e afstandsbediening? ​@George-1 ?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 12, 2025

Ja hoor, ik begreep eerder dat je geen ‘witte’ afstandbediening kunt gebruiken als tweede (jammer) ,vandaar dus deze tweede zwarte…. Klopt toch?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 12, 2025

Hallo ​@George-1 ,

Volgens jouw profiel heb jij een Arris VIP 5202. In dat geval kun je voor twintig euro deze afstandsbediening bestellen als tweede exemplaar: 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/233229/comfort-afstandsbediening-voor-interactieve-tv/?soPos=421

Omschrijving

Deze afstandsbediening is speciaal ontwikkeld voor onze Interactieve TV klanten die behoefte hebben aan een afstandsbediening met duidelijkere knoppen en stevige handgreep.

De Comfort+ afstandsbediening is geschikt voor de volgende tv-ontvangers van KPN:

• HMB2260
  • VIP2952
  • VIP5202

• DIW7022 (KPN TV+ Box)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 12, 2025

Hallo Noordzee,

Mede omdat KPN zeer lastig te bereiken is, alleen bellen, ben ik uitgeweken naar de community.

Ik heb inmiddels een aantal vragen gesteld en ben onder de indruk van de snelle en duidelijke antwoorden. Mooi!!!

Maar nu inhoudelijk antwoord op je bericht. 
De DIW7022 zou dus niet werken op mijn TV-ontvanger, Maar ik lees toch wel dit bij de AB (die ik inmiddels besteld heb): 

Deze afstandsbediening is alleen geschikt voor de KPN TV+ Box (DIW7022) en de KPN TV+ Soundbox (VSB3918). Hij wordt geleverd met 2 AAA batterijen.

Hoe zit het nu?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 12, 2025

Hoe zit het nu?

Het gaat erom wat voor TV-ontvanger jij hebt.

Heb jij KPN TV+ en dus de DIW7022? Dan heb je voor 15,00 de juiste Comfort-afstandsbediening besteld.  

Maar heb jij (zoals in jouw profiel staat) de Arris VIP 5202 dan moet je voor 20,00 een ander type Comfort-afstandsbediening bestellen. 

Hallo ​@George-1 ,

Omschrijving

• HMB2260
  • VIP2952
  • VIP5202

• DIW7022 (KPN TV+ Box)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 12, 2025

Aha, er is sprake van een misverstandje bij mij.  In mijn profiel zal dan inderdaad nog de VIP5202 staan, maar ik heb inmiddels een aantal dat de DIW7022, had ik dus duidelijker moeten aangeven.

Maar uit verhaal bij het kopen (inmiddels gekocht) van de zwarte AB staat toch wel dit:

Deze afstandsbediening is alleen geschikt voor de KPN TV+ Box (DIW7022) en de KPN TV+ Soundbox (VSB3918). Hij wordt geleverd met 2 AAA batterijen.

Is dus toch wel goed dan?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 12, 2025

Dan is dat de goede keus geweest. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2025

Profiel nog niet bijgewerkt George?

https://community.kpn.com/settings/profile

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Bedankt voor de tip. Nu gedaan, maar eerlijk gezegd denk ik er nooit aan. Ik dacht ook dat ‘onderhuids’ KPN dit wel ergens bij mijn gegevens aan zou geven...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2025

In de kpn gegevens staat dat wel.

Maar als je vragen stelt op de community en je hebt het bijvoorbeeld over "de tv ontvanger" is het voor beantwoorden wel handig als wij, en de moderators, kunnen zien welke.

Bij jou staat NAW erin, maar zonder dat mogen de moderators je gegevens ook niet opzoeken. 

Overigens gebruik ik als tweede afstandsbediening voor de ontvanger die van m'n televisie. Werkt prima via HDMI CEC. 

En aangezien ik bij m'n televisie er 2 heb maakt dat dus 3 om ontvanger te bedienen.  En op m'n telefoon ook nog de Google Home Remote. (4)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Gaan we voortaan beter in de gaten houden. Dacht dat ik dat een keer vermeld had, maar niet dus..

En goed idee van die tweede afstandsbediening. Gaan we proberen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@George-1, mooi om te lezen dat je via enkele community leden aan de juiste afstandsbediening bent kunnen komen. Hiermee kun je dan straks 2 afstandsbedieningen gebruiken mocht je dat willen. 

Als een profiel trouwens niet is ingevuld, mogen de KPN medewerkers niet zomaar in de administratie duiken om dingen over een abonnement in te zien. Het helpt altijd om als je een vraag stelt al zoveel mogelijk informatie ingevuld te hebben 👍

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 15, 2025

Hi Jeroen,

Bedankt voor je bericht.

Ja, dat was ook juist de bedoeling. Installatie was eenvoudig en werkt verder prima. 

Beetje jammer dat je geen twee originele naast elkaar kunt gebruiken. Gewoon maar even wennen dus.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 20, 2025

Ik wil dit topic afsluiten omdat het met jullie hulp opgelost is. Maar hoe doe ik dat?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 20, 2025

Dat gaat niet ​@George-1 
Ziggo sluit topics af, de KPN bijna nooit, alleen als een topic uit de hand dreigt te lopen.

Update:

Als je geen berichten meer wilt ontvangen dan kun je onder het eerste bericht aanklikken Niet meer volgen

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 20, 2025

Ok, dan weet ik dat. Bedankt!
Maar gewoon als stukje tekst kan het natuurlijk wel. Of heeft dat geen toegevoegde waarde?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 20, 2025

Zie mijn update onder het laatste bericht Klik Niet meer volgen aan. ​@George-1 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 20, 2025

Bedankt! Dan weet ik dat...