Skip to main content

Sinds kort zijn wij klant van KPN, maar het valt mij op dat het geluid niet altijd constant is. Zit ik een opname te kijken en pauzeer ik die even, dan wordt het geluid ineens harder of zachter. Super irritant is dit, want het verschil kan best groot zijn. Ook ervaar ik dit bij het zappen tussen zenders. De ene zender is veel harder dan de andere. Het geluid laten wij via een soundbar komen en niet via de tv. Hebben al van alles aan instellingen geprobeerd, maar geen resultaat. Doe ik iets verkeerd of is dit een bekend probleem bij KPN?

Hoi ​@Ilse1982, dat is geen bekend probleem, maar het klinkt wel erg vervelend! Welke tv-ontvanger heb je precies van ons? Op je profiel zie ik staan dat je een Experia Box V10a modem hebt, het type tv-ontvanger staat er niet bij.

Merk je deze verschillen ook als je het bij wijze van test zonder de soundbar probeert?

Als je een TV+ Box hebt als tv-ontvanger kan je deze tips in onze Kennisbank alvast proberen: 

Hoi ​@Jasper van KPN,

Wij hebben een kpnbox DIW7022. Tenminste dat staat op de ontvanger. We hebben inderdaad geen problemen tot dusver met het geluid van de tv. Zal dus aan de soundbar liggen. Wellicht ben ik hier dan aan het verkeerde adres, maar enig idee wat ik hier de beste instellingen dan voor zijn?

Dan heb je inderdaad een TV+ Box. Je kunt de instellingen op de link die ik noemde proberen, en kijken of het daarmee beter wordt.

Wat de beste instellingen zijn verschilt per situatie, dat is een kwestie van proberen.

Ik heb inmiddels alle instellingen uitgeprobeerd, maar geen verbetering. Soms valt het geluid compleet weg. Bij Disney+ en Amazon Prime heb ik ook geen geluid. Ik wordt er een beetje moedeloos van. Lullig om te zeggen, maar bij Ziggo heb ik dit probleem nooit ervaren. 

Het lijkt wel een instelling te zijn, aangezien het zonder de soundbar wel goed gaat. Heb je de instellingen van de TV+ Box hiervoor geprobeerd, van de soundbar of beide? Het kan helpen om op beiden hiervoor te proberen.

Ik heb inderdaad van alles al geprobeerd, maar er is geen enkele instelling die geen problemen veroorzaakt. Of er is helemaal geen geluid, of het geluid valt soms weg of het geluid wordt na pauzeren ineens harder. Niks wat het opgelost heeft helaas. 

Welke instellingen heb je precies geprobeerd? Als we dat weten kunnen we op basis daarvan misschien nog een suggestie doen. 

Ik heb alle audio instellingen geprobeerd. Dolby, stereo, passthrough, automatisch. Optische uitgang aan en uit, Dolby Mat aan en uit. Ik ben ten einde raad. Geluid valt nu ook ineens uit. Maakt niet uit welke instelling ik probeer er is altijd wel iets wat niet goed is 😖

Dank je, daarmee heb je vrijwel alle opties getest inderdaad. Hoe is de soundbar aangesloten? Is dat bijvoorbeeld met een HDMI kabel, optisch of anders? En hoe is het aangesloten, zit de soundbar op de TV+ Box, of zit die aan de tv? Mogelijk kunnen we daarmee ook nog een verbetering krijgen.

Hoi Jasper,

Het zit verbonden via een HDMI kabel direct aan de televisie

bij Ziggo heb ik dit probleem nooit ervaren

Had je daar ook een losse ontvanger, via HDMI aangesloten op je televisie, en met de soundbar op dezelfde manier aangesloten als nu bij je TV+ Box?

Is het ook mogelijk om de soundbar direct aan de TV+ Box aan te sluiten? Dat kan ook nog een verschil geven.

Bij ziggo had ik het ook op dezelfde manier aangesloten als nu bij KPN. Er zit geen extra HDMI aansluiten op de TV box om de soundbar aan te sluiten. Deze ingang wordt al gebruikt om de TV box aan te sluiten op de televisie

Het ligt aan het geluid van de TV en radio zenders zelf. 

Dit heb ik ook vaak opgevallen op mijn KPN TV + box. 

Want als je youtube filmpje wilt gaan afspelen. Dan klinkt het geluid van het youtubefilmpje veel harder dan via de TV of radio zenders. 

KPN moet de aanvoersignalen voor het geluid van TV en radio zenders aanpassen of beter afstellen. 

Reageer