Skip to main content

Met de ontwikkelingen in mobiele technologie en abonnementen wordt de combinatie Mobiel Unlimited plus iTV app een realistische mogelijkheid. KPN verkoopt dit vooralsnog niet. TV kijkers kunnen wél terecht bij NLZiet of Canalplus.

Mijn vraag is, gaat KPN een keer iTV verkopen aan mobiele klanten of blijft de concurrentie op de groeiende draadloze markt vrij spel houden?

 

Dat is, uit concurrentie overwegingen, pas bekend als het zover is.

De eerste jaren verwacht ik het echter niet bij kpn, Ziggo, Odido e.a.

Je kunt NLziet nemen of de canaldigitaal app. 


Ik denk het voorlopig niet. Tv is voor providers een manier om klanten binnen te halen voor vast internet. Tv zonder vast internet verdient een provider helemaal niks aan volgens mij. 

€ 12,50 voor tv bij KPN. Dat is gewoon veel te goedkoop. Als je dat vergelijkt met andere aanbieders zoals NLziet en Canal, en je houd rekening mee met wat je daarvoor krijgt, dan kan dat nooit uit. Aan alleen tv verdient KPN niks ben ik van overtuigd. 

Kijk eens naar Digitenne. Dat kost 5 euro voor 1 kastje als je dat neemt naast een internet+tv abonnement. Als je dat apart afneemt, dan kost datzelfde kastje opeens 18 euro. Dat zegt genoeg denk ik.

Het geld word verdiend aan klanten die het hele pakket afnemen. Dus internet en tv. En mobiel nemen klanten er dan ook bij. Want daar krijg je dan korting op. Entertainmentkorting en korting op mobiel. Het zit allemaal zo in elkaar dat je alles neemt. Als providers daar iets aan veranderen, dan kost ze dat alleen maar geld.


Als Canalplus en NLziet kunnen verdienen aan hun alleen TV abonnementen, waarom KPN dan niet?

De variabele kosten van het verkopen van een wachtwoord zijn gering. 

Onderhoudskosten van het mobiele netwerk kunnen ook nog meevallen in vergelijking met die van een glasvezel thuis verbinding waar toch regelmatig gedoe mee is.


De meeste mensen hebben nooit gedoe met glasvezel of koper! 


Dat is waar, maar als er ergens gedoe is is het vaak met glasvezel met heel wat werk om het probleem te localiseren en te repareren.


Hoe kom je bij dat laatste statement? Want zowel koper als glasvezel is gewoon goed te repareren. Misschien is het met glas zelfs nog nauwkeuriger te lokaliseren. Hier gebruiken we een OTDR voor 


Op dit forum kom ik het wel tegen met zoeken naar weken geen internet glasvezel. 

 

 

 


Als Canalplus en NLziet kunnen verdienen aan hun alleen TV abonnementen, waarom KPN dan niet?

Omdat KPN een dienst bied met veel meer zenders, hogere beeldkwaliteit en meer mogelijkheden. Dat kost gewoon meer.

De variabele kosten van het verkopen van een wachtwoord zijn gering. 

Het probleem is dat heel veel bestaande klanten over zullen stappen op wat u wilt: mobiel abonnement en tv kijken via de app. Bestaande klanten die nu allemaal braaf 70 - 80 euro per maand betalen. Dat gaat KPN alleen maar heel veel geld kosten. Een goedkopere dienst aanbieden die concurrerend is met je beste melkkoe is nooit slim.

Onderhoudskosten van het mobiele netwerk kunnen ook nog meevallen in vergelijking met die van een glasvezel thuis verbinding waar toch regelmatig gedoe mee is.

Het mobiele netwerk is helemaal niet geschikt om op grote schaal tv mee te kijken. Daarvoor heeft het veel te weinig capaciteit.

U weet net zo goed als ik dat Unlimited helemaal niet echt Unlimited is. Je moet steeds extra mb's toevoegen. Dat is niet voor niets. Vaak zat lukt dat nog niet eens ook. Daar zijn ook genoeg topics over te vinden. 

En bedenk even dat die zendmasten ook gewoon op glasvezel aangesloten zijn.


Ik heb al flink zitten sport streamen en kwam een keer tot 14 GB. Nog ver onder de tegenwoordige daglimiet van 20 GB. 

 

Dit biedt de KPN al aan:

"Ik heb geen tv bij KPN, kan ik toch entertainment bestellen?

Ja, dat kan. Je hebt geen tv-abonnement bij ons nodig. Als je een Internet of een Mobiel abonnement van ons hebt, bestel je entertainment zoals Spotify, Netflix, Disney+, HBO Max of Xbox Game Pass Ultimate zo in MijnKPN."

Je mag het mobiele netwerk dus flink belasten met Netflixen. Dan moet TV kijken ook wel lukken. We gaan het zien. Straks Europees clubvoetbal streamen via de gratis Ziggo sport go app. 

 


 

De trend wordt zichtbaar. Ook in Nederland verwacht ik veel studenten op kamers die geen duur vast internet en TV laten aanleggen. Mobiel Unlimited en streamen maar. Als KPN vast blijft houden aan het niet los verkopen van iTV online kijken zoekt men het wel op een andere plek.

 


In Duitsland is de Deutsche Telecom aan het experimenteren met TV Broadcast via het 5G netwerk.

Op deze manier is er niet voor iedere kijker een eigen datastream en dus capaciteit nodig. Het gaat nog wel een aantal jaren voordat dit mogelijk is. Misschien dat er dan wel tv met alleen een mobiel abonnement mogelijk is.

Zie : deze website en hier.


Reageer