Skip to main content
Beantwoord

YouTube HDR werkt niet op de KPN TV+ Box

• January 2, 2025
  • 30 reacties
  • 396 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

• Deelnemer
  • July 17, 2025

Dat argument klopt in theorie, maar niet in deze praktijk. Ik forceer BT.2020/HDR omdat de KPN TV+ box met 'automatisch' HDR/Dolby Vision simpelweg **niet actief maakt** — ook niet bij apps of bronnen die het officieel ondersteunen.  

Het gevolg: als alles op 'automatisch' staat, krijg ik géén HDR-beeld, zelfs niet waar het juist hoort. Zet ik de kleurmodus vast op BT.2020, dan werkt HDR/Dolby Vision wél én normaal SDR-beeld ziet er bij mij gewoon goed uit, zonder rare kleuren of conversiefouten.  

Dus ja, forceren is technisch minder netjes voor standaard tv-kanalen (BT.709), maar praktisch is het de enige manier om HDR/Dolby Vision überhaupt te krijgen via deze box. Het is geen gebruikersfout, maar een beperking of bug in de automatische detectie van het systeem zelf. Verschillende gebruikers ervaren exact hetzelfde.  

Zolang KPN dit niet oplost, is forceren voor wie wél HDR wil zien, de meest effectieve workaround.

Volgens mij klopt dat niet, zie mijn eerdere bericht. Bij mij herkent de tv prima HDR signaal van de kpn box en ook dolby vision. Alleen dus niet allebei tegelijk. 

• July 17, 2025

Als nu eerst die malle prioriteits optie er uit gaat dat zou al veel schelen in mijn beleving.

Waar het omgaat is dat de streamingdiensten de eigenschappen van de Box goed interpreteren. Dan kan de Box het juiste signaal aan de TV doorgeven nog beter zou een Passthrough principe zijn waarbij de mogelijkheden van de TV bepalen wat een streamingdienst aanbied.

• Deelnemer
  • July 29, 2025

Als nu eerst die malle prioriteits optie er uit gaat dat zou al veel schelen in mijn beleving.

Waar het omgaat is dat de streamingdiensten de eigenschappen van de Box goed interpreteren. Dan kan de Box het juiste signaal aan de TV doorgeven nog beter zou een Passthrough principe zijn waarbij de mogelijkheden van de TV bepalen wat een streamingdienst aanbied.

Dat denk ik ook. Je zou toch zeggen dat dit niet moeilijk moet zijn om te implementeren. De box kan namelijk wel al alle soorten signalen aan... Snap niet zo goed waarom dit zo lang duurt voor het is opgelost! 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Ik loop nu ook tegen dit probleem aan op de DIW7022. Dat kwam door in eerste instantie problemen met Dolby Vision op de Soundbox VSB3918:

Om te testen of dit ook speelde op de DIW7022, testte ik dit uit. Hier kwam ik ook tot de conclusie dat als ik HDR Prioriteit op ‘HDR10’ zet, dat dan alle HDR content (dus ook DV) afgespeeld wordt in HDR10.

Laat ik echter HDR Prioriteit op ‘Dolby Vision’ staan, speelt DV content in DV af. Maar HDR10 content wordt dan niet in HDR10 afgespeeld. (En ook niet DV, want dat heeft ‘ie niet)

In een ideale situatie zou je willen dat als je ingestelde prioriteit DV is, de box die eerst probeert af te spelen. En als dat niet kan, terugspringt op HDR10. (zonder iets met instellingen te hoeven doen)

En als je DV niet wilt vanwege smaak, dat je dan prioriteit op HDR10 instelt, zodat ie nooit probeert DV af te spelen. 

Jaar geleden was dit al aangekaart:

Daarin zei ​@Erik van KPN dat dit samen met Sagecomm opgepakt moest worden. Is daar nog een update over geweest? Ik snap dat vakantieperiode is, dus heeft geen haast. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Daarin zei ​@Erik van KPN dat dit samen met Sagecomm opgepakt moest worden.

Volgen mij moet dit met Google gedaan worden, maar omdat Google allang nieuwere Google TV versie uitgebracht heeft, zou Sagecom (en andere hersteller) niet zonder eigen aanpassing in diepe systeem cores kunnen doen, en dat doen ze zeker niet voor 3-4 jaren oude apparaten. In Google TV 14 kan je zelfs de HDR inhoud converteren naar gewenste formaat.