Skip to main content
Beantwoord

YouTube werkt niet goed op KPN TV+ Box, zwart scherm bij afspelen video’s

• June 11, 2025
  • 17 reacties
  • 813 keer bekeken

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img

We hebben een tijdje geleden de KPN TV+ Box aangevraagd en ontvangen. Nu werkt (vooral de laatste weken) de youtube app niet goed. Er wordt bij ons veel youtube gekeken via de tvapp van kpn. Regelmatig komt het voor dat er bij aanklikken van een video een zwart scherm verschijnt en verder niets. 

Dit was eerder niet zo en na het herstarten doet youtube het even wel. We kunnen geen andere ontvanger testen, want we hebben maar één ontvanger. Het gebruik van de sony tv (youtube) app is ook geen optie, omdat we daar weer een andere afstandsbediening voor nodig hebben en die is er niet meer :-(  overigens zouden we alles gewoon via KPN willen zien werken

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@franktd. Telkens tegen een zwart scherm aanlopen bij het afspelen van Youtube-video's begint snel vervelend te worden. Ik begrijp dat je dan navraag gaat doen hoe dit precies zit. 

Wel is het zo dat de Youtube app op de KPN TV+ box niet door ons beheerd wordt. Deze is ontwikkelt door Google en wordt ook door hun van updates voorzien. Het is even de vraag of we daar als KPN enige invloed op hebben wat betreft de werking. 

Wat je zou kunnen proberen is om updates te verwijderen van de Youtube app via het instellingen menu. Dit doe je door te gaan naar het tandwieltje rechts bovenaan op het homescherm. Vervolgens kies je Apparaat (Open algemene instellingen), daarna Apps en Youtube. Als laatste kies je Updates verwijderen. Ik ben benieuwd of dat iets uithaalt. De updates worden dan wel weer automatisch opgehaald door de Youtube app. 

Heb je trouwens ook Youtube Premium of gewoon de standaardversie met reclame? 

17 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • June 11, 2025

U zou kunnen proberen de app te verwijderen en deze vervolgens opnieuw te installeren.

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Extra info. We hebben ons modem/router aan de overzijde van de woonkamer staan, ± 3 meter van de tv ontvanger. Laatst genoemde is niet via utp kabel maar via wifi. Laatst de wifi getest en deze bleek 63 mbit download en 80 mbit   

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

U zou kunnen proberen de app te verwijderen en deze vervolgens opnieuw te installeren.

Dat gaan we proberen. we laten weten of het gelukt is.

Groeten Frank

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Dat gaan we proberen. we laten weten of het gelukt is.

Groeten Frank

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 12, 2025

Hoe verwijder ik YouTube? Ik kan YouTube wel aanklikken en dan zie ik wel "verwijderen uit favorieten". Maar geen verwijderen.

Hoe verwijder ik YouTube? Ik kan YouTube wel aanklikken en dan zie ik wel "verwijderen uit favorieten". Maar geen verwijderen.

Ik heb exact dit zelfde probleem met zwart beeld met de YouTube app op de KPN TV+ box. De app is niet te verwijderen en terugzetten naar fabrieksversie lost niets op.

Bij mij lijkt het probleem met een firmware update te zijn geïntroduceerd.

- KPN TV+ firmware: 0.34.14

- KPN TV+ launcher: 1.189.1

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 12, 2025

Ah, dat klinkt als iets wat ze dan gaan fixen lijkt me. Ik wacht de volgende versie van de firmware af...

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 13, 2025

Hoi ​@franktd. Telkens tegen een zwart scherm aanlopen bij het afspelen van Youtube-video's begint snel vervelend te worden. Ik begrijp dat je dan navraag gaat doen hoe dit precies zit. 

Wel is het zo dat de Youtube app op de KPN TV+ box niet door ons beheerd wordt. Deze is ontwikkelt door Google en wordt ook door hun van updates voorzien. Het is even de vraag of we daar als KPN enige invloed op hebben wat betreft de werking. 

Wat je zou kunnen proberen is om updates te verwijderen van de Youtube app via het instellingen menu. Dit doe je door te gaan naar het tandwieltje rechts bovenaan op het homescherm. Vervolgens kies je Apparaat (Open algemene instellingen), daarna Apps en Youtube. Als laatste kies je Updates verwijderen. Ik ben benieuwd of dat iets uithaalt. De updates worden dan wel weer automatisch opgehaald door de Youtube app. 

Heb je trouwens ook Youtube Premium of gewoon de standaardversie met reclame? 

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 13, 2025

Wij hebben de gewone versie van YouTube. Het is verholpen door KPN box opnieuw te starten dus ik dacht dat het daar in zou zitten. 

YouTube updates heb ik al op die manier verwijderd vd week. Maar zojuist deed kpnbox helemaal niks. Stekker erachter uit en er weer in is dan de enige oplossing. Best vervelend 

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 15, 2025

Vandaag kwam ik erachter dat het niet alleen YouTube is, maar ook gewoon tv kijken geeft soms een zwart beeld, er is 5 seconden geluid met zwart beeld en dan stopt die. Alleen opnieuw opstarten helpt.

Ik maak hier wel even een nieuw topic voor aan...

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de KPN modem / router? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 15, 2025

Nog geen 4 meter verder. Draadloos/wifi. Laatst de wifi getest en deze bleek 63 mbit download en 80 mbit   

Frank ten Dolle

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

4 meter, dan adviseer ik in alle gevallen een UTP kabel tussen de DIW7022 en KPN modem / router te doen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hm, je hebt dus ook problemen bij normaal tv-kijken. Dan komt toch de verbinding naar je tv box om de hoek kijken waar het aan zou kunnen liggen. Dus ik ben eigenlijk net zoals ​@joop2011 benieuwd of de problemen weg gaan of blijven bestaan als je een internetkabel aansluit tussen het modem en de tv box. Kun je dat eens testen? Als je geen lange internetkabel hebt, dan kun je deze gratis aanvragen bij onze helpdesk. Maak dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt. 

Heb je trouwens ook nog andere eigen netwerkapparatuur aangesloten staan, zoals switches, routers, extenders of versterkers? 

• Deelnemer
  • July 24, 2025

Ik heb exact dit zelfde probleem met zwart beeld met de YouTube app op de KPN TV+ box. De app is niet te verwijderen en terugzetten naar fabrieksversie lost niets op.

Bij mij lijkt het probleem met een firmware update te zijn geïntroduceerd.

- KPN TV+ firmware: 0.34.14

- KPN TV+ launcher: 1.189.1

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Van de week werd ik erop geattendeerd om de instellingen van mijn samsungtv aan te passen. Het gaat om de instelling van Multicast/Unicast. Ik heb deze voor mij gewijzigd naar Unicast. Sindsdien geen problemen met youtube. 

franktd
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 24, 2025

Laatste tijd geen problemen meer gehad. Er wordt nog steeds intensief van allerlei apps gebruikt gemaakt, (netflix, youtube, ziggo, en kpn tv kijken) maar ik hoor niemand meer klagen… 

Ik zal ook eens kijken naar het multicast unicast setting.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dat zijn fijne berichten. Als je de videomodus in de KPN TV+ instellingen aanpast naar unicast, gaat de beeldkwaliteit van de tv-kanalen wel een klein beetje achteruit. Als je nu geen klachten hebt, zou ik het zo laten staan :)