Skip to main content
Beantwoord

Zaken die heel erg opvallen bij TV+ Box

• September 17, 2025
  • 54 reacties
  • 1064 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb sinds ongeveer een week nu de nieuwe tv box in gebruik. Maar tot nu toe zijn er 2 dingen die erg opvallen. Misschien dat ze al bekend zijn maar dat weet ik niet.

- Af en toe als je naar een andere zender gaat is er een grijs scherm, dit duurt een paar seconden.

- Ik heb de box bekabeld aangesloten maar ik heb toch dat het beeld soms wat hapert maar het geluid gaat door.

Zijn er instellingen die deze punten oplossen of gebeurt dit met de volgende update?

Beste antwoord door Frank-

Contact gehad met kpn, en ik moest de tv box een harde reset geven. Dus nu is het afwachten of dat geholpen heeft.

Maar gisteren (25-10) kwam ik thuis en heeft de tv box de hele middag aangestaan terwijl ik niet thuis was. Gelijk contact gehad met kpn en ze hebben het bevestigt maar zagen niet waarom die aan stond.

Dus nu maar afwachten of het eenmalig was of vaker terug komt en of de andere problemen zijn verholpen. Kpn heeft aangegeven als dit niet helpt wordt de tv box omgewisseld.

54 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 18, 2025

Dat is niet zoals het hoort. Zit er misschien een switch tussen de ontvanger en het modem?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

@Frank- 

Wat is jouw echte downloadsnelheid? zie hier om te meten, bij voorkeur op een bekabeld aangesloten Laptop of Desktop.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 18, 2025

Ik heb de tv box rechtstreeks aangesloten op de modem. Met de vorige box was dit ook en geen problemen.

Ik heb niet de mogelijkheid om de snelheid bekabeld te meten.

• September 18, 2025

De speedtest die je nu laat zien is op 4G. Dus dat is nutteloos. Een speedtest op WiFi zou misschien nog wel interessant zijn...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 18, 2025

@Marlon92 Ik ben gewoon wifi verbonden

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Ik zie net zoals ​@Marlon92 boven je schermafdruk 4G staan.

Ik denk dat de mobiel niet via WIFI is verbonden. 

• September 18, 2025

1- Gebruik de hdmi kabel die bij de nieuwe tv box zat.
2- Sluit de hdmi kabel opnieuw aan op de tv en de tv box.
3- Zet wifi op de nieuwe tv box uit als deze aan staat.

• September 18, 2025

Er staat rechtsboven een 4G icoontje. Dus je zit niet op WiFi. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

1- Gebruik de hdmi kabel die bij de nieuwe tv box zat.
2- Sluit de hdmi kabel opnieuw aan op de tv en de tv box.
3- Zet wifi op de nieuwe tv box uit als deze aan staat.

1: Ik heb ook een andere HDMI kabel (wel een goede) omdat bij ons de afstand langer is dan 1,5 meter.

2: Wat belangrijk is, is dat de HDMI connectoren er bij beide goed inzit. Maar ik denk niet dat het probleem daar zit.

3: de box gaat automatisch naar UTP kabel als die erop aangesloten zit en goed is aangesloten tussen de DIW7022 en KPN router. Of te wel, UTP heeft voorrang op WIFI.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 18, 2025

Als ik niet op wifi zit dan is er meer aan de hand.  

Ik zal de hdmi kabel verwisselen maar ik kan me niet voorstellen dat dat anders wordt. En ik zet wifi uit op de kast maar volgens mij moet de kabel dat altijd overrulen.

Update: Wifi stond al uit

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Als ik niet op wifi zit dan is er meer aan de hand.  

Ik zal de hdmi kabel verwisselen maar ik kan me niet voorstellen dat dat anders wordt. En ik zet wifi uit op de kast maar volgens mij moet de kabel dat altijd overrulen.

Update: Wifi stond al uit

Welke KPN modem / router heb je?

Expreibox V10 of Box12?

Brand het groene lampje WIFI op de KPN router? 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Frank-, wat je beschrijft lijkt inderdaad niet normaal te zijn. Je bent al een stukje op weg geholpen zo te zien. Als de tv-ontvanger met een kabel verbonden is zal die geen verbinding met de Wifi maken inderdaad. Joop stelt ook al een paar vragen die daarbij kunnen helpen, die kan je ook beantwoorden.

Je kunt hiervoor ook een terugbelafspraak maken via onze site, via die weg kan er direct samen met jou naar de verbinding gekeken worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 19, 2025

@Jasper van KPN op het moment gaat het weer goed. Ik heb tijdens het vervangen van de hdmi kabel alles van het stroom gehad. (Converter, modem en tv box) 

Dus ik hoop dat het eenmalig was en gewoon kwam door de nieuwe tv box dat die op 1 of andere manier moest zoeken ofzo. 

Jasper van KPN
Moderator

Dat klinkt goed inderdaad ​@Frank-, hou het voor de zekerheid nog even in de gaten. Als het terugkomt kan je een seintje geven en denken we verder met je mee. Maar nu eerst vooral veel kijkplezier en hopelijk blijft dat ook zo 😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 8, 2025

@Jasper van KPN het is helaas weer terug. 

Het beeld hapert en af en toe naar een andere zender is er grijs beeld.

Dus ik ben benieuwd wat de opties zijn om het te verhelpen. Even voor de duidelijkheid ik ga niet telkens het apparatuur van de spanning halen want dat lost niets op.

Jasper van KPN
Moderator

Jammer dat het weer terug is, dat was niet de bedoeling natuurlijk! Kan je een foto delen van het grijze beeld wat je dan ziet? Is het een soort ruis in beeld of is het beeld wat zwart wit?

Is er sinds vorige maand ook iets veranderd rond de tv-ontvanger die iets veroorzaakt kan hebben? Had je ook al een terugbelafspraak gemaakt zodat er snel meegekeken kan worden?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 9, 2025

Ik zal proberen er een foto van te maken. Het is als je naar een andere zender zapt kan het volledige beeld grijs zijn. 

Het haperen van het beeld lijkt alsof het een slechte internet verbinding is en het 'bufferen' niet snel genoeg gaat.

Ik heb sinds kort de nieuwe tv soundbox en toen zijn ook de problemen ontstaan, met de oude tv box had ik geen problemen.

Ik heb nog geen belafspraak gemaakt maar ik kreeg gisteravond van iemand de tip om via de app te herstarten. Dat heb ik gedaan maar ik weet nog niet of dat iets gedaan heeft.

Jasper van KPN
Moderator

Ik ben benieuwd of je inmiddels hebt kunnen zien of het iets gedaan heeft. Als het weer is voorgekomen, is het gelukt om een foto van het grijze scherm te maken?

Tussen de TV+ Box en de TV+ Soundbox zit volgens mij weinig verschil wat het scherm betreft, dus dat het met het vervangen van de box is gekomen kan ook toeval zijn. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 13, 2025

@Jasper van KPN Blijkbaar zit daar wel ergens een verschil in want anders had ik geen problemen denk ik.

Maar een foto is gelukt, ik had net zonder naar een andere zender te gaan gewoon een paar seconden grijs beeld.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 13, 2025

Hallo ​@joop2011 

@Frank- 

Wat is jouw echte downloadsnelheid? zie hier om te meten, bij voorkeur op een bekabeld aangesloten Laptop of Desktop.

Hallo ​@joop2011 daar heb je geen losse speedtest meer voor nodig, de DIW7022 heeft een ingebouwde speedtest zowel bekabeld als draadloos en geeft dan meteen aan of de gemeten snelheid afdoende is om tv te kijken.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

Ik heb sinds kort de nieuwe tv soundbox en toen zijn ook de problemen ontstaan, met de oude tv box had ik geen problemen.

Wat staat er ingesteld bij geluidsmodus in de geluidsinstellingen? (Bij de TV+ Box, waar het niet over gaat, is een andere instelling audiokwaliteit “automatisch” mogelijk de oorzaak van extra vertraging bij zappen in multicast. Wie weet heeft de TV+ Soundbox ook zo’n gek probleem?)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 13, 2025

Ik heb de geluidsmodus op Movie staan

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 13, 2025

Er komt helaas nog een probleem bij en dat is dat net de tv box was vast gelopen. 

Ik ga nu maar meer info geven dat toen ik bij odido zat ben ik bij hun overgestapt van dal naar glasvezel en daar heb ik ruim 2 jaar problemen gehad. Ik had de hoop dat het in hun systeem zat vandaar dat ik de overstap heb gemaakt naar kpn. Toen ik bij odido zat heb ik altijd het gevoel gehad dat het in de glasvezelkabel zat en dat idee krijg ik nu weer. Odido heeft hier nooit wat mee gedaan ik moest alleen maar stekkers eruit halen en 10sec wachten en weer opstarten. Maar dat is geen oplossing maar een nood/tijdelijke oplossing. 

Maar ik ga ervanuit dat kpn ook de klachten heeft ontvangen aangezien het hun netwerk is en anders kan kpn dat neem ik aan wel opvragen bij odido.

Dus ik wil nu toch echt een 100% oplossing, dus ik hoor van jullie.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Ik heb de geluidsmodus op Movie staan

Movie, dat is een instelling in de tv.

Welke heb je in de Sagemcom DIW7022 staan?

Ik heb hem daar op Passtrough staan.

zie ook hier.

Je echte internet snelheid is goed.

Daar kan het niet aan liggen.

Maar hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

"” ik had gezien dat je al aangegeven hebt dat er alleen een UTP kabel tussen zit” Klopt dat? Geen DVS of zo toevallig?

Anders bel gratis 0800-0402 en vraag of ze je lijn willen testen.

P.S.

Odido en anderen huren ruimte op het glasvezelnetwerk en zijn daar ook verantwoordelijk voor. Zij zetten hun eigen apparatuur in de glasvezelkast van KPN (als ik het goed heb).

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Geen oplossing, maar als snelle test: wat als je het geluid via de HDMI-kabel laat lopen? In de instellingen kiezen voor “Andere geluidsuitvoer (HDMI)”.

(Rare test zul je denken, en waarschijnlijk zonde van je tijd. Maar stel dat het trage wisselen net zoals ik hierboven al schreef veroorzaakt wordt door conversies van geluid, zoals waarschijnlijk bij de TV+ Box het geval is. Dan laat een andere instelling dan “Movie” misschien zien of de vertraging er nog steeds is?)

Movie, dat is een instelling in de tv.

En in de TV+ Soundbox, welke ​@Frank- dus heeft.

Odido en anderen huren ruimte op het glasvezelnetwerk en zijn daar ook verantwoordelijk voor. Zij zetten hun eigen apparatuur in de glasvezelkast van KPN (als ik het goed heb).

Met (G)PON dat KPN sinds 2021 aanlegt mogen de andere aanbieders geen eigen apparatuur meer in de wijkkast hangen. Dus het ligt eraan waar iemand woont.