Skip to main content

Ik heb hetzelfde probleem, de klantenservice heeft alles met mij samen gecontroleerd en de conclusie is dat dit bij het product hoort. Het zappen onder multicast duurt 1 tot 2 seconden. 

Ik vind dit zeer ondermaats. Ziggo, waar ik vandaan kom, heeft dit probleem niet.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je gemaakt

Ik heb hetzelfde probleem, de klantenservice heeft alles met mij samen gecontroleerd en de conclusie is dat dit bij het product hoort. Het zappen onder multicast duurt 1 tot 2 seconden. 

Ik vind dit zeer ondermaats. Ziggo, waar ik vandaan kom, heeft dit probleem niet.

 

Dat klopt gelukkig niet.

1 a 2 seconde is erg lang.

 

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de experiabox of Box12? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen. 


De supervisor van de klantenservice bevestigde mij dat dit bij het product hoor en dat ze niets voor me kunnen doen.

De 7022 is middels een CAT6 kabel direct verbonden met de modem. Er zit letterlijk niets tussen. Factory reset en laatste firmware. Unicast werk perfect maar daarbij is het beeld natuurlijk ondermaats.


Unicast werk perfect maar daarbij is het beeld natuurlijk ondermaats.

Ik ervaar geen verschil in de tijd om van zender te wisselen tussen multicast en unicast.

Begrijp ik dat jij wel een verschil in die tijd ervaart en dat unicast sneller is dan multicast?

Hoeveel sneller?


Helaas hier wel..

Multicast is zo'n 2 tot 3 keer langzamer. Er verschijnt eerst heel even zwart beeld, dan een seconde stilstaand beeld, en dan gaat de stream verder.


De supervisor van de klantenservice bevestigde mij dat dit bij het product hoor en dat ze niets voor me kunnen doen.

De 7022 is middels een CAT6 kabel direct verbonden met de modem. Er zit letterlijk niets tussen. Factory reset en laatste firmware. Unicast werk perfect maar daarbij is het beeld natuurlijk ondermaats.

Monteur hier 🙋‍♂️

1 a 2 seconde is wel echt teveel en hoort niet. Als het met unicast sneller gaat dan met multicast zit er iets niet goed in het netwerk. Dat kan bij u thuis zijn of bij ons op de route naar uw modem. 


Hoe kan ik de klantenservice dan zover krijgen dat ze dat controleren? Ik heb een half uur met ze aan de telefoon gehangen en volgens hen is alles goed.

Multicast is flink trager en ik heb niets tussen modem en tv box behalve een kabel. 


Is het modem ook al een keer gereset, @Ed321? En heb je de mogelijkheid om een andere kabel te proberen? Ik ben benieuwd of dat nog verschil maakt.


Het modem is al een aantal maal gereset. Ook een andere kabel biedt geen verbetering. Verbinding via wifi ook niet...


Ligt het aan mij of is 1 seconde gewoon normaal? Wij hebben dat ook wel. 2 of meer is (te) lang.

Multicast is zo'n 2 tot 3 keer langzamer. Er verschijnt eerst heel even zwart beeld, dan een seconde stilstaand beeld, en dan gaat de stream verder.

Dit wijst er op dat je TV Box eerst via multicast het beeld probeert te pakken en doordat dat niet lukt, springt ie terug op unicast. Blijkt dus toch dat je multicast ergens niet goed doorkomt.

Dat is alleen super gek als je rechtstreeks je TV+ Box met kabel op je KPN router hebt aangesloten.

Als je je TV Box op multicast zet en daarna inlogt op je router, zie je dan ook je ontvanger hier staan?

 


Heb je nog naar de tips in het bericht van ikheetjeff gekeken, @Ed321?


Wat zie je onderin bij de voortgangsbalk als de zender na zappen weer loopt.

Is dat LIVE of is dat Live? In geval van de laatste is ie dan teruggevallen op unicast en valt de traagheid volledig te verklaren. Uit het feit dat ie multicast niet te pakken krijgt en "terug valt” op unicast.

De multicast stream wordt vaak niet gevonden bij niet goed geconfigureerde eigen apparatuur voor de ontvanger. Modem, of een switch. En als die switch multicast niet ondersteunt krijg je het ook.

Hier is de gekozen zender er met één seconde. Multicast of unicast maakt daarbij niet uit.

De langere duur komt vaak uit het feit dat ie multicast niet "te pakken” krijgt en terugvalt naar unicast. Dat duurt enkele seconden nadat je op een zender hebt afgestemd.


Excuses voor de late reactie. Wegens afwezig even moeten laten liggen.

Ik heb denk ik een ander modem dan @ikheetjeff want mijn interface ziet er heel anders uit (KPN Box 12b). Anyway, de TVBox is bedraad verbonden (MAC adres eindigend op 7C):
 


Bijbehorende statistieken:
 



Onder aan de balk zie ik overigens "LIVE” in hoofdletters, en ook is het duidelijk geen unicast, want de kwaliteit is beter dan op unicast, ik weet vrij zeker dat de multicast stream binnenkomt (alles wijst daar op).

Op zich gaat het wisselen van kanaal vrij snel, maar daarna is een seconde of 1- 1,5 stilstaand beeld voordat de stream verder gaat


En nog een speedtest resultaat voor de kabel die op de KPN Box is aangesloten:
 

 


Kanalen langs zappen doe ik nooit. Ga er hooguit 2 zenders mee verder. Va 4 naar 6 bijvoorbeeld. 

Ik ga  eigenlijk altijd met de cijfertoetsen direct naar de zender die ik wil. Dan is die éne seconde ook geen ramp. 2 ook niet. 1,5 vind ik nog acceptabel. Ziggo ken ik niet. Daar ben ik per 1 mei 2009 weg. Toen ik weer kabel wilde maart 2011 met opnemen kon ik alleen een decoder kopen. Dat geld had ik toen niet. Kpn had wel huur met opnemen bij interactieve tv. De keuze was makkelijk. 

Maar het vaakst neem ik op wat ik wil kijken. De opnames stel ik doorgaans de avond tevoren in voor de volgende dag.

Alleen sport en journaal kijk ik live danwel op het moment van uitzending. 


Ligt het aan mij of is 1 seconde gewoon normaal? Wij hebben dat ook wel. 2 of meer is (te) lang.

 

 

Ik lees net deze zin pas. Als dit echt gewoon normaal gedrag is, dan ben ik toch echt wel teleurgesteld in KPN en de producten die ze bieden. Ik dacht een premium abo te kopen maar dat valt v.w.b. TV dan echt zwaar tegen.
Bij Ziggo is TV echt super geregeld. De box zapt supersnel, beeld is haarscherp, en installatie was een stuk minder moeizaam. Dan is dit wel echt een achteruitgang helaas :(


@Ed321 ik heb ook de 12b. Mijn screenshot is vanaf de home pagina van de router. Zie je het daar niet? 


@ikheetjeff Nee, dat ziet er heel anders uit. Ik zag in de online documentatie dat er verschillende software versies zijn voor de modem (oud en nieuw), wellicht dat het daar aan ligt.

 


Volgens mij is 1 seconde heel normaal bij zappen. Er moet namelijk ook gezorgd worden dat beeld en geluid synchroon lopen.


Ik begin steeds meer te vermoeden dat wat we ervaren 'normaal' is voor KPN multicast zappen. Er is wel verschil tussen unicast en multicast bij mij, unicast is een stuk sneller.

Ik vind het erg jammer dat dit blijkbaar als geaccepteerd wordt ervaren. Of je nu wel of niet vaak zapt, ik vind het in de huidige tijd ondenkbaar dat een product met deze eigenschappen wordt uitgebracht. Dat de stream moet synchroniseren kan zo zijn, maar daar hoeft de gebruiker niets van te merken. Ziggo heeft het al tijden opgelost, dus dan moet KPN het ook kunnen lijkt me. 

Het is waarschijnlijk vooral een kwestie van kostenbesparing, want de infrastructuur is er niet op berekend om iedereen een hoge kwaliteit unicast stream te voorzien, en de ontvangende hardware kan maar 1 multicast stream tegelijkertijd decoden, waardoor je dit soort effecten krijgt. 

Kan wel zeggen dat ik erg teleurgesteld ben.


Volgens mij is 1 seconde heel normaal bij zappen. Er moet namelijk ook gezorgd worden dat beeld en geluid synchroon lopen.

Ik denk eerder dat je al snel aan 2 seconden moet denken tenminste, dat is mijn ervaring.


Volgens mij is 1 seconde heel normaal bij zappen. Er moet namelijk ook gezorgd worden dat beeld en geluid synchroon lopen.

 

Bij mij gaat het gelukkig wel heel erg snel, minder dan 1 seconde.

 

Waar kan het aan liggen dat bij sommige het zappen veel en veel trager gaat? 


Zappen hier met de tv+ ontvanger één seconde. 

Zappen bij kennis met Ziggo via tv zelf ietsje langer 2 seconden. Haar Samsung tv gelijk aan de mijne daarmee. 

Mijn Sony televisie (2018) geeft de zender na 3 seconden. 

Maar ja. Ik zap nooit de zenders af om te kijken of er wat is. Daar is een gids voor om vervolgens direct daarnaartoe te gaan. 

Zappen is met zo'n 100 zenders geen doen hoor. Met de 65 in het basispakket al niet. Zelfs niet als de zender 'direct' zou komen. 

En met zappen kom je nooit in het begin. Dat heb je sowieso al gemist. 


@PeterG zappen via direct CI+ module in tv is inderdaad langzaam, dat is bekend, en zou ik in deze tijd ook niet (meer) gebruiken. Echter via de Mediabox Next is het razendsnel.

Apart dat het bij joh maar 1 seconde duurt, en bij anderen dus blijkbaar tot 2 seconden. Ik ben benieuwd waar dat verschil in zit.

 

Dat jij nooit zapt betekent niet dat andere gebruikers die functionaliteit niet wensen of gebruiken he ;)


Volgens mij is 1 seconde heel normaal bij zappen. Er moet namelijk ook gezorgd worden dat beeld en geluid synchroon lopen.

Ik denk eerder dat je al snel aan 2 seconden moet denken tenminste, dat is mijn ervaring.

1 tot 2 seconden is heel normaal, ja. De ene keer is dit sneller, de andere keer langzamer. Dit is afhankelijk van hoe lang het duurt tot beeld en geluid synchroon lopen.


De supervisor van de klantenservice bevestigde mij dat dit bij het product hoor en dat ze niets voor me kunnen doen.

De 7022 is middels een CAT6 kabel direct verbonden met de modem. Er zit letterlijk niets tussen. Factory reset en laatste firmware. Unicast werk perfect maar daarbij is het beeld natuurlijk ondermaats.

Monteur hier 🙋‍♂️

1 a 2 seconde is wel echt teveel en hoort niet. Als het met unicast sneller gaat dan met multicast zit er iets niet goed in het netwerk. Dat kan bij u thuis zijn of bij ons op de route naar uw modem. 

 

Nou, met alle verschillende 'signalen' ( ha ha) hier weet ik het ook niet meer.

Ik weet wel dat het voor ons als gezin niet als normaal wordt ervaren en iedereen erover klaagt. Wellicht zijn de long-time KPN klanten er meer aan gewend?


Reageer