Skip to main content
Vraag

ZDF tweetalig ontvangen, kijken en opnemen

• June 10, 2026
  • 12 reacties
  • 165 keer bekeken

ZDF vertoond weer in originelen taal de films uit; dus tweelatig ?

ik wil de originele Engelse versie zien’ en ook kunnen en willen opnemen” in de kpn 

12 reacties

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

KPN geeft uitsluitend het Duitse geluidskanaal door. Technisch gezien kan dat momenteel niet anders. Ik heb weleens vernomen dat dit komt door de gebruikte IPTV-norm door KPN.

Bij Ziggo is in ieder geval op DVB-C zelfs keuze uit vier verschillende geluidskanalen bij ZDF, waaronder de originele taal van de film. Zo zag ik onlangs bij ZDF een Nederlandse film met het originele Nederlandse geluidskanaal.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 10, 2026

Dus wachten tot dat de KPN wakker wordt ????

We betalen wel de HOOFDPRIJS daar ????

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 10, 2026

@doeslief Dat is op één kanaal niet mogelijk via KPN-TV.

Via de satellietontvanger is er inderdaad keuze uit vier audiokanalen:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 10, 2026

Hallo, ​@doeslief .

KPN heeft al 2 jaar de keuze voor de originele taal.

Via 196 heb je ZDF AD/OT. Audio Descriptie / Original Ton. Mits er Engels is natuurlijk. Tot nu toe kom ik het alleen 's nachts tegen. 

Het staat aangegeven op de website van zdf.

En de Duitse teletekst. Die is er niet standaard. Ik heb de app TEXT TV gedownload met de teletekst van de meeste Europese publieke zenders. 

En via deze link heb je de online TT versie:

https://teletext.zdf.de/teletext/zdf/

Met de aanduiding 2K is er ook het originele geluid. Via kanaal nummer 196 dus.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Dus wachten tot dat de KPN wakker wordt ????

We betalen wel de HOOFDPRIJS daar ????

Zoals ​@Piet van der Vooren hierboven al opmerkt heeft het met de gebruikte techniek te maken, ​@doeslief.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 10, 2026

Hallo, ​@doeslief .

KPN heeft al 2 jaar de keuze voor de originele taal.

Via 184 heb je ZDF AD/OT. Audio Descriptie / Original Ton. Mits er Engels is natuurlijk. Tot nu toe kom ik het alleen 's nachts tegen. 

Het staat aangegeven op de website van zdf.

Met de aanduiding 2K is er ook het originele geluid. Via kanaal nummer 184 dus.

Niet via 184.

@doeslief 

Alleen via jouw ontvanger (en dus niet via de KPN TV+-app) kun je via kanaal 196 kijken naar ZDF AD/OT. Daar wordt een film uitgezonden in de originele taal indien beschikbaar. 

Via kanaal 184 zie je ZDF Klarsprache en dat is heel wat anders. 

184

ZDF KS

Duitse publieke omroep met nieuws, actualiteiten en series. Met Klarsprache (KS). Daarbij bewerken ze het audiosignaal zo dat stemmen extra hard klinken. Achtergrondgeluiden en muziek worden juist weggefilterd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Duitse zenders bieden geen tweede taal via satelliet (wegens rechten). Als je een Duitse zender volgt, wordt soms (vroeger bijna altijd) een melding getoond "Zweikanalton nicht über Satellit”

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 10, 2026

@TDN 

Ik kijk te weinig films op Duitse TV (eigenlijk kijk ik nooit films) dus ik kan daar niet goed op reageren. 

Er zijn sowieso uitzonderingen.

Arte is natuurlijk ook in het Frans beschikbaar en ik vond net ook nog Phoenix en Comedy Central.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 10, 2026

Oh ja, inderdaad ​@Noordzee .

184 ZDF AD

196 ZDF KS/OT, deze moet je dus hebben/opnemen!

AD Audio Descriptie 

KS Klarsprache (helderder spraak)

OT Original Ton

​​​@doeslief 

aangepast in m'n eerdere bericht 

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 10, 2026

Zie ook nog wat gerelateerde topics:
Audiospoor Cartoon Netwerk in Engels veranderen met VIP5202

Kan ik de taal van een serie instellen? Bijvoorbeeld SpongeBob van NL naar ENG

Tweakers: Goede oude (retro) (teken)films 

Shadow_Zero schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:45:
Ik zat mij laatst eens af te vragen of er tegenwoordig uberhaupt nog tekenfilms in het Engels op de Nederlandse tv wordt uitgezonden. Ik ben alles afgegaan (KPN+ pakket hier), maar volgens mij is echt ALLES Nederlands nagesynchroniseerd tegenwoordig! Ik weet wel dat BabyTV om een of andere reden af en toe in het Engels is. Ik dacht eens 'Wat kan ik opzetten als ik mijn kinderen, net als ik vroeger, een beetje Engels wil laten leren via tekenfilms'. Nou, niks dus XD (Youtube zou kunnen, maar vind ik over het algemeen gedoe, en momenteel hebben we geen streaming abonnement).

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hallo ​@doeslief, welkom bij de community! Bedankt allemaal voor het meedenken! 😊 Ik zie allemaal fijne uitleg.

Ik hoop dat er inmiddels wat meer duidelijkheid is ontstaan over de mogelijkheden rondom het kijken en opnemen van uitzendingen met originele audio.

Mocht je nog vragen hebben of ergens tegenaan lopen, laat het gerust weten. Dan kijken we graag met je mee. 😊

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026

Destijds bij Ziggo via DBV-C en ook analoog was er die mogelijkheid.

Via IPTV heb ik deze mogelijk nog nooit ergens gezien.

Maar veel films kan je via een streamingdienst zien en daar kan je veel talen kiezen.😉