Skip to main content
Beantwoord

Zenderaanbod bestaat voornamelijk uit Amerikaanse kanalen

• December 29, 2025
  • 20 reacties
  • 209 keer bekeken

Paul Guijt
Nieuwkomer

Het viel mij op dat het zenderaanbod voor een belangrijk deel bestaat uit amerikaanse zenders. 

Wat als die zouden vervallen? Zou het abonnementstarief lager of hoger worden? Oftewel betaal ik ervoor of heb ik daar financieel voordeel aan? 

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Paul Guijt! Welkom op de Community! Het zenderaanbod bestaat uit Nederlandse, Europese en Amerikaanse zenders. Welke zenders beschikbaar zijn en wat dit kost, hangt af van de afspraken die KPN met de zenders maakt.

Als er zenders verdwijnen, wordt het abonnement niet automatisch goedkoper. Je betaalt voor het hele tv-pakket en niet per losse zender. In de prijs zitten ook kosten voor techniek, onderhoud en het tv-platform. Soms worden verdwenen zenders vervangen door andere zenders of programma’s.

Kort gezegd: het wegvallen van (Amerikaanse) zenders levert geen direct financieel voordeel op, maar zorgt ook niet zomaar voor een hogere prijs.

20 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • December 29, 2025

Bedoel je de streaming diensten? Daar betaal je apart voor.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 29, 2025

Halllo ​@Paul Guijt ,

Er zijn juist nauwelijks Amerikaanse zenders. CNN natuurlijk en sommige zenders zijn (nu nog) in Amerikaanse handen. Maar dat zijn er maar een paar. Op het totale aanbod van zenders is dit slechts heel beperkt. 

Bedoel je streamingsdiensten? Daar betaal je alleen voor als je zo'n dienst aanvullend bijsluit.

Kortom om antwoord te geven op jouw vraag: Jouw abonnementstarief gaat niet veranderen als zoiets (TV-zender of streamingdienst (die jij zelf niet afneemt)) zou wegvallen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 29, 2025

Hmm. 

Paramount

ESPN. Van Disney maar Nederlands aanbod voetbal. Alhoewel er klanten zijn die het juist voor Amerikaans basketbal en baseball nemen. En niks geven om het voetbal. 

CNN

Comedy central maar op Nederland gericht evenals onderstaande 

Star Channel 

TLC*

National Geographic Channel 

MTV 

Discovery*

ID*

Dreamworks 

Nickelodeon 

Eurosport* 

HGTV*

Crime + investigation 

De zenders* van Discovery Networks HBO ontbreken bij Online en Canal+ en daar zijn de tv diensten, laten we zeggen, niet goedkoper.

Paul Guijt
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 30, 2025

Precies, PeterG. Ik kan mij indenken dat zij zich inkopen bij KPN en dus de totale kosten voor kijkers verlagen. Kosten die zenders KPN geld, en dus mij als kijker, dan ben ik ze liever kwijt dan rijker. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 30, 2025

Precies, PeterG. Ik kan mij indenken dat zij zich inkopen bij KPN en dus de totale kosten voor kijkers verlagen. Kosten die zenders KPN geld, en dus mij als kijker, dan ben ik ze liever kwijt dan rijker. 

@Paul Guijt 

We hebben daar een speciaal topic voor:

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/hier-mogen-jullie-wensen-droppen-voor-nieuwe-radio-en-tv-zenders-in-2026-643842

In dit topic kun je ook zenders opgeven die van jou mogen verdwijnen bij KPN.

Paul Guijt
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 30, 2025

Nee, Noordzee. Ik wil alleen weten of die zenders ons kosten of juist iets opleveren. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 30, 2025

Wellicht is dit artikel interessant voor je ​@Paul Guijt .

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

@Paul Guijt , dat is concurrentiegevoelige informatie. Dat gaat KPN heus niet delen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

Voor zulke geheime informatie is AI uitstekend om te hallucineren 🤣Dus gevraagd wat b.v. Walt Disney kanalen (ESPN, Star, NGC, Disney, 24kitchens) zouden kosten 

Zender(s) Geschatte vergoeding (per abonnee/maand) Toelichting
ESPN (basis) € 1,50 – € 2,50 Dit is veruit de duurste post. Sinds 2021 moeten bijna alle grote providers een vergoeding betalen voor elke klant, ook als die klant geen sportpakket heeft.
Disney Channel / Jr. € 0,15 – € 0,35 Kinderzenders hebben een stabiele waarde, maar de prijs staat onder druk door YouTube en streaming.
National Geographic € 0,20 – € 0,40 Hoogwaardige "factual" content wordt relatief goed gewaardeerd in het basispakket.
STAR Channel / 24Kitchen € 0,10 – € 0,25 Deze zenders liften vaak mee in een "pakketdeal" met de grotere namen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 30, 2025

@TDN 

Dit zijn realistische vergoedingen voor die zenders. 

Ik pleit er daarom al jaren voor om het basispakket te verlagen naar zo'n 30 tot hooguit 40 zenders. Er zitten er nu zo'n 60 in. Als je twintig zenders verwijdert dan kan het tarief voor het basispakket  met meerdere euro's naar beneden.  Stel gemiddeld 0,20 dan kan het met 20 x 0,20 = 4,00 naar beneden. Ik zeg: Doen! (Was het maar zo makkelijk……...) 

Paul Guijt
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 30, 2025

Inderdaad. Als dit het geval is, dan lijkt me dat een vorm van koppelverkoop. 

• December 30, 2025

Nee, Noordzee. Ik wil alleen weten of die zenders ons kosten of juist iets opleveren. 

Denk nou maar niet dat wanneer KPN bepaalde zenders niet meer doorgeeft dit ook maar enig effect heeft op de abonnementskosten dat blijft die € 12,50 of voor klanten met een ouder abonnement iets meer dan € 11,00. De kans dat met minder kanalen de prijs stijgt is groter.

Er zijn zover ik weet in het algemeen meer tv kanalen verdwenen dan erbij gekomen in de afgelopen 10 jaar en daar hebben we niets van gemerkt in de abonnementskosten. 

Zelfs als ESPN van de buis verdwijnt zullen we daar weinig tot niets van merken. En daar betalen zelfs klanten met alleen internet al sinds ongeveer 2017 voor toen het nog  Fox Sport was.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

lijkt me dat een vorm van koppelverkoop. 

Dat is idd, men kan goedkoper een pakket onderhandelen of men kan überhaupt niet voor een loze zender betalen.. Ik denk dat men van Disney, Paramount of WB geen prime zenders zonder de 'opvulling’ krijgen. Hetzelfde voor RTLx of Talpa.

• December 30, 2025

@TDN 

Dit zijn realistische vergoedingen voor die zenders. 

Ik pleit er daarom al jaren voor om het basispakket te verlagen naar zo'n 30 tot hooguit 40 zenders. Er zitten er nu zo'n 60 in. Als je twintig zenders verwijdert dan kan het tarief voor het basispakket  met meerdere euro's naar beneden.  Stel gemiddeld 0,20 dan kan het met 20 x 0,20 = 4,00 naar beneden. Ik zeg: Doen! (Was het maar zo makkelijk……...) 

Doen, en dan de kijkers naar die kanalen wegjagen. Of deze moeten dan een verhoudingsgewijs duur extra pakket aanschaffen? Verder kijk eens naar het Digitenne aanbod minder kanalen maar wel duurder. € 18,00 versus € 12,50.

Het is echt wishfull thinking om te verwachten dat de prijs voor het basispakket lager wordt als er 20 kanalen naar het pluspakket gaan. Want verwijderen is echt geen optie.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 30, 2025

Nee ​@Rowi. ,

Die kanalen dan stoppen in een aanvullend pakket. En niet naar het pluspakket wat heel veel klanten dan alsnog gratis krijgen bij Combivoordeel.  

Ik ben benieuwd of er veel klanten zijn dan die gaan betalen voor die twintig zenders die uit het basispakket gehaald zouden worden. 

Maar OK, we hebben het hier al jaren over dit soort dingen. Er gaat echt niets wijzigen. KPN heeft bv ook te maken met langlopende contracten. 

• December 30, 2025

Nee ​@Rowi. ,

Ik ben benieuwd of er veel klanten zijn dan die gaan betalen voor die twintig zenders die uit het basispakket gehaald zouden worden. 

Dat is vrij makkelijk te beantwoorden niet of een zeer klein deel, en nog een pakket naast het huidige pluspakket gaat bijna zeker niet werken, en nogmaals de prijs voor het basispakket gaat echt niet omlaag zelfs als er zoiets drastisch zou gebeuren. Want anders is het Digitenne abonnement ook veel te hoog.

En puur hypothetisch welke 20 zenders zouden dan moeten verhuizen? Dat wordt een heel lastige keuze voor KPN of de zender eigenaren moeten dit zelf aangeven.

Wij zijn juist naar KPN teruggekomen omdat Crime&Investigation niet meer in het pluspakket zit.

Strikt gezien hoeft KPN maar 30 kanalen te leveren in het basispakket om aan de mediawet te voldoen. 

• December 30, 2025

En de rest van de zenders? Is dat dan geen koppelverkoop? Wat als ik bijvoorbeeld geen rtl zenders wil? Of geen zenders met sport? Of geen buitenlandse zenders. Kan ik dat dan ook koppelverkoop noemen? 

• December 30, 2025

En de rest van de zenders? Is dat dan geen koppelverkoop? Wat als ik bijvoorbeeld geen rtl zenders wil? Of geen zenders met sport? Of geen buitenlandse zenders. Kan ik dat dan ook koppelverkoop noemen? 

Koppelverkoop is wezenlijk niet de correcte term in deze context, de kanalen worden als een pakket verkocht/ingekocht.

Eigenlijk is geen TV abonnement zonder internet van KPN een beter voorbeeld van koppelverkoop.

• December 30, 2025

Koppelverkoop is wezenlijk niet de correcte term de kanalen worden als een pakket verkocht/ingekocht.

Klopt. Dat is precies wat ik bedoel. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 2, 2026

Hoi ​@Paul Guijt! Welkom op de Community! Het zenderaanbod bestaat uit Nederlandse, Europese en Amerikaanse zenders. Welke zenders beschikbaar zijn en wat dit kost, hangt af van de afspraken die KPN met de zenders maakt.

Als er zenders verdwijnen, wordt het abonnement niet automatisch goedkoper. Je betaalt voor het hele tv-pakket en niet per losse zender. In de prijs zitten ook kosten voor techniek, onderhoud en het tv-platform. Soms worden verdwenen zenders vervangen door andere zenders of programma’s.

Kort gezegd: het wegvallen van (Amerikaanse) zenders levert geen direct financieel voordeel op, maar zorgt ook niet zomaar voor een hogere prijs.