Skip to main content

Zie je een fout in de tv-gids? Laat het ons weten!

• March 11, 2025
  • 1742 reacties
  • 23805 keer bekeken
Zie je een fout in de tv-gids? Laat het ons weten!
Toon eerste bericht

1742 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Maar...het is toch elke week op hetzelfde tijdstip, ​@MiVoNL? Het zou moeten kloppen natuurlijk, maar in dit geval is het overkomelijk lijkt me.

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • January 31, 2026

Ja, elke week op dit tijdstip inderdaad. Maar als het met dit programma kan gebeuren, kan het met elk programma gebeuren dat het op dag van uitzending uit de EPG verdwijnt. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Tja. Ik maak heel veel gebruik van de gids, en op een enkele uitzondering na klopt het altijd. Een fout kan altijd optreden natuurlijk, dat hou je altijd. De zenders waar hier het meest over geklaagd wordt leveren de boel gewoon niet goed aan, ​@MiVoNL.

Forum|alt.badge.img+5

@Ratonesque 

1. we weten niet waar de fouten ontstaan, kpn en ziggo willen daarover geen uitspraken doen
  2. zie de fouten van de laatste tijd die zowel bij ziggo als kpn gebeuren, Dus het gaat via de epg leverancier
  3. vaak heeft tvgids.nl het wel goed staan
  4. veel van die fouten zouden geautomatiseerd gedetecteerd kunnen worden zowel door die epg leverancier als door kpn zelf
  5. fouten die op de uitzend dag zelf ontstaan zijn lastig om op te lossen zeker als het geen werkdag is. Des te belangrijker dat de bron van het probleem word aangepakt

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 31, 2026

@Ratonesque 

1. we weten niet waar de fouten ontstaan, kpn en ziggo willen daarover geen uitspraken doen
  2. zie de fouten van de laatste tijd die zowel bij ziggo als kpn gebeuren, Dus het gaat via de epg leverancier
  3. vaak heeft tvgids.nl het wel goed staan
  4. veel van die fouten zouden geautomatiseerd gedetecteerd kunnen worden zowel door die epg leverancier als door kpn zelf
  5. fouten die op de uitzend dag zelf ontstaan zijn lastig om op te lossen zeker als het geen werkdag is. Des te belangrijker dat de bron van het probleem word aangepakt

Vooral jouw laatste zin ​@matthijs peters zou KPN echt wakker moeten schudden en stoppen met blijven zeggen dat ze geen oplossing hebben!

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

De meeste fouten treden op bij zenders die volkomen marginaal zijn, met uitzondering van BBC NL, waarvoor geldt dat zij enorm aan het knoeien zijn met serie- en afleveringsnummers.

Forum|alt.badge.img+5

@Ratonesque 

1. my kitchen rules, net 5. Waarschijnlijk veroorzaakt door net5 maar niet waargenomen en voorkomen door epg leverancier en kpn
  2. bbc first pas geleden nog dat zowel 1 als 2 februarie bij alle programma's geen serie/afl nr stonden. Nooit duidelijk gemaakt wie verantwoordelijk was en niet waargenomen en voorkomen door epg leverancier en kpn. En oh ja de complete inhoud voor die 2 dagen was compleet fout en tvgids.nl had het wel goed staan

en dat was de laatste 2 weken

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

De meeste fouten treden op bij zenders die volkomen marginaal zijn, met uitzondering van BBC NL, waarvoor geldt dat zij enorm aan het knoeien zijn met serie- en afleveringsnummers.

Net 5 (my kitchen rules)

NPO 2 (Grace)

Marginale zenders inderdaad 😏

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Ik zeg nergens dat er geen fouten voorkomen, ​@Wartywolfs. Maar bij se grote(re) zenders is dat echt beperkt, en, als ze voorkomen is het natuurlijk heel goed om dat hier te melden.  Heb ik zelf voor bijvoorbeeld CNN ook wel gedaan. Waar het mij meer om gaat is dat mensen op zoek gaan naar fouten.

Forum|alt.badge.img+5

@Ratonesque 

omdat die epg leverancier en kpn niet op zoek gaan met geautomatiseerde controles

Voor de meeste zenders is er 2 weken toekomst bekend ook bij de kpn dus ze hebben tijd genoeg om controles en navraag te doen.  Maar ze wachten liever af om te kijken of ze vanzelf weg gaan en te vaak zien we ook dat die controles er gewoon niet zijn.

Zie ook de houding tov de turkse zenders, daar zijn te veel fouten dus melden is niet toegestaan. 

Dus liever fouten toestaan en melden verbieden dan naar een oplossing zoeken. Natuurlijk weet ik niet wat kpn hieraan doet maar ja dat melden ze hier ook niet.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

NOS Olympische Winterspelen - vanaf za 7 feb - lijken allemaal losse afleveringen. Waarom is dit geen serie? Voorbeeld:

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 2, 2026

NOS Olympische Winterspelen - vanaf za 7 feb - lijken allemaal losse afleveringen. Waarom is dit geen serie? Voorbeeld:

Is ook nooit bij schaatsen dan zenden ze allemaal losse blokken uit. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

BBC ONE & TWO - Olympische Winterspelen staan in gids als Day 2, Day 3 vanaf za 7 feb. Blijkbaar lukt het nog steeds niet om sportuitzendingen van een duidelijke titel te voorzien in de epg.

VRT doet het iets beter in de titel, hoewel ook geen vermelding van OS Winterspelen. (En gaat weer in de fout bij de voetbal(?) wedstrijd Bulgarije - België, dit terzijde.)

Ook dit zijn losse afleveringen ipv. een serie, zowel op BBC als VRT.

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • February 2, 2026

blue lights s3 (de nieuwe) heeft alleen generieke serie omschrijving en geen aflevering omschrijving

Grace, Annie en Tommy beginnen hun carrière als politieagent in Belfast. Terwijl ze te maken krijgen met een verdeelde gemeenschap en gewelddadige bendes, ontdekken ze wie ze kunnen vertrouwen.

Is bijgewerkt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik ben het met je eens dat het zeer frustrerend is dat het vaak misgaat met ‘De Nationale Zaterdagmiddag gebeurtenis’ ​@MiVoNL. Als je dit graag wekelijks opneemt, dan ben je er niet van verzekerd dat dat elke keer goed gaat. We zijn hier in het verleden al eens vaker achteraan gegaan en dachten hier goede afspraken over gemaakt te hebben, maar toch gaat het nog mis. We doen wat er binnen onze macht ligt en we sturen (redelijk dwingend) aan op een permanente oplossing, maar we zijn daarin wel afhankelijk. Er is nu in ieder geval weer een ticket voor aangemaakt. 

Tja. Ik maak heel veel gebruik van de gids, en op een enkele uitzondering na klopt het altijd. Een fout kan altijd optreden natuurlijk, dat hou je altijd. De zenders waar hier het meest over geklaagd wordt leveren de boel gewoon niet goed aan, ​@MiVoNL.

En dit wil ik wel onderstrepen. Voor 95% tot 98% staat de programmering gewoon goed in de gids. Er zijn wat zenders die hier wat vaker langskomen en het lijkt er misschien op dat we alleen reactief reageren, maar we zijn wel degelijk bezig met permanente oplossingen. Alleen vergt dat wat tijd, veel gesprekken met partijen en zijn we dan nog steeds grotendeels afhankelijk van de gidsleverancier en de zenders die de programmering aanleveren. We doen wat we kunnen. 

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • February 2, 2026

De Nationale Zaterdagmiddag gebeurtenis, vandaag 31 januari rond de klok van 16:00 uur op 192tv, het heeft de hele week in de EPG gestaan, zelfs gisteren nog. Maar nu is het het verdwenen in de EPG, op dag van uitzending. Echt waardeloos dit. 

Ik vraag me echt af waarom KPN van leverancier is veranderd, was bij de vorige gebleven, dan was deze topic niet nodig geweest. ☹️

Het lijkt wel alsfof er een vloek op dat programma rust :S 

Ik heb hem de hele week in de gaten gehouden, maar niet in het weekend. Daarbij was het vanwege het tijdstip van bijwerken ook niet meer mogelijk om hem te herstellen helaas.

Desalniettemin blijven we er bovenop zitten en gaan we nogmaals kijken naar een concrete oplossing. Minder belangrijke/bekeken zender of niet. De programmering mag gewoon kloppen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

De wens is bekend om zulke sportevenementen in te kunnen plannen met een serieopname, maar dit heeft nogal wat voeten in de aarde aan de kant van de gidsleverancier. Daar moet veel voor veranderd worden en dat is helaas niet iets wat op korte termijn gaat gebeuren. 

Ik ben het met je eens dat het wel zo prettig zou zijn dat je bijvoorbeeld gewoon een hele dag met één druk op de knop kan opnemen of misschien heel specifiek het schaatstoernooi. Maar dat is nog even toekomstmuziek. 

Forum|alt.badge.img+5

zie beleef kpn op 1 en 8 februari

als je naar 06:07 in die stream gaat zie je studio 100 beginnen

dus hoe kan kpn het met zijn eigen zender al niet op orde hebben ?

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 2, 2026

Ik ben het met je eens dat het zeer frustrerend is dat het vaak misgaat met ‘De Nationale Zaterdagmiddag gebeurtenis’ ​@MiVoNL. Als je dit graag wekelijks opneemt, dan ben je er niet van verzekerd dat dat elke keer goed gaat. We zijn hier in het verleden al eens vaker achteraan gegaan en dachten hier goede afspraken over gemaakt te hebben, maar toch gaat het nog mis. We doen wat er binnen onze macht ligt en we sturen (redelijk dwingend) aan op een permanente oplossing, maar we zijn daarin wel afhankelijk. Er is nu in ieder geval weer een ticket voor aangemaakt. 

En dit wil ik wel onderstrepen. Voor 95% tot 98% staat de programmering gewoon goed in de gids. Er zijn wat zenders die hier wat vaker langskomen en het lijkt er misschien op dat we alleen reactief reageren, maar we zijn wel degelijk bezig met permanente oplossingen. Alleen vergt dat wat tijd, veel gesprekken met partijen en zijn we dan nog steeds grotendeels afhankelijk van de gidsleverancier en de zenders die de programmering aanleveren. We doen wat we kunnen. 

Beste ​@Arjan van KPN

Al sinds het begin van seizoen 23/24 van Blokken op VRT1 (begin september) ben ik al gaan melden dat er 2x een aflevering van Blokken werden opgenomen terwijl ik alleen maar die van 18.30u wilde opnemen aangezien die van 12.30u een herhaling is van vorig seizoen of van het seizoen daarvoor.

En steeds kreeg ik het idee dat mijn melding niet serieus in behandeling werd genomen en trouwens nu nog steeds niet want iedere keer geven ze de VRT de "schuld" terwijl die continu zeiden helemaal hier niets mee te maken te hebbem.

Ik hoop daarom dat je dit en andere problemen die hier gemeld worden kan en wil oplossen.

En misschien een tip om met een mond te praten als het om gemelde problemen gaat 🤔

Forum|alt.badge.img+5

en weer het bekende patroon

eerst programma met onmogelijke lengte en daarna word aangekondigd

en tvgids.nl heeft het wel voor elkaar De TV gids van ma 9 feb voor AT5 - TVgids.nl

tvgids.nl heeft  ook 10-2  De TV gids van di 10 feb voor AT5 - TVgids.nl

Forum|alt.badge.img+5

en weer het bekende patroon

eerst programma met onmogelijke lengte en daarna word aangekondigd

en tvgids.nl heeft het wel voor elkaar De TV gids van ma 9 feb voor MTV - TVgids.nl

tvgids.nl heeft ook 10-2  De TV gids van di 10 feb voor MTV - TVgids.nl

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • February 3, 2026

Beste ​@Arjan van KPN

Al sinds het begin van seizoen 23/24 van Blokken op VRT1 (begin september) ben ik al gaan melden dat er 2x een aflevering van Blokken werden opgenomen terwijl ik alleen maar die van 18.30u wilde opnemen aangezien die van 12.30u een herhaling is van vorig seizoen of van het seizoen daarvoor.

En steeds kreeg ik het idee dat mijn melding niet serieus in behandeling werd genomen en trouwens nu nog steeds niet want iedere keer geven ze de VRT de "schuld" terwijl die continu zeiden helemaal hier niets mee te maken te hebbem.

Ik hoop daarom dat je dit en andere problemen die hier gemeld worden kan en wil oplossen.

En misschien een tip om met een mond te praten als het om gemelde problemen gaat 🤔

Goedemorgen ​@marc1976 ,

Het is niet een kwestie van de VRT de Schuld ervan geven en dat gaat ook op voor de gids leverancier.

Er is/wordt simpelweg gekozen voor een andere aflevering/seizoen registratie ten aanzien van wat we gewend zijn. Het wordt er vervolgens niet makkelijker op gemaakt i.c.m. de gekozen start en eind van het seizoen ten aanzien van bijvoorbeeld reguliere series (waar ook weer andere smaakjes in bestaan). Dan is de manier van uitzenden hier ook nog eens een “uitdaging”.

Elke zender en/of leverancier heeft een eigen manier van data verzamelen en weergeven. Hierdoor ontkom je er niet aan dat een programmering anders ervaren wordt dan wat men gewend is.

Voor zover ik er de informatie over terug heb kunnen vinden is de situatie voor ‘Blokken’ als volgt:

Op de website van de VRT staat dat er maar 1 seizoen is.

Vanuit andere bronnen is te herleiden dat een seizoen van September t/m Juni loop ten dus 2 jaartallen beslaat. Hierdoor zitten er (ongeveer) 200/220 afleveringen in een seizoen.

De VRT kiest ervoor om een flink gat te laten voor de “herhaling” die om 12:30 wordt uitgezonden ten aanzien van de nieuwe afleveringen die om 18:30 gepland staan.

Hierdoor onstaat dan dus ook een flinke overlap in de seizoenen. In het begin van het seizoen zijn de herhalingen van vorig seizoen, maar halverwege het huidige seizoen gaat dit over in herhalingen van dat betreffende seizoen (hoewel ik in deze situatie geen idee heb hoe de zomerstop ingevuld wordt).

Bovenstaande i.c.m. hoe ons system is ingericht aangaande het opnemen van “herhalingen” zorgt ervoor dat in dit geval beide afleveringen opgenomen worden.

Over het algemeen genomen worden herhalingen niet opgenomen, maar dan moeten we gaan kijken naar de (ingevulde) definitie van een herhaling. Is een herhaling dezelfde uitzending van de dag/week/maand ervoor? Vanaf welk moment wordt het geen herhaling meer, maar een (ik noem het maar even) re-run. Hiermee moeten we ook rekening houden met ALLE andere programma’s/series die uitgezonden worden. Het vinden van die sweetspot is lasting en ongeacht de keuze die daarin gemaakt wordt zijn er altijd programma’s die dan “tussen wal en schip vallen” en dit programma is daar 1 van.

Het is dus niet een kwestie van je melding niet serieus nemen en hoop dat ik dat gevoel met deze uitleg een beetje heb kunnen wegnemen of er in iedere geval begrip voor heb kunnen kweken.

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • February 3, 2026

Goedemiddag,

De Olympische Spelen. Altijd een uitdaging om dit goed in de gids te krijgen.

Hierboven het overzicht van welke sport (per dag) wordt uitgezonden. Nu is absoluut niet alles op dezelfde tijd, maar er zit gezien de duur van de evenementen wel overlap in. De vraag blijft dan altijd, welke zender kiest wanneer voor welke sport om uit te zenden. Deze keuze (door de zender gemaakt) komt pas op een laat moment (als het niet vlak voor starttijd is). Als de zender het nog niet weet, dan weten wij het ook nog niet.

Natuurlijk zijn er vaak wel focus evenementen zoals voor de NPO/NOS het schaatsen dat is. Nederland is daar dan ook goed vertegenwoordigd en in de gids zijn deze dan ook al wel ingevuld. De andere/overige sporten/momenten worden vaak gekozen op basis van populariteit en/of een mogelijk spannende ontknoping.

Mede hierdoor is de titel/omschrijving van dit evenement (in de meeste gevallen) ook generiek. Andere reden is dat er vaak (per zender verschillend) door rechten andere en/of algemene/specifieke naamgeving gebruikt moet worden (of in ieder geval moet voldoen aan specifieke eisen).

Dan is er ook nog het opnemen aspect. Ik zie de wens voorbij komen om dit als serie mogelijk te maken, maar om een aantal redenen is ervoor gekozen dit niet te doen.

Als we alles op gaan nemen is de opname ruimte (percentage ruimte beschikbaar) heel snel vol en verdwijnen er andere opnames. De series per sport zijn niet in te delen, omdat deze informatie (zoals hierboven omschreven) veel te laat bij ons binnenkomt waardoor er opnames niet gemaakt worden. Door de veranderlijkheid en eventuele informatie die wel bij ons binnenkomt zullen de opnames mislukken (met eerdere informatie wel beschikbaar, maar met de nieuwe informatie niet meer). Alles bij elkaar dus teveel variabelen waar teveel mis bij kan gaan.

Niet ideaal en ook niet hoe we het zouden willen, maar voorlopig is de situatie dat de afleveringen met de hand opgenomen moeten worden.

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • February 3, 2026

Ik baal ook echt van de afleveringen van "My kitchen rules" net 5> de afleveringen zijn in 2 delen en ik kan het zo niet opnemen.

Is er geen mogelijkheid om de afleveringen 1a en 1b of wat dan ook te maken> nu mis je steeds 1 aflevering en er is al een week voorbij, als ik "los" de afleveringen opneem, gaat het ook fout> staat doodleuk dat het programma niet werd uitgezonden en dàt is wel degelijk fout van kpn, al wil ik bij wijze van spreken 10 x keer dezelfde aflevering op wil nemen, moet dat kunnen vind ik, maar dat gaat dus niet> omdat de aflevering al is opgenomen (bv afl. 2), wordt er nonsens vertoont als ik dezelfde aflevering opnieuw in plan; zoals "is niet uitgezonden", fout!

Zoek aub snel een (andere) oplossing, zo heeft het geen zin om verder op te nemen; omdat je de serie niet geheel kunt bekijken, en dan hoeft het voor mij al niet meer 😔.

Dank U 👏.

Helaas is het niet zo dat alle afleveringen opgeknipt worden in een deel1 en een deel 2 en daarom staan ook niet alle afleveringen dubbel in de gids. We werken er hard aan om de juiste informatie vanuit Net5 beschikbaar te krijgen en de nummering in lijn te brengen met wat ervan gemaakt is. Het gaat hier dan ook niet alleen over afleveringsnummers, maar ook over o.a. de omschrijving per afvlevering, een passend plaatje erbij, enz. We zijn er hard mee bezig.

Dat de losse afleveringen opnemen niet werkt verbaasd me. Dit gebeurd (onder water) namelijk op totaal andere informatie dan die gebruikt wordt bij serieopnemen en zou altijd moeten werken. Dus als je dan 10x dezelfde aflevering op zou willen nemen moet dat altijd lukken. Ik heb nu zelf de afleveringen los gepland en kan dit maandag verder onderzoeken.

Goedemiddag ​@LoveCatsOnly ,

De alternatieve afleveringnummers vanuit NET5 komen nu door. Voor de al eerder gepubliceerde afleveringen veranderd er niets (om eerdere (en geplande) opnames niet te verstoren), maar voor de rest van het seizoen zal het goed verlopen.

Ik heb ook nog gekeken naar het aanvullend opnemen van enkele (met hetzelfde afleveringgsnummer) opnames, maar daar zie ik zelf geen bijzonderheden:

Hier is aflevering 4 van vrijdag als enkele opname gemaakt en toegevoegd aan de bestaande serieopname. Deze opname is ook gewoon af te spelen.

Hier is te zien dat de losse opname van aflevering 6 ook gewoon naast de geplande serieopname staat (waar ook de andere aflevering 6 van dinsdag in staat).

Dus als er bij jou een foutmelding naar voren komt, dan heeft dit een andere oorzaak waar wellicht nog even naar gekeken moet worden. Dat zal niet via dit topic gaan, dus het loont dan om daar een eigen topic voor aan te maken als het nog steeds aan de orde is.

CC: ​@matthijs peters 

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • February 3, 2026

@matthijs peters,

Hoewel we liever afwachten en we het van te voren natuurlijk hadden kunnen zien met geautomatiseerde controles, omdat we de data al ruim van tevoren hebben. (ik denk ik zeg het alvast voor je)

AT5 - staat vanavond goed (+/- 17:30)
MTV - Melding gemaakt om te laten herstellen.

@MiVoNL,

Ook nu weer feest met 'De Nationale Zaterdagmiddag Gebeurtenis’. Melding gemaakt en ik blijf hem in de gaten houden. (Ook de langere programmaduur van 'Hits uit Zee’ zijn hierin meegenomen van de 5de en 7de)