Skip to main content
Vraag

Zijn de regionale kanalen ook beschikbaar in de NPO Start app op de interactieve TV ontvangers ?

• March 21, 2026
  • 21 reacties
  • 147 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Sinds een aantal weken zijn alle regionale TV zenders te vinden onder ‘LIVE’ button in de app van NPO Start, eindelijk! Helaas (nog) niet op kanaal 205 van mijn interactieve ontvanger Arris VIP2052. Wanneer wordt deze geüpdatet? 

21 reacties

• March 21, 2026

Waarschijnlijk nooit. Doorgaans betreft dit een uitgeklede versie van de app. Er miste in de app op de 5202 wel meer zaken ten opzichte van de reguliere app.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Waarschijnlijk nooit. Doorgaans betreft dit een uitgeklede versie van de app.

Dus zijn de gebruikers van de interactieve tv-ontvangers blij gemaakt met een dooie mus? Nee toch?? De regiozenders (behalve de eigen provincie en enkele aangrenzende) zijn bij KPN niet te ontvangen en nu dus ook niet via kanaal 205? Dat zou wel heel erg triest zijn!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

Op de Arris ontvangers (Linux) zitten er geen live zenders in de app. Zelfs die van de NPO zelf niet. Nooit ingezeten ook. Dit gaat niet aangepast worden, ook omdat het aantal Linux ontvangers alleen maar afneemt. 

• Gebruik dan dus de NPO Start app in je slimme televisie. Is die tv niet slim (genoeg), dan kun je binnen je huidige abonnement al wijzigen naar TV+. Via MijnKPN. 

Meer dan de helft van de klanten heeft inmiddels de TV+ Box (Android-TV) ontvanger. Dus zo dood is die mus niet. 

De zenders zijn niet beschikbaar in de app in een Samsung. Althans afgelopen woensdag nog niet. Verder dus ook niet voor Linux. 

• March 21, 2026

Meer dan de helft van de klanten heeft inmiddels de TV+ Box (Android-TV) ontvanger. Dus zo dood is die mus niet. 

Is dat te ondersteunen met informatie vanuit KPN zelf of betreft dit meer een aanname?

De zenders zijn niet beschikbaar in de app in een Samsung. Althans afgelopen woensdag nog niet. Verder dus ook niet voor Linux. 

In de NPO app op mijn Samsung uit 2021 ontbreken deze regionale kanalen ook nog. Ik heb niks kunnen vinden of dat wel mogelijk wordt

Wat betreft die dooie mus ook op de twee boxen van Ziggo zit een uitgeklede NPO app kortom ook daar zullen die kanalen niet de zien zijn via de app.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Is dat te ondersteunen met informatie vanuit KPN zelf of betreft dit meer een aanname?

In de NPO app op mijn Samsung uit 2021 ontbreken deze regionale kanalen ook nog. Ik heb niks kunnen vinden of dat wel mogelijk wordt

Wat betreft die dooie mus ook op de twee boxen van Ziggo zit een uitgeklede NPO app kortom ook daar zullen die kanalen niet de zien zijn via de app.

Nee, mogelijk niet via de app maar wel gewoon in de kanalenlijst op de decoder. KPN is de enige provider die dat niet doet, en nu ook nog niet via kanaal 205, wel degelijk een dooie mus dus!

Gelezen: KPN is de enige grote landelijke provider die niet alle regionale tv-zenders aan klanten levert. Ziggo, Odido en Delta doen dit wel. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

Een goede aanname. ​@Rowi. 

We zijn inmiddels 3 jaar in het TV+ gebeuren & een bron die ik niet nader mag benoemen. 

Maar het is wel logisch. Ook iedereen die nieuwe klant is sinds 23 januari 2023 heeft TV+.

Bestaande klanten konden vanaf dan naar de nieuwe internet propositie met TV+.

Sinds Q4 vorig jaar kan ook in oudere abonnementen gewijzigd worden naar TV+.

Dank voor de bevestiging omtrent het ontbreken van de regionale zenders in Samsung. Waar ik nu ben staat geen Samsung, dus kan het momenteel niet checken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

De npo zenders zitten al niet in die Linux app, ​@Berrie_Kaas .

Ook Totaaltv heeft bij mijn weten altijd nadrukkelijk TV+, Android-TV benoemd. 

De zenders zitten in apparaten met Android-TV,  Google-TV, Apple tvOS, iOS, Android, Windows, MacOS ( http://npo.nl/start)

Mogelijkheden genoeg dus.

De live kanalen zijn in de app niet beschikbaar en nooit geweest in de app op Linux. Komt ook niet want uitstervent ras. Op Samsung (vooralsnog?) alleen de 6 npo tv zenders. 

• March 21, 2026

De live kanalen zijn in de app niet beschikbaar en nooit geweest in de app op Linux. Komt ook niet want uitstervent ras. 

Die live kanalen zijn op de mediaboxen natuurlijk ook niet echt nodig. Het vervelende daarvan is vooral met NPO 2 extra die dan ook niet beschikbaar is omdat deze bij kpn in het pluspakket zit.

Verder wil ik er eigenlijk niet naar blijven wijzen maar KPN heeft als eigenaar van Telfort via Glashart Media in het verleden zelfs alle lokale kanalen landelijk doorgegeven.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

Ook onder "KPN" waren toendertijd alle regionale zenders beschikbaar. Per 4 juli 2017 is kpn daar mee gestopt en dus ook bij Telfort én XS4ALL. 

Ik heb, in Noord-holland, toen NLziet erbij genomen voor onder andere de Gelderse omroep. Radio Gelderland is in Noord-holland via DAB+.

Verder heeft NLziet terugkijken op de VRT.

En nog jaren terugkijken van alle seizoenen van zeer veel series 😊. 

Ook werkt de NLziet app op een smart-tv of streamingapparaat buiten de deur.

• March 21, 2026

Ook onder "KPN" waren toendertijd alle regionale zenders beschikbaar. Per 4 juli 2017 is kpn daar mee gestopt en dus ook bij Telfort én XS4ALL. 

Niet helemaal, want zelfs in 2018 had ik dat allemaal nog via Telfort in combinatie met mijn Animo A140. De klanten die bewust of verpicht overgingen naar het KPN product die hadden pech. 

En alleen alle regionale kanalen is iets anders dan ook nog alle lokale kanalen. 

Toen Telfort volledig werdt opgedoekt gingen we hetzelfde of zelf meer betalen voor een verhoudingsgewijs minder product. De hogere bitrate die we nu hebben op een paar kanalen dat was zo op elk kanaal. Dat is verleden tijd hopelijk levert KPN via glasvezel ooit dezelfde hogere bitrate op alle kanalen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

De npo zenders zitten al niet in die Linux app, ​@Berrie_Kaas .

Ook Totaaltv heeft bij mijn weten altijd nadrukkelijk TV+, Android-TV benoemd. 

De zenders zitten in apparaten met Android-TV,  Google-TV, Apple tvOS, iOS, Android, Windows, MacOS ( http://npo.nl/start)

Mogelijkheden genoeg dus.

De live kanalen zijn in de app niet beschikbaar en nooit geweest in de app op Linux. Komt ook niet want uitstervent ras. Op Samsung (vooralsnog?) alleen de 6 npo tv zenders. 

Dat de NPO zenders niet in de Llnux app zitten ​@PeterG, is geen probleem, ze zitten immers allemaal op de gewone ‘zenderschaal’ van de Arris VIP5202. Maar dat ik gebruik maak van deze (wat) oudere en door KPN verstrekte én ondersteunde tv-ontvanger, en ook het volle abonnement betaal, heb ik toch recht op de alle zenders waarvan doorgifte technisch gezien mogelijk is?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

Maar npo start is niet kpn. En (live) zenders in de app is niet ondersteund op die oudere typen. 

Dito bij Ziggo. Nota bene met de huidige Next Mini. 

Via npo start kun je meer en vaak langer terugkijken! Met de plus versie nog meer en langer. 

• March 21, 2026

Zoals PeterG al schrijft valt de NPO Start app volledig buiten jouw KPN TV abonnement. Wie genoeg heeft aan de NPO kanalen kan maandelijks tot € 12,50 uitsparen.

De kanalen waarop je met jouw abonnement recht hebt kan je ook zonder die app zien. Het heikele punt zijn de regionale kanalen waarbij KPN zich aan de wettelijke doorgifte plicht houd. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Afsluitend: Ik blijf het vreemd en jammer vinden dat alle regionale tv-zenders toegevoegd zijn aan NPO Start maar niet te zien zijn op kanaal 205 (NPO Start) van de interactieve televisie van KPN. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Daar is niks vreemds aan. De npo heeft ervoor gekozen om in de Linux app helemaal geen live kanalen toe te voegen. Ook de 6 van de npo niet, terwijl die er op andere systemen al jaren inzitten.

En nu de Linux ontvangers alleen maar afnemen gaat de npo dat ook niet meer aanpassen.

Je kunt ook de npo start app in je telefoon gebruiken en casten naar je tv. Indien die chromecast ondersteunt, dat wel.

En ook via laptop. http://npo.nl/start . Na een half uurtje heb je de héle programmering weer gezien, want ze herhalen wel erg veel.

En als consument kun je ook 'bewegen’. Bijvoorbeeld de app gebruiken in geschikte tv (helaas niet in Samsung). 

Of via MijnKPN wijzigen van interactieve TV naar TV+.

• March 22, 2026

@PeterG dat heeft bijna waarschijnlijk niets met het OS te maken, de live kanalen in een app op een TV ontvanger hebben simpelweg weinig meerwaarde. Behalve voor NPO2 extra die in het pluspakket zit dus het kan een financiële afweging betreffen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Normaliter niet inderdaad, ​@Rowi. .

Maar in geval van NOS zitten bij alle provider NPO 2 Extra in het pluspakket. Via de app is dat dan wel te krijgen. En nu bij kpn ook regionale zenders buiten de eigen regio.

Dat ook bij Ziggo er helemaal geen live zenders in de NPO Start app zitten maakt daar alleen uit voor diegenen die het pluspakket (npo 2 extra) niet hebben. Dus daar ben ik het met je eens.

Maar npo gaat het niet aanpassen op Linux. En als consument kun je zelf 'bewegen’. Streaming apparaatjes, geschikte tv's, casten naar geschikte tv's. Laptop via hdmi aan tv hangen.

• March 22, 2026

@Berrie_Kaas heeft de app op jouw box nu ook weer een kind profiel optie? Die zie ik op mijn Samsung ook. Als NPO dat wel heeft toegevoegd gaat de opmerking van PeterG betreffende Linux deels mank.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Heb jij op je Samsung nu wel de regionale zenders in de NPO Start app, ​@Rowi. ?

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

@Berrie_Kaas heeft de app op jouw box nu ook weer een kind profiel optie? Die zie ik op mijn Samsung ook. Als NPO dat wel heeft toegevoegd gaat de opmerking van PeterG betreffende Linux deels mank.

@Rowi. Nee, alleen de twee eerder aangemaakte profielen, geen kind-profiel. Het betreft versie-nummer 2.4.9.  In de NPO Start app op mijn mobiel is die mogelijk wel toegevoegd, onder de opmerking ’Kinderprofielen zijn weer beschikbaar’.  En ​@PeterG , dank voor alle uitleg en de opgesomde alternatieven, die zijn mij bekend. Het gaat mij er echter om dat ik een tv-ontvanger van KPN heb die niet in staat blijkt alle zenders die beschikbaar zijn ook daadwerkelijk te leveren, niet meer en niet minder.  

• March 22, 2026

. Het gaat mij er echter om dat ik een tv-ontvanger van KPN heb die niet in staat blijkt alle zenders die beschikbaar zijn ook daadwerkelijk te leveren, niet meer en niet minder.  

Die zenders zijn toch gewoon beschikbaar via de gewone kanaal nummers, althans degene die bij jouw abonnement van KPN horen

Nogmaals de NPO Start app valt daar volledig buiten. Het is en blijft de keuze van de NPO  kortom je zal daar moeten vragen waarom dit zo is.

https://npo.nl/service