Skip to main content
Beantwoord

Zodra ik mijn nieuwe PC aanzet hapert het beeld op de tv

• January 15, 2026
  • 9 reacties
  • 99 keer bekeken

Hallo, ik heb sinds enige tijd een nieuwe computer. Zodra deze aan gaat, dan gaat mijn TV “uit”.

De tv gaat haperen en de kwaliteit van het beeld wordt heel slecht. 

Als de kids gaan gamen, dan kan ik haast geen tv meer kijken. Ik heb al de hoogste internet abo wat er te krijgen is op mijn adres. 

Hebben jullie nog tips of ideeen om dit op te lossen.

Beste antwoord door Alex van KPN

Ik had al een vermoeden dat je een switch had, en ik verwacht dat dit de boosdoener is. Welke switch is dat precies, en heeft de switch ook IGMP snooping? Anders is het aan te raden om een aan te schaffen die dat ondersteunt zodat het tv signaal beter wordt afgesplitst. 

Je kunt het ook testen zonder switch, dus je pc tijdelijk rechtstreeks op de modem aansluiten. Ik verwacht dat het hieraan ligt. 

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 15, 2026

Hallo ​@JohanV. ,

Als eerste zou ik jouw TV bekabeld aansluiten op het modem. Dan zou de ontvangst een stuk stabieler mee kunnen worden. 

Heb je thuis maar beperkte internetcapaciteit? Dan zou je voor TV mogelijk ook kunnen kiezen voor Digitenne. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 15, 2026

Beste ​@Noordzee 

Mijn tv zit via de kabel al op het modem. 
Mijn abo is 200 down en 60 up. Is het hoogste op mijn adres. En zou volgens mij ook zat moeten zijn. Maar helaas sinds de nieuwe pc niet meer. Die lijkt toch te veel bandbreedte te slurpen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 15, 2026

200 down zou inderdaad meer dan genoeg moeten zijn. 

Zelf gebruik ik al heel lang Digitenne voor TV en ik zou niet anders willen. Want je bent niet afhankelijk van internet en het beeld is perfect. 

• January 15, 2026

Beste ​@Noordzee 

Mijn tv zit via de kabel al op het modem. 
Mijn abo is 200 down en 60 up. 

Dat ziet er uit als pairbonding. Heb je een Experiabox v10? Met daarop 2 lampjes L1 en L2?

Doen die het beide?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 17, 2026

Hi ​@JohanV., welkom allereerst hier en goed om te zien dat de community ook meedenkt. 

Voor de duidelijkheid, hebben we het hier over je Smart tv die dan stoort of over de KPN ontvanger die met een kabel op de modem is aangesloten? Als het om de KPN ontvanger gaat, zit daar nog een switch tussen de modem en de ontvanger? 

Wat je in ieder geval kunt is de modem 3 minuten stroomloos maken en deze tool draaien: Wifi of internet doet het niet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 18, 2026

@Alex van KPN 

De kpn ontvanger stoort dan. Een duidelijk zwak signaal. Vanwege lage resolutie en soms stil vallen van het beeld. 
deze zit via een simpele switch bedraad aangesloten. Op die switch zit ook mijn home assistant systeem. En de kids sluiten soms de playstation op die switch aan. 
mijn wifi loopt via een tp link mesh systeem via een aparte poort op het modem. 
daardoor werkt de tool niet. Die wil de wifi van het modem checken. Maar die staat uit. 
Wat kan ik nog doen?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 20, 2026

Ik had al een vermoeden dat je een switch had, en ik verwacht dat dit de boosdoener is. Welke switch is dat precies, en heeft de switch ook IGMP snooping? Anders is het aan te raden om een aan te schaffen die dat ondersteunt zodat het tv signaal beter wordt afgesplitst. 

Je kunt het ook testen zonder switch, dus je pc tijdelijk rechtstreeks op de modem aansluiten. Ik verwacht dat het hieraan ligt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 30, 2026

Ik heb de switch verwijdert en van alles verhuisd. De kpn tv box zit nu rechtstreeks op het modem. Ik ga het een tijdje aankijken nu. Bedankt allemaal. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 4, 2026

We zijn nu een paar dagen verder en ben benieuwd of dit de oplossing was.