Skip to main content
Beantwoord

Zwart beeld na inschakelen op twee VIP5202

• January 14, 2025
  • 22 reacties
  • 147 keer bekeken

Als ik de tv en vip5202 inschakel dan blijft het scherm op zwart. Haal ik de datakabel uit de vip, dan krijg ik de melding dat de kabel niet is aangesloten. Stop ik de kabel terug dan gaat het beeld weer op zwart. Als ik de stroom kabel los haal en weer terugzet dan werkt alles weer naar behoren. Ik heb op 2 tv's het zelfde probleem. TV1 is verbonden met vip via receiver. TV2 is rechtstreeks aangesloten op de vip. Dus zelfde probleem in 2 setup's. Kan dat door de laatste update komen?

Beste antwoord door JMH1509

Dat is fijn om te lezen, maar het hoort natuurlijk niet zo. Zou je in dit geval alsnog een terugbelaafspraak willen inplannen zodat we je lijn eens kunnen doormeten en eventueel een melding voor de technische dienst of een monteur kunnen aanmaken? Hier is wel iets aan de hand en dit hoort simpelweg goed te werken. 

Gisteren kreeg ik een firmware update binnen op een van de ontvangers. Vanmorgen startte alles gewoon op zoals het hoort. Even afwachten hoe dit zich ontwikkelt😉

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

22 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 17, 2025

Hi ​@JMH1509, ik denk ook graag mee. 

Je hebt dus 2 verschillende VIP5202 ontvangers op 2 verschillende televisies die dus allebei zwart beeld geven, begrijp ik dit goed? Mag ik weten hoe de ontvangers aangesloten zijn op de modem? Is dit rechtstreeks met een kabel of zit hier nog een switch of router tussen? 

Heb je de modem ook even 20 seconden stroomloos gemaakt? Niet de ontvanger bij de televisie maar de modem waarop deze is aangesloten. 

• Auteur
  • Topper
  • January 17, 2025

Beide ontvangers zijn direct aangesloten op de experiabox 10. Aan die setup is al 8 jaar niets veranderd (behalve dan dat een half jaar geleden de ontvangers zijn vervangen door de 5202). Ontvanger 1 is aangesloten op Denon receiver, Ontvanger rechtstreeks op de TV. Alles wat ik kan resetten heb ik al gedaan: modem, experiabox, frisse start ontvanger, ontvangers heb ik gewisseld. Ik heb via de originele afstandsbediening gebruikt voor het inschakelden (1 ontvanger, 2 receiver 3 TV in alle mogelijke combinaties). Ik heb ook een logitech afstandbediening geprobeerd. Maar alles zonder effect.

Bij het eerste opstarten blijft het beeld zwart. Zet ik de ontvanger uit dan krijg ik de melding dat ik de ontvanger moet inschakelen. Dat doe ik, maar er komt geen beeld. Als ik de utp-kabel uit de ontvanger haal dan krijg ik de melding dat de kabel niet is aangesloten. Er komt dus wel een reactie van de ontvanger maar geen beeld als ik de kabel er weer in doe. Als ik de stroom van de ontvanger haal en terug stop dan zie ik dat de ontvanger opstart (vanaf 80%) en als de ontvanger opgestart is dan heb ik beeld. Dit geldt allemaal zowel voor TV1 als TV2. De rest van de dag heb ik dan geen probleem. De volgende dag begint echter het feest van voor af aan.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 21, 2025

Wat een bijzonder probleem dit. Ik ben bijna geneigd om te zeggen dat het aan de ontvangers ligt, hoewel de kans klein is dat er tegelijkertijd 2 ontvangers defect raken. Ook vreemd dat het tijdelijk wel werkt tot de volgende dag. 

Nog voor de zekerheid, hoe heb je je modem gereset? Heb je dit gedaan door het resetknopje met een tandenstoker ingedrukt te houden tot alle lampjes uit gaan? Zo niet, zou je dit alsnog willen doen? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2025

Heb je ook al 8 jaar dezelfde hdmi kabels in gebruik?

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2025

@PeterG hdmi kabels zijn ultra hdmi kabels, half jaar oud.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2025

Ik neem aan dat de tv's ook niet al te oud zijn? Oudere tv's hebben soms moeite met de allernieuwste HDCP kopieerbeveiliging. Enige optie is dan een nieuwe(re) tv.

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2025

@Alex van KPN ik heb ook de fabrieksinstellingen van het modem herstelt (reset met paperclip). Geen effect helaas, maar ook wel verwacht ;-).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2025

Het internet, modem - netwerk kabel, staat ook los van dit probleem. 

Het gaat niet goed in de communicatie tussen tv's en ontvangers. Even de stroom eraf doet die communicatie opnieuw. En dan gaat het dus wel goed.

Als ik de stroom van de ontvanger haal en terug stop dan zie ik dat de ontvanger opstart (vanaf 80%) en als de ontvanger opgestart is dan heb ik beeld.

Mogelijk wat oudere tv's die moeite hebben met de HDCP 2.1 van de 5202. Of resolutie bepaling. 

Probeer derhalve eens de resolutie op de 5202 op een vaste instelling. 1080i of 1080p. Kan beide op FHD tv's. 

Of probeer het eens met de ECO stand-by stand. Zet dan als laatste de ontvanger aan. Zelfde effect als steeds stroomloos maken. 

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2025

@PeterG  ​@Alex van KPN Ik zal de settings eens aanpassen en morgen weer proberen. Het blijft hoe dan ook vreemd dat alles tot 2 weken geleden probleemloos werkte. Het lijkt me in dat geval niet logisch dat 2 tv's plotseling problemen hebben met de HDCP of resolutie.

Ik heb ondertussen wel de laatste update op de 5202. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het daar iets mee heeft te maken.

Vooral die datums van 7 en 14  januari zetten me aan het denken. Die komen akelig overeen met het moment dat ik voor het eerst problemen heb gekregen.

wjb
Wijsgeer
  • January 21, 2025

Staat de ECO mode aan of uit op jouw 5202's?

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2025

@wjb Eco staat uit

wjb
Wijsgeer
  • January 21, 2025

@wjb Eco staat uit

Hmmm ... dan is dat het dus ook niet. Bij mij staat ECO ook uit op de 5202's maar gelukkig ervaar ik geen problemen.

Heb je de 5202's al een keer een echte frisse start / factory reset gegeven?

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2025

@wjb Eco staat uit

Hmmm ... dan is dat het dus ook niet. Bij mij staat ECO ook uit op de 5202's maar gelukkig ervaar ik geen problemen.

Heb je de 5202's al een keer een echte frisse start / factory reset gegeven?

Yep

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 21, 2025

Mag ik ook weten wat voor apparaten je nog meer in je netwerk hebt aangesloten en dus verbonden hebt met de modem? Denk aan switches, routers, omvormers of smartlampen. Kan het zijn dat je daar iets hebt aangepast in de afgelopen tijd? Ik zou het ook toevallig vinden als beide televisies op hetzelfde moment dezelfde problemen geven, dus we zoeken verder. Ik kan ook niet helemaal uitmaken of beide ontvanger via een versterker/receiver lopen, maar zou je het willen proberen zonder de receiver? Dus alleen ontvanger met HMDI naar de televisie. 

Heb je overigens glasvezel? In dat geval, zou je voor de zekerheid ook het glasvezelkastje 20 seconden stroomloos willen maken? 

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2025

Mag ik ook weten wat voor apparaten je nog meer in je netwerk hebt aangesloten en dus verbonden hebt met de modem? Denk aan switches, routers, omvormers of smartlampen. Kan het zijn dat je daar iets hebt aangepast in de afgelopen tijd? Ik zou het ook toevallig vinden als beide televisies op hetzelfde moment dezelfde problemen geven, dus we zoeken verder. Ik kan ook niet helemaal uitmaken of beide ontvanger via een versterker/receiver lopen, maar zou je het willen proberen zonder de receiver? Dus alleen ontvanger met HMDI naar de televisie. 

Heb je overigens glasvezel? In dat geval, zou je voor de zekerheid ook het glasvezelkastje 20 seconden stroomloos willen maken? 

Beide ontvangers zijn rechtstreeks op de experiabox aangesloten. 1 ontvanger met hdmi naar TV, andere ontvanger met hdmi op Denon receiver. Er zijn geen wijziging in het netwerk geweest. Ik denk dat het wordt veroorzaakt door de laatste update van de ontvangers. Ik geloof er niet in dat 2 ontvangers op het zelfde moment kapot gaan. Ik denk ook het probleem gedeeltelijk kan worden opgelost door de Eco stand in te schakelen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2025

Als het de update was dan zouden zich naar mijn mening meer melden met de VIP5202. Jij bent de enige. Wel apart met je beide 5202's.

Mijn moeder heeft ook een VIP5202. Daar geen probleem. Direct op Philips uit 2022.

Ik weet niet of ik dit al gevraagd heb. Maar heb je misschien een eigen modem in plaats van die van kpn?

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2025

Als het de update was dan zouden zich naar mijn mening meer melden met de VIP5202. Jij bent de enige. Wel apart met je beide 5202's.

Mijn moeder heeft ook een VIP5202. Daar geen probleem. Direct op Philips uit 2022.

Ik weet niet of ik dit al gevraagd heb. Maar heb je misschien een eigen modem in plaats van die van kpn?

Gewoon KPN. Op een Philips Android TV uit 2022😉. Ook nieuwe LAN en hdmi kabel geprobeerd trouwens 😔. Enne... Bedankt voor het meedenken hoor!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 22, 2025

Het lijkt mij dat hier toch iets meer aan de hand is. Zie jij trouwens de menu opties wel ondanks het zwarte beeld? 

Het lijkt me in ieder goed om contact met ons op te nemen om de lijn ook te meten. Je zult dan nog moeten bevestigen dat dat je dit al hebt gedaan en uiteindelijk komt er een melding uit voor de technische dienst of een monteur. 

Maak in dit geval een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit door te nemen. 

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2025

Het lijkt mij dat hier toch iets meer aan de hand is. Zie jij trouwens de menu opties wel ondanks het zwarte beeld? 

Het lijkt me in ieder goed om contact met ons op te nemen om de lijn ook te meten. Je zult dan nog moeten bevestigen dat dat je dit al hebt gedaan en uiteindelijk komt er een melding uit voor de technische dienst of een monteur. 

Maak in dit geval een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit door te nemen. 

Ik krijg géén menu opties. Ik krijg wel een systeem melding als ik de utp kabel er uit haal. Die gaat weer weg als ik de kabel terug doe. Ik heb de ontvanger op Eco gezet zoals ​@PeterG voorstelde. Het duurt even, maar dan heb ik wel beeld. Niet ideaal maar in ieder geval boeken we vooruitgang.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 27, 2025

Dat is fijn om te lezen, maar het hoort natuurlijk niet zo. Zou je in dit geval alsnog een terugbelaafspraak willen inplannen zodat we je lijn eens kunnen doormeten en eventueel een melding voor de technische dienst of een monteur kunnen aanmaken? Hier is wel iets aan de hand en dit hoort simpelweg goed te werken. 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • January 29, 2025

Gisteren kreeg ik een firmware update binnen op een van de ontvangers. Vanmorgen startte alles gewoon op zoals het hoort. Even afwachten hoe dit zich ontwikkelt😉

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 29, 2025

Nog beter!. Dan laten we dit voor wat het is voor nu. Hou me hier op te hoogte mocht het toch niet goed werken.